וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים צעדו בת"א: "לא לגזענות, כן לזכויות האדם"

נציגי ארגונים העוסקים בזכויות אדם צעדו במרכז העיר, במחאה על "הגל הגזעני" ששוטף, לטענתם, את הארץ. בעצרת שנערכה בתום המצעד אמרה נעמי חזן: "לא נוותר ללא מאבק"

יגור מזור

(צילום: יגור מזור, עריכת וידאו: יותם בן-דוד)

כ-4,000 בני אדם השתתפו היום (שישי) במצעד שהתקיים בתל אביב, לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי ובמחאה על מה שמארגניו מכנים "הגל האנטי-דמוקרטי והגזעני ששוטף את ישראל". הצועדים - נציגים של עשרות ארגונים ישראליים העוסקים בזכויות אדם - יצאו מרחבת תיאטרון הבימה בעיר לכיוון כיכר רבין, שם נערכה עצרת.

בין הנואמים בעצרת הייתה פרופ' נעמי חזן, יו"ר הקרן החדשה לישראל. "זו הייתה שנה לא קלה לזכויות האזרח ולארגוני זכויות האדם בישראל", אמרה חזן. "חווינו כולנו רדיפות קשות, בשל מחויבותנו לשלום, סובלנות וצדק חברתי. לא רק אנחנו. גם האקדמיה, גם בתי המשפט. גם האמנים המצפוניים וכל מי ששמאמין שערכי היסוד של הדמוקרטיה בישראל הם הביטחון האמיתי שלנו. השנה האחרונה הייתה שנה בה בית המחוקקים הישראלי איבד כל רסן בשטף של חקירה גזענית, מבזה ואכזרית, שנה בה רבנים עובדי מדינה בחרו להסית ולבבות שנאה נגד האחר במקום לחנך לערכים לואהבת האדם. בעיקר הייתה זו שנה של העמקת הקרע בין העמים החיים בארץ הזה – שנה בה אזרחיה הערבים של ישראל הותקפו באופן חסר תקדים".

חזן הצהירה בתום נאומה: "לא נוותר ללא מאבק. לא יסתמו לנו את הפה. לא נסתום את הפה עד שישראל תהיה דמוקרטיה אמיתית שמכבדת את האחר והשונה ודואגת למוחלש. לא נסתום את הפה לנוכח האלימות והגזענות הגוברות בחברה הישראלית".

"קברניטי המדינה הפקירו אדם ואילן"

גם הסופר סמי מיכאל, יו"ר האגודה לזכויות האזרח, נשא דברים בעצרת והתייחס לאסון בכרמל. "אנו עומדים כאן היום אבלים על גיבורי החייל, נשים וגברים שיצאו להושיע את זולתם מהלהבות על הכרמל ונשרפו חיים", אמר מיכאל. "תנחומינו ליתומים, לבני הזוג ולהורים השכולים. אנו מצדיעים לאמיצים המתייסרים בבתי חולים ומאחלים להם החלמה מהירה. אנו מזדהים עם המשפחות הרבות ששבו אל חורבות מפוייחות במקום אל בית חם ומזמין".

לדבריו, "עינינו חשכו כשנתקלנו באדמות חרוכות, שם הוריקו יערות משיבי נפש. עדיין איננו יודעים אם האסון בכרמל נחת עלינו ביד המקרה אם ביד זדונית, אך היטב אנו יודעים כי קברניטי המדינה התרשלו בתפקידם והפקירו אדם, רכוש ואילן. מנהיגים שמחמשים צבא משוכלל ומפקירים את העורף הם מנהיגים חשודים בעינינו, כי פניהם לתוקפנות ולא להגנה על בני עמם. אנו וילדינו נעקוב גם נעקוב אחר מעלליכם".

היוזמת והמארגנת של המצעד היא האגודה לזכויות האזרח והצטרפו אליה נציגי ארגונים שונים העוסקים בזכויות אדם - רובם מזוהים עם השמאל. בין היתר משתתפים בו נציגי הארגונים "בצלם", "רופאים לזכויות אדם", "אמנסטי - ישראל","סיכוי - עמותה לקידום שוויון אזרחי", "מחסום ווטש", "שלום עכשיו", "גוש שלום" וה"מרכז לקידום פליטים אפריקאים". בשונה מהשנה שעברה, בה נערך המצעד לראשונה, הפעם משתתפים במצעד גם נציגי תנועות המזוהות עם הימין: "אם תרצו", "צעירי הליכוד", "רגבים" ו"ועד הפעולה למניעת מסתננים ושב"חים".

בתנועת "אם תרצו" הסבירו כי החליטו "לשים קץ לניצול הציני של שיח זכויות האדם על מנת לנגח את ישראל והציונות". לדברי ארז תדמור, ראש אגף המדיניות וההסברה בתנועה, "שיח זכויות האדם מופקע לצרכי תעמולה אנטי-ישראלית. אנחנו אומרים: לא תמיד מאבק למען זכויות אדם הוא נגד המדינה". נציגי התנועה נושאים במצעד שלטים עליהם מתנוסס הכיתוב: "גם ליהודי יש זכויות".

מנגד, מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח אמר עוד לפני צאתו של המצעד לדרך, כי "ליהודי אכן יש זכויות אדם, אך אנו רוצים שגם ליהודייה יהיו זכויות שוות - וגם לערבי או לערבייה". אלעד גם התייחס ל"מחדל", כלשונו, שהתגלה במהלך שריפת הענק בכרמל. לדבריו, "מחדל השריפה הנורא הוא תוצאה ישירה של הפקרת שירותי הכבאות, עד כדי הפקרת הזכות לחיים. אלא שלא רק שירותי הכבאות מופקרים ומיובשים. הפגיעה המתמשכת במגזר הציבורי הפכה את אזלת היד למדיניות, ואת המחיר על כך כולנו משלמים. אנחנו דורשים מהממשלה לקחת אחריות ולפעול להגנה על זכויות האדם של כל אחת ואחד מאתנו".

עדכון ראשון: 11:30.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully