וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספקות בעולם: ישיש גרמני - מאדריכלי השואה?

מארק גולד, יהודי אמריקאי, תובע את ברנרד פרנק בן ה-97, החתום על מסמך מ-1941 המורה להשמיד יהודים. מרכז ויזנטל: "אין כל הוכחות נגדו". היסטוריון בריטי: הטענה היא "שטות מוחלטת"

האם גרמני בן 97 הוא אחד מאדריכלי השמדת היהודים בשואה? כך טען השבוע מארק גולד, יהודי אמריקאי שהגיש תביעה נגד ברנרד פרנק בבית משפט פדרלי בוושינגטון. אולם התביעה מתקבלת בינתיים בלא מעט ספקות, בין היתר מצד מרכז שמעון ויזנטל - שם הבהירו כי אין כל עדות הקושרת את פרנק הישיש לפשעי מלחמה.

מארק גולד, חוקר עצמאי בן 43 מלוס אנג'לס, הגיש ביום שני את תביעת הפיצויים האזרחית נגד פרנק בהתבסס על ארבעה מפגשים שערך עמו בגרמניה, כשהוא מתחזה לניאו-נאצי. גולד גילה כי פרנק, שהיה קצין אס-אס ואף שימש שימש כעוזרו של מפקד האס-אס והגסטאפו, היינריך הימלר, הוא בין החתומים על פקודה שהוציא הימלר ב-1941, לרצוח יהודים בפולין, בבלארוס ובאוקראינה.

גולד טוען כי פקודה זו הייתה "יריית הפתיחה של השואה", ולפיכך פרנק הוא אחד האחראים המרכזיים להשמדת היהודים. הוא תובע מפרנק פיצויים על רצח 27 קרובי משפחתו באוקראינה, שלטענתו נבעה מאותה פקודה.

פרנק: אני לא יודע יותר מדי על השואה

מאז הגשת התביעה, התפרסמו בעולם כמה טורי ביקורת על גולד, שמואשם בשרלטנות. "הטענה הזו היא שטות מוחלטת", כתב בפסקנות העיתונאי, הסופר וההיסטוריון הבריטי גאי וולטרס, המתמחה בגרמניה הנאצית, בטור ב"טלגרף". "אמנם אין לי ספק בכך שפרנק היה חבר באס-אס, אבל חלקו בשואה נופח מעבר לכל פרופורציה". בין היתר, מציג וולטרס כמה מקורות היסטוריים המראים כי זו רק אחת מפקודות רבות שהוציא הימלר בנושא.

מרכז שמעון ויזנטל הוסיפו כי חתימתו של פרנק היא רק אחת מרבות על המסמך, וכי ככל הידוע, הוא לכל היותר היה אחראי על חלק מהניסוחים, אך לא על הוצאת הפקודה עצמה. פרנק, הדגישו במרכז, חי מאז המלחמה בגלוי בגמניה, ומעולם לא נמצאו כל הוכחות הקושרות אותו לפשעי מלחמה. "פרנק אולי לא היה אדם טוב במיוחד", סיכם וולטרס, "אבל הטענה כאילו הוא תכנן את השואה היא מגוחכת".

גם ב"ניו יורק טיימס" הופיע אתמול מאמר ביקורתי על גולד, תחת הכותרת "הנאצי נחשף - אך האם היה לו מה להסתיר?". בכתבה אף נסקר העבר הבעייתי של גולד, שכולל נשירה מהמכללה והתמכרות לאלכוהול וסמים. לפי הדיוקן שמצייר העיתון, המניע העיקרי שלו הוא תקוותו לפתח את הסיפור שלו ושל פרנק לכדי רב-מכר, ולמכור את הזכויות לסרט. כתב העיתון אף התקשר לפרנק עצמו כדי לקבל את תגובתו. "אין לי מה לומר בנושא השואה", אמר הישיש. "אני פשוט לא יודע יותר מדי בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully