וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנה: התחדש מו"מ הגרעין בין אירן למערב

לאחר סדרה של תקלות במתקני הגרעין, מותם של שני מדענים בפיצוצים מסתוריים וההכרזה על יכולתה לייצר אורניום באופן עצמאי, מחדשת אירן בז'נבה את השיחות עם המעצמות על תוכנית הגרעין

בתום שנה של שתיקה, התחדשו הבוקר (שני) בז'נבה שבשוויץ השיחות בין אירן למעצמות המערב. במוקד השיחות עם שש המעצמות (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון ולצדן גרמניה) תעמוד תוכניתה הגרעינית של אירן ודרישת המערב לוודא כי המדינה האיסלמית אינה מייצרת נשק להשמדה המונית.

השיחות יתנהלו בצל הכרזתה של אירן אתמול, כי היא הצליחה לייצר חומר הדרוש להפקת אורניום מועשר מתוך עפרת אורניום שחצבה בשטחה - מה שמאפשר לה להיות בלתי תלויה באספקת אורניום מועשר מבחוץ, ולעקוף בכך את הסנקציות שהוטלו עליה.

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קת'רין אשטון, תעמוד בראש השיחות יחד עם הדיפלומט האמריקאי וויליאם ברנס, וראש צוות המשא ומתן האירני סעיד ג'לילי.

נשיא אירן מחמוד אחמידנג'ד אמר שלשום כי מדינתו מוכנה לדון ב"שיתוף פעולה גרעיני" עם המערב: "אמרנו פעמים רבות כי לא ננהל משא ומתן על הזכויות המובנות של העם האירני לגרעין", אמר אחמדינג'ד בראיון לטלוויזיה מקומית. "אבל אם הם רוצים לנהל משא ומתן על שיתוף פעולה - אנחנו מוכנים", הוסיף.

בארה"ב לא מתרגשים מהצהרותיה של אירן

ההצהרות הללו באו בתום סדרה של כשלונות שספגה המדינה האיסלמית. בין היתר, החריף המערב את הסנקציות לייבוא ציוד מאירן, שני מדעני גרעין נהרגו בפיצוץ בטהרן ווירוס המחשב "סטוקסנט" שהצליח, כך על פי הודאתו של אחמדינג'ד, לשתק חלק מהצנטריפוגות במתקן הגרעיני נתנז.

יכולתה של אירן לייצר "עוגה צהובה" - אבקת אורניום הדרושה בהליך העשרת החומר לדרגה תעשייתית או צבאית - היא סמלית יותר ממעשית, לדעת מומחים במערב. האיכות הנמוכה של האורניום הגולמי במכרותיה לא מאפשר לאירן הפקת חומרי דלק בקנה מידה תעשייתי. מומחי הגרעין אף ציינו, כי יכולתיה החדשות של אירן יאפשרו לה לייצר מלאי קטן של נשק גרעיני, אך לא יספיקו לתוכנית אנרגיה אזרחית, שמנהלת המדינה על פי הצהרותיה.

גם במשרד החוץ האמריקאי לא התרגשו מההודעה. דובר המועצה לביטחון לאומי, מייק האמר, אמר אמש כי מדינתו לא הופתעה מהכרזתה של אירן: "בהתחשב בכך שמלאי האורניום של אירן לא מאפשר שימוש אזרחי, הדבר מעלה מחדש שאלות בנוגע לכוונותיה האמיתיות", אמר האמר, הנמצא אף הוא בז'נבה. "מטרת השיחות כאן היא להדגיש את חששה של הקהילה הבינלאומית כולה מפעולותיה של אירן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully