וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: 39 הרוגים בפיגוע התאבדות במסגד שיעי

ארגון "ג'ונדאללה" הסוני, שבאחרונה הוצא להורג מנהיגו, קיבל אחריות על הפיגוע במחוז סיסטן-בלוצ'יסטן. מושל המחוז: האחראי לפיגוע נעצר. סגן שר הפנים: המחבלים נעזרו בארה"ב

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

עשרות בני אדם נהרגו הבוקר (רביעי) בפיצוץ, ככל הנראה פיגוע התאבדות, במסגד שיעי בעיר צ'בהר שבמחוז סיסטן-בלוצ'יסטן, לחופי המפרץ הפרסי בדרום-מזרח אירן. גורמי רפואה בעיר אישרו לסוכנות IRNA כי מספר ההרוגים עומד על 39. עוד כ-100 בני אדם נפצעו ופונו לטיפול רפואי. ארגון "ג'ונדאללה" הסוני קיבל אחריות על הפיגוע בהודעה שנמסרה לרשת "אל-ערבייה".

זמן קצר אחרי האירוע, הודיע מושל המחוז, סייד עלי באטני, כי הרשויות תפסו את האדם העומד מאחוריו. באטני אמר ל-IRNA כי "שני בני אדם אחראים לפיגוע, והם מוכרים לכוחות הביטחון". הוא הוסיף כי האחראי העיקרי לפיגוע נעצר, וכעת הוא מטופל על ידי בידי הרשויות. הוא לא מסר פרטים לגבי זהותו. סגן שר הפנים, עלי עבד אללהי, הוסיף כי המחבלים "הסתייעו במודיעין אמריקאי".

בזמן הפיגוע, היה המסגד מלא במתפללים שיעים שציינו את יום השנה למותו של האימאם השלישי של השיעה, חוסיין בן עלי, במסגרת חג העאשורה. מנשה אמיר, מנהל "קול ישראל" בפרסית ופרשן לענייני אירן, מסביר כי ליום הזה יש משמעות גדולה - זהו יום האבל המקודש ביותר לשיעים. "זו פעולת התגרות של ג'ונדאללה", אמר הבוקר בשיחה עם וואלה! חדשות. לדבריו, ייתכן שמדובר בנקמה על הוצאתם להורג, לפני חודש, של מנהיג הארגון עבד אל-מלכ ריגי ואחיו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת האזור/מערכת וואלה!, צילום מסך

"חבל סיסטן-בלוצ'יסטן הוא אזור המאוכלס בעיקר במוסלמים סונים, הנמצאים בסכסוך דמים עם השלטון המרכזי המדכא את המיעוט הסוני באירן", מסביר אמיר. החבל היה בשנה שעברה אחד המוקדים העיקריים של תסיסה נגד השלטונות בעקבות תוצאות הבחירות.

אין זו פעם ראשונה שפיגוע מתרחש במסגד באזור - בעבר היו כמה פיצוצים במסגדים שיעים, כולל בבירת החבל, זהדן. באחרון שבהם, בחודש יולי, נהרגו 27 בני אדם. במאי 2009 נהרגו בפיגוע דומה יותר מ-30 בני אדם. ב-IRNA נכתב היום, בעקבות האירוע, כי מחוז סיסטן-בלוצ'יסטן היה בשנים האחרונות מוקד לכמה פיגועי התאבדות, "אותם יזמו ארצות הברית והמשטר הציוני".

"הפיגוע ילבה עוד יותר את היצרים", אומר אמיר, "ויגביר את הסכסוך בין המשטר לבין המיעוט הסוני באזור בלוצ'יסטן הנהנה מגיבוי השבטים הבלוצ'ים בתוך פקיסטן".

עדכון ראשון: 10:10
בהכנת הידיעה השתתף אורי ערן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully