וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין תעניק נובל משלה: "פרס קונפוציוס לשלום"

מחר, יום לפני הענקת פרס נובל לשלום למתנגד המשטר הסיני ליו שיאובו, תעניק בייג'ינג פרס למדינאי טייוואני שחיזק את הקשר עם סין. בעקבות הלחץ הסיני: 19 מדינות ייעדרו מהטקס באוסלו

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל)

ערב הענקת פרס נובל לשלום, העומד השנה בסימן מתח גובר בין סין לקהילה הבינלאומית, הטילו הלילה (רביעי) הסינים פצצה נוספת: מחר, יום לפני הענקת הפרס למתנגד המשטר הסיני, ליו שיאובו, תעניק סין מעין פרס נובל לשלום משלה - "פרס קונפוציוס לשלום".

הפרס על שם הפילוסוף הסיני העתיק שנוכס לצורכי המפלגה הקומוניסטית יוענק לסגן ראש ממשלת טייוואן לשעבר, ליאן צ'אן. הוא גבר על מספר מועמדים, בהם נלסון מנדלה, ביל קלינטון ואבו מאזן. על פי ועדת הפרס, צ'אן "בנה גשר עממי בין טייוואן לסין העממית, והביא שמחה לאנשים משני צידי המיצר".

ההצעה לפרס סיני שיתחרה בפרס הנובל עלתה לראשונה לפני כשלושה שבועות בטור דעה באחד העיתונים הפופולריים בסין - וכעת מתברר כי השלטונות אימצו אותה. הטקס, שייערך על ידי משרד התרבות הסיני, צפוי להתקיים מחר בבייג'ינג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

סין: חברי ועדת נובל - "כמה ליצנים"

ההכרזה הסינית מגיעה בימים של מתח גואה בין סין לוועדת פרס נובל לשלום. סין אף מתכוונת להחרים את הטקס באוסלו ביום שישי. אתמול הודיעו 18 מדינות נוספות - מרביתן בעלות אינטרסים משותפים עם סין - כי ייעדרו גם הן מהטקס. מהודעת ועדת הפרס הנורבגית עולה כי מהטקס ייעדרו "מסיבות שונות" נציגי רוסיה, קזחסטן, קולומביה, טוניסיה, ערב הסעודית, פקיסטן, סרביה, עירק, אירן, וייטנאם, אפגניסטן, ונצואלה, הפיליפינים, מצרים, סודן, אוקראינה, קובה ומרוקו.

סין ניהלה בשבועות האחרונים קמפיין דיפלומטי ברחבי העולם למען החרמת הטקס. את הענקת הפרס לשיאובו הגדירה "שפלות", ואת שיאובו עצמו - "פושע". אתמול טענה בייג'ינג כי "רוב מדינות העולם" תומכות בעמדתה זו. לטענת דובר משרד החוץ הסיני, ג'יאנג יו, יותר מ-100 מדינות וארגונים יחרימו את הטקס. לדבריו, ועדת הפרס הנורבגית מנהלת קמפיין נגד סין - אך "אנחנו לא נשתנה בגלל כמה ליצנים".

מהטקס באוסלו ביום שישי ייעדר כמובן גם חתן הפרס עצמו, ליו שיאובו, משום שהוא ואשתו נמצאים במעצר בית בבייג'ינג. גם רבים מבני משפחתו וחבריו שהוזמנו לטקס לא הורשו לצאת אליו על ידי השלטונות הסיניים. בארגון אמנסטי הבינלאומי העריכו אמש כי סין מונעת את הגעתם של כ-200 בני אדם לטקס בתואנות שונות. בוועדת הפרס אמרו אתמול כי "כשני שלישים" מהמוזמנים יגיעו לטקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully