וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידלין ב-2007: "עדיף שחמאס ישלוט ברצועה"

מסמך ויקיליקס משנת 2007 שנחשף הערב, מתאר כי ראש אמ"ן לשעבר, עמוס ידלין, התייחס בחיוב לאפשרות שחמאס ישלוט ברצועה, והמעיט בחשיבות הקשר האפשרי בין הארגון לבין אירן

"ישראל תהיה שבעת רצון אם חמאס ישלוט ברצועה", כך, על פי מסמך ויקיליקס שנחשף היום (שני), אמר ראש אמ"ן לשעבר, האלוף עמוס ידלין, בפגישה שערך עם שגריר ארצות הברית בארץ, ריצ'ארד ג'ונס, בתחילת חודש יוני 2007. הפגישה התקיימה על רקע המתיחות ששררה אז בין חמאס לפתח ברצועה, וזמן קצר לפני ההשתלטות של חמאס.

השגריר ציין שבמידה ופתח יפסיד את השליטה בעזה לחמאס, הדבר יוביל ללחץ על אבו מאזן לכונן שלטון נפרד בגדה המערבית. ידלין טען שהתפתחות כזאת עשויה דווקא לרצות את ישראל, מכיוון שכך תוכל להתייחס לעזה כמדינה עוינת ולתקוף אותה, במקום להיאלץ להתמודד עם חמאס כגוף חסר ריבונות.
עם זאת, ג'ונס ציין במסמך כי אין לראות בעמדה זו דעה רשמית של ממשלת ישראל, אלא הערכה של ידלין בלבד.

בתגובה לשאלה האם שלטון החמאס בעזה יאיים על ישראל כתוצאה משיתוף פעולה עם אירן, התייחס ידלין בביטול לקשר האפשרי וטען כי "ישראל תוכל להתמודד עם המצב כל עוד לעזה לא יהיה נמל – ימי או אווירי". על פי המסמך שהועבר אז מהשגרירות בארץ לבית הלבן, ידלין מיקם את עזה כאיום הרביעי במספר על ישראל, כאשר קודמות לה אירן, סוריה וחיזבאללה.

מסמך נוסף שנחשף היום מתאר פגישה שנערכה שנה וחצי לאחר מכן, בדצמבר 2008, לאחר השתלטות חמאס על הרצועה. על פי המסמך בפגישה זו חזר ידלין על הדברים ואמר כי "שלטון חמאס בעזה הוא הזדמנות, מאחר והטרוריסטים שולטים בממשלה כעת". ידלין הסביר כי "ישראל יודעת איזה מחבל נמצא באיזה משרד ואיפה ממוקם ביתו, ועכשיו הם נאלצו לצאת מהמחבוא אל השטח הפתוח". כמו כן הוסיף כי "ישראל תשתמש בקלף זה כדי לשנות את המשוואה במידה שירי הרקטות יימשך".

במסמך משנת 2007 צוין כי ידלין והשגריר דנו גם על אפשרות שתפרוץ מלחמה בין סוריה לישראל. פגישה זו התקיימה כשלושה חודשים לפני ההפצצה בסוריה, בה, על פי מקורות זרים, ישראל השמידה את הכור הגרעיני בדיר-א-זור. ידלין טען אז כי מלחמה עלולה לפרוץ בקלות, למרות חוסר הרצון של שני הצדדים בכך. בתשובה לשאלת השגריר בנושא, אמר ידלין כי משטרו של אסד לא "ישרוד מלחמה", אך הבהיר כי "שימור שלטון הרשע הזה הוא לא תפקידה של ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully