וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: ארה"ב הבינה שצריך לגעת בנושאי הליבה

לקראת הגעתו לישראל של גורג' מיטשל אמר רה"מ כי "היינו תקועים בדיון עקר על הקפאת הבנייה". בירושלים מכחישים שהאיחוד האירופי מאיים להכיר במדינה פלסטינית

רויטרס

צילום:רויטרס עריכה:גדי וינסטוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (שני) לביקור של השליח האמריקאי למזה"ת גורג' מיטשל ואמר כי "היינו למעשה ברחוב ללא מוצא, בדיון עקר סביב תוספת הבנייה בהתנחלויות. ארה"ב הבינה שצריך להגיע לנושאים המשמעותיים, שהם נושאי הליבה. היינו נכונים לבחון הארכה להקפאה וארה"ב הייתה זו שהגיעה למסקנה שהדיון בהמשך ההקפאה יעלה כבר בסוף 90 הימים הראשונים".

נתניהו דיבר בועידת ישראל לעסקים ואמר כי "המטרה שלנו היא להגיע לשלום – לעסוק בשאלת ההכרה, הביטחון, ההסדרים, הפליטים וכדומה". נתניהו ציין כי ברצונו לגעת בנושאים אלו במשא ומתן, מתוך תקווה שהפערים יצומצמו ו"שנגיע למו"מ ישיר לכיוון מסגרת של שלום. מה שאנו עושים עכשיו הוא תנאי הכרחי לדיון קונקרטי בשאלות הליבה באמצעותן ניתן להגיע לשלום".

מיטשל יגיע היום לביקור מדיני בישראל וייוועד הערב עם נתניהו, ומחר ייפגש עם יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בנסיון לחדש את המשא ומתן בין הצדדים, שמאז תום תקופת הקפאת הבנייה בסוף ספטמבר למעשה לא קיים.

לא ברור כמה יועיל ביקורו של מיטשל לחידוש המשא ומתן, כאשר בצד הפלסטיני הודיעו כי הם אינם מתכוונים לחזור לשיחות ללא חידוש ההקפאה, מה שמעורר התנגדות בירושלים. במקביל, גורמים בבית הלבן גילו השבוע כי הממשל האמריקאי הפסיק להפעיל לחץ על ממשלת ישראל לחדש את ההקפאה.

מרבית הביקור של מיטשל יוקדש לשיחות עם הצד הישראלי, מכיוון שכפי שאמר ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד - הפלסטינים כבר מסרו לארה"ב עמדות מפורטות לגבי סוגיות הליבה, בעוד שהישראלים טרם עשו כן. "כדי שהתהליך יהיה אמין, אנו צריכים לדעת בצורה מדויקת היכן ממשלת ישראל עומדת בסוגיות הליבה, למה היא התכוונה כשדיברה על סוף הכיבוש הישראלי, ולמה מתכוון מר נתניהו כשהוא אומר 'מדינה פלסטינית'", אמר פיאד שלשום בראיון לרשת ABC.

הצהרת האיחוד - כנראה "מאוד לא נוחה" לישראל

מסתבר כי בינתיים ישראל נתקלת בקשיים גם באירופה. במהלך הימים האחרונים ניסו בירושלים, וככל הנראה גם הצליחו, למחוק מהחלטת שרי החוץ האירופים שייפגשו היום הבטחה עמומה לפיה האיחוד האירופי יתמוך במהלכים פלסטינים חד צדדים אם תהליך השלום ייכשל בשנה הקרובה. המשמעות היא הכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, בגבולות 1967.

על פי מספר דיווחים, שליח מטעמה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הודיע לממשלת ישראל על הכוונה הזו של האיחוד. "אם בתוך שנה לא יושג הסדר - נתמוך בעמדת הפלסטינים", נכתב בטיוטת החלטת שרי החוץ האירופים שאמורה היתה לעלות היום להצבעה.

גורמים מדיניים בירושלים הכחישו את הפרסומים הללו. לדבריהם, הצהרת האיחוד תהיה כנראה "מאוד לא נוחה" לישראל, ובדומה לטקסטים קודמים, תעסוק בהקפאה, בהתנחלויות ואולי אף בעזה, אך לא תופיע בה האמירה על הכרה במדינה פלסטינית.

* בהכנת הידיעה השתתף פנחס וולף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully