וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון כעסה על סוריה: שיקרה לגבי טילים

מברקי ויקיליקס חושפים את פעילת הממשל נגד העברת נשק לגורמים כגון חיזבאללה, בהם טילי פאתח-110 וסקאד-די בעלי טווח ארוך. קלינטון לדמשק: "מזהירים אתכם בתוקף לא להמשיך במגמה הזו"

שבוע בלבד אחרי שנשיא סוריה, בשאר אל-אסד, הבטיח לממשל האמריקאי שממשלתו אינה מעבירה נשק מתוחכם לחיזבאללה, האשים הממשל כי אסד עושה בדיוק ההיפך. "למרות מה שנאמר", נכתב במברק שנשלח בפברואר השנה לשגרירות בדמשק על ידי מזכירת המדינה הילרי קלינטון, והודלף לוויקיליקס, "אנחנו מודעים למאמצים הסוריים הנוכחיים לספק טילים בליסטיים לחיזבאללה. הפעילות הזו היא מקור לדאגה עמוקה עבור הממשל, ואנחנו מזהירים אתכם בתוקף לא להמשיך במגמה הזו". תוכן המברק, שהיה מיועד להעברה לסגן שר החוץ הסורי, פייסל מקדאד, נחשף הבוקר (שלישי) ב"ניו יורק טיימס".

"מנקודת המבט שלנו", כתבה קלינטון למקדאד, "תמיכתכם האופרטיבית בחיזבאללה היא טעות אסטרטגית שפוגעת באינטרסים הלאומיים ארוכי הטווח שלכם". מקדאד, כך דווח במברק שנשלח זמן מה לאחר מכן מהשגרירות, הכחיש בתוקף את ההאשמות וטען כי חיזבאללה לא יפעל אלא בתגובה לתוקפנות ישראלית. "בקשתכם מוכיחה שאינכם יודעים להפריד בין האינטרסים שלכם לאלו של ישראל", אמר מקדאד לאמריקאים.

מברקים נוספים שנשלחו מהשגרירות בדמשק מעידים על המשך זרימת הנשק לידי הארגון השיעי בלבנון. על פי הנתונים שבידי הפנטגון, שמובאים על ידי ה"ניו יורק טיימס", לחיזבאללה יש כיום כ-50,000 טילים בליסטיים, בהם 40-50 טילי "פאתח-110" המסוגלים להגיע לתל אביב. עוד עולה כי סוריה סיפקה לחיזבאללה גם עשרה טילי "סקאד-די" המבוססים על טכנולוגיה צפון קוריאנית. באחד הדיווחים מופיעה הערכה לפיה שניים מהם הועברו פיזית ללבנון, ועוד שמונה נמצאים במחסן של חיזבאללה בסוריה.

העברת הנשק לעזה דרך סודן סוכלה

ה"ניו יורק טיימס" מביא את המקרה הסורי כדוגמה לפעילות הגלובלית הנרחבת של ארצות הברית למנוע תפוצת נשק, כפי שמשתקף במברקי ויקיליקס. במברקים ישנן דוגמאות נוספות לפעילות הזו, בניסיון למנוע העברת אמצעי לחימה שונים גם לאירן ולתימן.

מקרה נוסף שנחשף במברקים, ומובא היום ב"ניו יורק טיימס" וב"גרדיאן", נוגע לסיכול הברחת נשק אירני מסודן לרצועת עזה בשנת 2009. לפי המברקים, ארה"ב הזהירה את סודן שלא תאפשר העברת נשק אירני משטחה לרצועה, אף שהסודנים התעקשו שמדובר בציוד חקלאי. הנשק היה אמור להגיע לידי חמאס בתקופת מבצע "עופרת יצוקה", אך ארה"ב פעלה בקרב מדינות האזור למנוע את הגעתו, בין היתר בסיוע המודיעין המצרי.

המצרים, כך עולה, הביעו אז בפני האמריקאים את כעסם על המעורבות האירנית מעורבת בהתארגנות הטרור של חיזבאללה שנחשפה באותה עת במצרים. במברק מאותה תקופה נכתב כי "מצרים העבירה מסר לאירן, לפיו אם האירנים יתערבו בענייניה של מצרים, המצרים יתערבו באירן".

מרכיב מרכזי בפעילות האמריקאית למניעת תפוצת נשק כרוך בפיקוח על מכירת הנשק מצפון קוריאה למדינות שונות בעולם. בין היתר, עולה מאחד המברקים כי ארה"ב הזהירה את הבנק המרכזי בסין כי הצפון קוריאנים משתמשים בשירותיו לעסקאות הנשק האסורות האלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully