וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה ליועמ"ש: חקור רה"מ על הרוגי השריפה

אביה וחותנה של טופז אבן-חן שנהרגה באסון בכרמל פנו ליועמ"ש בדרישה שיפתח בחקירה נגד ראש הממשלה ומספר שרים בגין גרימת מוות ברשלנות. "יש קשר בין המחדלים לבין 43 הרוגי האסון"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, עריכת וידיאו: עידן גוראל)

ניצב בדימוס זאב אבן חן , אביה של טופז אבן חן קליין שנהרגה באסון האוטובוס בכרמל וניצב בדימוס חיים קליין, חותנה של טופז, שלחו הבוקר (שני) מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, בו הם דורשים ממנו להורות למשטרה לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הפנים אלי ישי, שר האוצר יובל שטייניץ ושר הביטחון אהוד ברק בגין גרימת מותם של צוערי השב"ס, השוטרים והכבאים שניספו בשריפה בכרמל.

במכתבם טענו כי "אם הדין לא ימוצה עתה עם האחראים, נמצא עצמנו בפני החלטות רשלניות נוספות שיגרמו לאובדן המוני של חיי אדם". השניים מצטטים את דו"ח מבקר המדינה על היערכות שירותי הכבאות וההצלה בעת חירום לפיו "רוב לקחי מלחמת לבנון השנייה לא נלמדו, הליקויים לא תוקנו ושוב ניתן להצביע על אי-תיאום בין הגופים השלטוניים, על 'גרירת רגליים' של המופקדים על הטיפול בנושא ועל הוויכוח הנמשך על מחדלים שהעצימו את האסון".

השניים מאשימים את נתניהו, ישי, שטייניץ וברק ברשלנות שגרמה למות ההרוגים באסון שאירע לפני כעשרה ימים. "כתוצאה מהשריפה שהתחוללה לאחרונה בכרמל, נקטפו חייהם של ארבעים ושלושה בני אדם, בעודם באיבם. מותם של הנספים אינו יד הגורל", כתבו, "אלא נגרם עקב רשלנותם החמורה של ראש הממשלה, שר הפנים, שר האוצר ושר הביטחון. יש קשר סיבתי בין מחדלי הנילונים לבין מותם של ארבעים ושלושה הרוגי אסון השריפה".

"התרשלותם של ראש הממשלה והשרים הנזכרים מתבטאת בעיקר בשני מישורים", כתבו אבן חן וקליין. "האחד – העדר במודע של הקצאת משאבים לצורך שירותי כבאות, למרות שהצרכים הדחופים היו נהירים לכול, והשני העדר במודע של עריכת שינויים מבניים בשירותי הכבאות, באופן שבו תוכל המערכת להתמודד עם שריפות ענק, כולל מערכת מניעה (שבילי אש, גיזום מניעתי, תצפיות, התראות, דרכי תקשורת וכו) והקמת מערכת פיקוד ושליטה לתפקוד בעת חירום".

"חייבים לתת את הדין"

עם זאת, השניים הוסיפו כי מדובר במחדל מתמשך. "כבר שנים שהמומחים לעניין מזהירים, במיוחד לאחר השריפות הקודמות בכרמל, כין אין בידי שירותי הכיבוי אמצעים נאותים להילחם בשריפות ענק, וכתוצאה מכך עלול להיגרם אסון כבד. כך, שהידיעה בדבר הצורך להקצות את המשאבים האמורים היא בגדר נחלת הכלל, ולא כל שכן בידיעת ראש הממשלה והשרים הנזכרים".

עוד כתבו ליועמ"ש כי "שר האוצר היה ער לצרכים החיוניים, אך הוא שלל במודע את התקציבים הדרושים, במטרה לכפות רפורמה, שלא התבצעה בפועל באשמת הממשלה. שר הפנים, האחראי המיניסטריאלי על שירותי הכבאות, לא פעל כנדרש ממנו כדי לקבל את התקציבים לצורך השיקום של שירותי הכבאות ואילו שר הביטחון לא מילא כראוי את תפקידו כמי שאחראי על מערכת החירום - כשראש הממשלה עמד מנגד מבלי להטיל את כובד משקלו בנושא זה, דבר שהתחייב מהנסיבות – ואף נתן במודע את ידו לסחבת המתמשכת בעניין".

"אין לפנינו רשלנות גרידא של ראש הממשלה, שר האוצר, שר הפנים ושר הביטחון, אלא עצימת עיניים ואי אכפתיות ביחס לתוצאות העלולות לנבוע מהעדר הקצאת המשאבים", מסכמים הניצבים לשעבר במכתבם. "היה צריך להיות ברור לראש הממשלה ולשרים הנזכרים ששלילת המשאבים תסכן חיי אדם, אך הם כנראה הימרו על כך שאסון לא יתרחש – ובכך פשעו. מקבלי ההחלטות אינם רשאים לשחק ברולטה רוסית בחיי ילדנו - ואם התרחש אסון, דבר שלצערנו אכן קרה - הם חייבים לתת את הדין על כך, ולו בכדי שאסונות דומים לא ישנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully