וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה ההצבעה על הקמת ועדת חקירה לשריפה בכרמל

14.12.2010 / 13:04

הוועדה לביקורת המדינה דנה בדו"ח מבקר המדינה בנושא מחדל מערך הכבאות. בתום הדיון הודיע יו"ר הוועדה ח"כ חסון כי ההצבעה על הקמת ועדת חקירה בנושא תידחה בשבוע

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת)

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון (קדימה), הודיע בצהריים (שלישי) כי הוא החליט לדחות בשבוע את הצבעת חברי הוועדה בדבר הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת נסיבות השריפה בכרמל. בדיון השתתפו שר הפנים אלי ישי, שר האוצר יובל שטייניץ, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס וכן שתי משפחות שכולות שיקיריהם נספו באסון.

אחיו של מישר נעמנה אוסמה, שנספה בשריפה בכרמל, אמר במהלך הדיון, כי "כל הבקשה שלנו היא בקשה קטנה: לתת תשובות איך האירוע קרה. מי נתן את הפקודה, מי הביא אותם לכרמל, מה לוחות הזמנים. עד היום לא קיבלנו תשובות. כל האינפורמציה שקיבלנו סותרת: כל אחד אומר משהו אחר. אירוע תמיד מחייב אחריות. מישהו אחד צריך לומר 'האחריות היא עלי, אני נותן את המפתחות' אני בא מכפר עראבה שרוב הכפר טייחים. אחזור לכפר ואספר להם שהכנסת מלאה בטייחים, הרבה יותר ממה שיש בכפר שלנו. רוצה לומר תודה לאחי ול- 42 מי שנספו באסון שנתנו אזהרה למדינה שיכול לקרות משהו רע בשנים הבאות. ניסוי עושים על בעלי חיים, כאן עשו ניסוי על בני אדם". את בני המשפחות השכולוץ הביא לדיון השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן, שביקר אצלן לניחום אבלים.

שר הפנים ישי אמר במהלך הדיון, כי "מיום שכיהנתי כשר הפנים הנחיתי את מנכ"ל המשרד לקיים דיונים, משום שראיתי את עניין הצלת חיים. אמרתי כבר כמה פעמים שמערך הכבאות לא ערוך לא לחירום ולא לשוטף. אמרתי שעל כל פעולה צבאית לא אצביע כי אני לא יכול להרים את ידי כשאני יודע שמערך הכיבוי לא ערוך ולא נוכל לתת מענה לעורף".

כאשר נשאל ישי מדוע לא התפטר כשלא קיבל תקציבים, הוא השיב: "כששר הביטחון לא משיג תקציבים לא אומרים לו: 'למה אתה לא מתפטר?'. זו סדרת שאלות קבועה ש"ס. אתם מובילים את זה לדיון פוליטי, אין בעיה, אבל אני אדבר עניינית".

"דו"ח חריף ומשמעותי"

ישי ביקש להציג פרוטוקול מזמן ממשלת שרון ב- 2002 שאישרה את ביטול השתתפות מסוקי חיל האוויר כמערך כיבוי אווירי. על פי הפרוטוקול, ישי התריע על הסכנה שבכך. ח"כ אקוניס אמר בתגובה להצגת הפרוטוקול, כי "אני מבקש לקרוא לגברת לבני שתסביר איך היא הצביעה בעד הדבר הזה. למה הגברת לבני לא הגיעה לכאן? זה מאוד רלוונטי שהיא תגיע". יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון (קדימה), אמר בתגובה: "קל מאוד לכל הצדדים להיגרר לעניין הפוליטי בין המפלגות, ואני באמת חושב שיש חשיבות אמתית לרדת לעומק הדו"ח הזה. יהיה לנו זמן, מחוץ לוועדה, להאשים את הממשלה הזאת והממשלה האחרת".

חסון התייחס לדו"ח מבקר המדינה בנושא, ואמר כי "דו"ח המבקר הוא דו"ח חריף, ומשמעותי. הדו"ח מצביע על כך שהליקויים לא תוקנו ומקבלי ההחלטות כשלו. קיים חשש שלאור המחדל המתמשך יאבד הציבור את האמון במקבלי ההחלטות. יש משמעות למושג אחריות מיניסטריאלית. מי שמכהן שנתיים כשר צריך לקבל אחריות ולא יכול להטיל אותה על אחרים. שר זה לא רק לשכה וכסא מעור צבי ווולבו. שר זה אחריות. זו תרבות שלא ניתן לקבל אותה, זו תרבות שקיפחה חיים. הדרך לשנות את תרבות קבלת ההחלטות במדינת ישראל היא דרך ועדת חקירה ממלכתית שיש לה את הסמכות להטיל אחריות אישית".

"הכלים של המבקר אינם מספיקים"

לאחר סיום דבריו של יו"ר הוועדה ח"כ יואל חסון (קדימה), קרא לעברו יריב לוין (ליכוד) שהוא מבקש להציע הצעה לסדר. חסון סירב להקשיב, וכאשר לוין התעקש הוא קרא לו לסדר שלוש פעמים. לוין לא ויתר וקרא לעברו: "מה זאת החוצפה הזאת, מה זאת סתימת הפיות הזאת?". לוין ביקש לקבל התראה של חצי שעה לפני הצבעה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית.

לינדנשטראוס אמר במהלך הדיון, כי אי יישומו, עלול לגרום לסכנת חיים: "תושבים רבים יימצאו בסכנת חיים ממשית אם הדו"חות שלנו לא יתקיימו. זו אחת הסיבות שהקדמנו את הגשת הדו"ח במספר שבועות - מכיוון שראינו שיש כאן סכנה ממשית. יש צורך למלא את מה שנאמר בדו"ח הזה – זהו צו השעה".

לינדנשטראוס התייחס גם ליכולות אכיפת יישום הדו"ח ואמר, כי "באופן אישי אני מרגיש בעיה מאוד משמעותית במימוש החלטות מבקר המדינה. אין בחוק מבקר המדינה החלטות אופרטיביות לבצע את דו"חות המבקר. הנשק המרכזי שלנו היום הוא אמון הציבור בביקורת המדינה. זה הנשק שבעטיו אנו יכולים לבקש את קיום ההחלטות שלנו. אני חושב שהכלים הללו אינם מספיקים".

שבעה מתוך 11 מחברי הוועדה כבר הודיעו כי יש להשאיר את חקירת השריפה לבדיקת מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, וכי אין צורך להקים ועדת בדיקה מיוחדת לאירועים. חברי הכנסת שהודיעו כי לא יתמכו בהקמת ועדת חקירה הם כרמל שאמה-הכהן, ציפי חוטובלי ואופיר אקוניס (ליכוד), ח"כ אמנון כהן (ש"ס), ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי), ח"כ אנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו) וח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי).

עדכון ראשון: 09:29

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully