וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן אליעזר: "90% מהאברכים יהיו פטורים מעבודה לנצח"

17.12.2010 / 14:00

שר התמ"ת ביקר את הצעת רה"מ בנוגע לקיצוץ בקצבאות האברכים והבהיר כי מדובר באחיזת עיניים: "ההחלטה תנציח את אי שילוב החרדים בשוק העבודה". קדימה: "נתניהו שוב משקר לציבור"

בדרך לעוד משבר קואליציוני? ביקורת על התוכנית לצמצום קצבאות האברכים התגלעה בשעות הצהריים (שישי) משני צדדים שונים בתוך הממשלה. התוכנית, שהוצעה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ותובא ביום ראשון לאישור הממשלה, מציעה כי שנות הקצבה לה זכאים האברכים תוגבל לחמש שנים במקום המצב היום, לפיו האברכים זכאים לקצבה למשך שנים ארוכות. עם זאת, אברכים מעל גיל 29 ימשיכו לקבל את הקצבאות כפי שהיה נהוג עד כה, כלומר - ללא הגבלה.

שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בנימין בן אליעזר, התייחס בביטול לתוכנית שהציג ראש הממשלה ואמר כי זו לא הדרך לשלב חרדים בשוק העבודה. "ההחלטה תנציח למעשה את אי שילובם של החרדים בשוק העבודה ואת העוני והאבטלה במגזר", מסר בן אליעזר, "מדובר על כך שבחמש השנים הקרובות לא תהיה התקדמות או התניה של קבלת הקצבה בקיום הכשרה מעשית, ואברכים בני 29 ומעלה המהווים למעלה מ-90% מהאברכים בתוכנית, יהיו פטורים מעבודה לנצח".

ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) מתח אף הוא ביקורת על הצעת נתניהו. "חוק האברכים החדש הוא המשך בוטה של תרבות השקר והסקר של ממשלת נתניהו", אמר פלסנר. "נתניהו מפיץ ספינים על מהפכות ומנסה להימנע מדיון ציבורי אמיתי בשל הכניעה הגורפת שלו לדרישות של המפלגות החרדיות. האמת בהצעה הזאת איננה נמצאת בכותרת אלא מצויה בפרטים, מהם עולה כי לא רק שהתקציב לאברכים לא יצומצם, אלא אף יגדל בכ-15 אחוזים כבר בשנה הקרובה. אני דורש ממר נתניהו להימנע מקבלת ההחלטה בממשלה ולהביאה במלואה לדיון ציבורי בכנסת. לציבור הסטודנטים והחיילים המשוחררים נמאס מתרבות השקר השיטתית של נתניהו שמבשר על מהפכות ובפועל מעמיק את הפגיעה בערך השוויון ובערך השירות".

גם במפלגת קדימה הביעו זעזוע מתוכנית ראש הממשלה. מהמפלגה נמסר כי "מדובר בשובו של הביביבלוף. נתניהו שוב משקר לציבור, בורח מאחריות ומוכר את ערכי המדינה לשם הישרדותו האישית. הצעת הממשלה כפי שתובא להצבעה ביום ראשון הינה הצעת שקר שכולה הונאה בעטיפת צלופן. נתניהו מגלגל אחריות לממשלות הבאות, מגדיל את תקציב האברכים ל-127 מיליון שקלים, מקבע את העוני במגזר החרדי, מכשיר את אי השיוויון בנטל ויורק בפני הסטודנטים עם שברי תקציב. על נתניהו להביא את ההחלטה לאישור הכנסת ולא לברוח מדיון ציבורי".

יו"ר סיעת יהדות התורה, חבר הכנסת מנחם אליעזר מוזס, מתח אף הוא ביקורת על ההחלטה, אך הסכים לקבל אותה. "אני מקווה שבעוד חמש שנים תהיה בישראל ממשלה אחרת שתשכיל לבטל את הגזירה", מסר מוזס, "ממשלה אנושית יותר שתבין מה הם מצוקה ועניות ותאפשר המשך קיום עולם התורה".

הסטודנטים יקבלו פחות מרבע ממה שמקבלים האברכים

על פי הצעת ראש הממשלה, שנות הקצבה לה זכאים האברכים תוגבל לחמש שנים במקום המצב היום, לפיו האברכים זכאים לקצבה למשך שנים ארוכות. בנוסף, לפי התכנית יוגבל מספר הזכאים ללימודי כולל למספר מצומצם של "לומדים מתמידים". הקריטריון לזכאות – אברכים חדשים או עד גיל 29, נשואים עם שלושה ילדים, הכנסה משפחתית של עד 1,200 שקלים ואין ברשותם רכב – יישאר גם מעתה והלאה. חשוב לציין כי אברכים מעל גיל היעד ימשיכו לקבל את הקצבאות כפי שהיה נהוג עד כה, כלומר - ללא הגבלה.

במקביל לכך, תינתן תוספת של 50 מיליון שקלים לסטודנטים נזקקים במסגרת קרן סיוע. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי, "בכך יבוא לידי ביטוי גם אלמנט השוויון עליו הצביע בג"צ בפסיקתו מיוני 2010. מטרת ההמלצות, שגובשו על ידי הוועדה הבינמשרדית בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, היא עידוד השתלבות המגזר החרדי בתעסוקה ובסיוע לאוכלוסיות לומדים שונות באופן מאוזן ושוויוני".

התמיכה לאברכי הכולל תוגבל ל- 127 מיליון שקלים בשנה, והיא תינתן בשני מסלולים: המסלול הראשון יהיה מתן קצבה למשך חמש שנים, כאשר בארבע השנים הראשונות הם יקבלו 1,040 שקלים לחודש. השנה החמישית תקרא "שנת השתלבות": האברכים יקבלו 75 אחוזי קצבה ויוכלו ללמוד חצי יום ולעבור חצי יום, כך שבסיום השנה תהיה להם עבודה מסודרת.

המסלול השני, בו יושקעו 20 מיליון שקלים בשנה מתוך סכום התמיכה לאברכי הכולל, יוקדש ל"לומדים מתמידים", שמקדישים את כל חייהם ללימוד תורה. על פי הערכות משרד ראש הממשלה מדובר בכ- 2,000 איש בלבד היום. על פי הנתונים, נכון להיום 11 אלף אברכים מתוך 70 אלף מקבלים את קצבת הסיוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully