וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתאבד משבדיה למד באנגליה: "חיפש כלה שנייה"

עיתוני בריטניה חושפים את עבד אל-וואהב אל-עבדאללי, המחבל שפוצץ עצמו בשטוקהולם, ולמד תרפיה בספורט בלוטון. בין היתר מתברר כי אף שהיה נשוי ואב לילדים, נרשם לאתר שידוכים איסלמי

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

חקירת פיגוע ההתאבדות שאירע בשבת בשטוקהולם בירת שבדיה מתמקדת היום בבריטניה, שם התגורר ולמד בשנים האחרונות המחבל, תאימור עבד אל-וואהב אל-עבדאללי. בין היתר, פשטו הלילה כוחות הביטחון על בית בעיר לוטון הסמוכה ללונדון, שם התגורר ולמד אל-עבדאללי בשנים האחרונות. לפי דיווח המשטרה, במקום "לא נערכו מעצרים ולא נמצאו חומרים מסוכנים".

עיתוני בריטניה התחרו הבוקר בציור דיוקנאות של המחבל, אזרח שבדי יליד עירק בשנות ה-20 לחייו, נשוי ואב לשניים או שלושה ילדים (לפי פרסומים שונים). הוא היה, לפי הפרסומים, בעל תואר ראשון בתרפיה בספורט מאוניברסיטת ברדפורדשייר מ-2004, ובשנים האחרונות כנראה המשיך ללמוד בה. לפי הדיווחים, הוא נראה לאחרונה בעיר רק לפני מעט יותר משבועיים, ואשתו וילדיו עדיין מתגוררים בה.

אל-עבדאללי, על פי החקירה בשבדיה, ניסה לפוצץ מכונית מלאה במכלי גז ברחוב סואן ועמוס בקונים בשטוקהולם. המכונית התלקחה, והוא נמלט מהמקום ופוצץ עצמו כעבור רבע שעה במרחק כ-300 מטר משם, תוך פציעתם של שני עוברי אורח. זהותו נחשפה מעט לאחר מכן באתר אינטרנט איסלמי, בו כונה אל-עבדאללי "שהיד".

זמן קצר לפני הפיגוע, נשלחו לסוכנות ידיעות שבדית איומים ודברי נאצה בגלל השתתפות שבדיה במלחמה באפגניסטן ובגנות הקריקטוריסט השבדי לארס וילקס, שפרסם בעבר קריקטורה של הנביא מוחמד בדמות כלב. הרשויות בשבדיה הבהירו כי הן חוקרות את פיגוע ההתאבדות הראשון בתולדות המדינה כ"פשע טרור".

תמונות המחבל המתאבד מהפיגוע בשטוקהולם, עבד אל-וואהב אל-עבדאללי, שנחשפו ב"דיילי מייל". dilymail.co.uk, ציבלין
תמונותיו של אל-עבדאללי, מתוך פייסבוק ואתר השידוכים, נחשפו ב"דיילי מייל" הבריטי/ציבלין, dilymail.co.uk

חיפש "מאמינה חזקה השואפת לגן עדן"

שירותי הביטחון בבריטניה חוקרים כעת במרץ את פעילותו וקשריו של אל-עבדאללי בשנים האחרונות. בין היתר, נבדקים חשדות שהיה מצוי בקשרים עם קיצונים איסלמיים בתימן, ושהיה עד להטפה איסלמית קיצונית באוניברסיטת בדפורדשייר והקצין את דעותיו בזמן שהותו בבריטניה - בדומה לעומר עבד אל-מוטלב, שלמד בקולג' בלונדון ופוצץ עצמו לפני כשנה במהלך טיסה לדטרויט. מחקירת המקרה ההוא, עלה כי עבד אל-מוטלב עבר אימונים בתימן, והקצין מאוד בדעותיו בזמן שהותו בבריטניה.

ב"טלגרף" הצליחו לאסוף לא מעט מידע על אל-עבדאללי דרך פעילותו הענפה ברשתות חברתיות כגון פייסבוק. בין היתר, התברר, הוא היה עסוק בתקופה האחרונה בניסיון למצוא לעצמו אשה שנייה. לשם כך, אף נרשם לאתר שידוכים איסלמי, שם הציג עצמו כמוסלמי סוני, עירקי שהיגר לשבדיה ב-1992, ובשנים האחרונות למד בבריטניה. האשה שהוא מחפש, כתב, צריכה להיות "מאמינה חזקה השואפת להגיע לגן עדן".

בפייסבוק, גילה אל-עבדאללי עניין בעניינים דתיים, ובין היתר הציג בפייסבוק לינק לאתר שעסק ב"יום הדין" באמונה המוסלמית. באחד העדכונים שלו הזהיר מוסלמים מפני "כפירה" - השתתפות במסיבות חג מולד בעבודה.

"ראיתי אותו הרבה בסביבה", סיפר ל"טלגרף" טהיר חוסיין, נהג מונית המתגורר בסמוך לדירה בלוטון שבה נערך החיפוש. הוא לא אמר הרבה, אבל נראה כמו בחור נחמד. הוא היה מסתובב עם הילדים שלו".

עוד התברר היום, כי אל עבדאללי סולק בעבר מאחד המסגדים באזור לוטון, בגלל שהביע דעות איסלאמיות קיצוניות ואף ניסה לגייס פעילים קיצוניים נוספים. כדי לפעול נגד הנוכחות האמריקאית בעירק ובאפגניסטן. ראש המרכז האיסלמי בלוטון סיפר לרויטרס כי במהלך מפגש במסגד ב-2007, הוכיח את אל-עבדאללי על הפרשנות השגויה שלו לקוראן - והאחרון יצא בסערה מהמסגד ולא שב מאז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully