וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרקליטים מאיימים: "לא נגיע להכרעה של קצב"

1.12.2010 / 12:26

שביתת הפרקליטים, הנכנסת לשבוע השלישי שלה, מחריפה והפרקליטים מאיימים לא להופיע להכרעת הדין במשפט קצב. המשמעות: הפרקליטות לא תוכל לטעון לעונש או לדון בערעור אם יזוכה

"אם השביתה תימשך עד סוף החודש, סביר להניח שלא נתייצב להכרעת הדין במשפטו של הנשיא לשעבר משה קצב", כך אומרת הבוקר (רביעי) ממלאת מקום פרקליטת מחוז תל אביב, עו"ד נאוה שילר. משמעות הדברים, שאם קצב יורשע הפרקליטות לא תוכל לטעון לעונש או לבקש להטיל עליו מגבלות, ואם הוא יזוכה לא ידונו באפשרות להגיש ערעור. הכרעת הדין במשפט קצב נקבעה ל-28 בדצמבר.

שביתת הפרקליטים נכנסת היום לשבוע השלישי, והחל מהבוקר הצטרפו אליה גם המשנים לפרקליט המדינה, פרקליטי המחוזות ומנהלי המחלקות בפרקליטות המדינה, על הצטרפותם לשביתה. משמעות הדבר היא שלא יינתנו אישורים להפעלת סוכנים סמויים, לא יינתנו אישורים לחתימה על הסכמי עד מדינה ולא יאושרו הסדרי טיעון. כמכן, התובעים לא יופיעו לדיונים ולא יגישו כתבי אישום בשורה של עבירות חמורות, בהן חטיפה, סחר בנשים ועבירות אלימות שונות.

עד כה הובילה השביתה למספר זיכויים של נאשמים, לשחרור של נאשמים למעצר בית ולשחרורם של חשודים מכיוון שלא היה מי שיגיש נגדם כתבי אישום. כמו כן, הפרקליטות לא הגישה שורה של בקשות, בהן המשך החזקת אסירים בהפרדה וחילוט רכוש מעבריינים. בזמן הקרוב צפויים גם שורה של דיונים בתיקים בעלי משמעות כלכלית או חברתית רבה, שהפרקליטות טרם הגישה מענה אליה.

"נקווה מאוד מאוד שהשביתה לא תימשך עוד חודש", אומרת עו"ד שילר. "אוי לנו, למדינת ישראל ולכאוס שיהיה כאן אם השביתה תמשך. כבר עכשיו עבריינים מסוכנים שוחררו, והתקבלו נגדו פסקי דין במיליוני שקלים. תביעות אזרחיות כבדות עומדות לדיון בימים הקרובים, כמו התביעות שהגישו ההורים של ענבל עמרם ומעין ספיר, ואם לא נתייצב התובעים יקבלו את הכסף ממשרדי הממשלה הנוגעים בדבר. יש תביעות רבות נגד משרדי ממשלה שונים, ואם לא נעמוד שם כדי להגן עליהם, כל הכספים יגרעו מהמשרדים, וזה כספים שעולים בהרבה על כל הדרישות שלנו ל-20 שנה הבאות".

עו"ד שילר הצטרפה היום לשביתה, אולם במשרד ראש הממשלה מבקשים להחריג מהשביתה פרקליט אחד ממחוז תל אביב - עו"ד חיים ויסמונסקי שהושאל לוועדת טירקל. "רק בענין שנוגע לראש הממשלה באופן אישי, בנוגע למשט בעזה, נלחצים. בעניינים שנוגעים לכלל האוכלוסיה, לביטחון האישי של כל אזרח ואזרח במדינה, אין טיפול", אומרת שילר. "על מצוינות של הפרקליטים אפשר ללמוד מהעובדה שהוועדה לא יכולה לעובד בלי הפרקליט שלנו. אנשים סופר מכובדים, בלי הפרקליט שלנו לא מתפקדים".

"הולכים עם הראש בקיר"

"אפשר לגמור את השביתה הזאת תוך שעה, אם באוצר יתעשתו, אבל יש הרגשה שהם החליטו ללכת אתנו עם הראש בקיר", הוסיף בכיר בפרקליטות בשיחה עם וואלה! חדשות. "פקידי האוצר מציגים חזית נעולה ולא מוכנים לשמוע את טענותינו. גם שר האוצר מכיר בבעיות אבל לצערנו לא נכנס ממש לעניין", אומר הבכיר. "אנחנו כבר לפני שבעה חודשים הצגנו תכנית מפורטת, גם לנושא שחיקת השכר וגם לנושא המחסור בתקנים, שכללה גם גמישות ארגונית, ולא קיבלנו שום תגובה, שום הצעה אחרת, שום דבר שיכול לקדם את הנושאים שעליהם אנחנו מדברים. אולי אפילו דחפו אותנו לשביתה כי לא חשבו שנשבות".

הבכיר מתייחס לנזקי השביתה ולטענה שהפגיעה בציבור מונחת לרגלי הפרקליטים. "אנחנו רואים את הנזקים אף יותר ממה שמפורסם וזה כואב לנו. מבחינתנו לחזור עכשיו. המדינה מפסידה עשרות מיליוני שקלים בכל יום - תיקים שלא מוגשים, תביעות אזרחיות שמפסידים, השופטים עובדים והאולמות ריקים. תוסיף לזה את הלחץ שיהיה כשנחזור - עשרות אם לא מאות של תיקים שנדחו וצריכים לשמוע אותם מתישהו. לעבריין שמשתחרר אין בכלל מחיר כלכלי. המשטרה עבדה חודשים, האזנות סתר, בנתה תיק, ובסוף לא היה פרקליט שיגיש את זה, איך אפשר לתמחר את זה? כואב לנו יותר מהאוצר על כל יום שביתה וכל אדם שמשוחרר".

אולם, הוא מבהיר כי לא ניתן לייחס חשיבות כה רבה לעבודת הפרקליטים, ולא לתגמל אותם כראוי. "יש כאן סתירה. אם אנחנו כאלה חשובים, אז להגיד לא מגיע לכם שכר הוגן וראוי, כמו שמקבלים לדוגמא עורכי דין שעובדים באוצר, ומרוויחים לפחות 30% יותר מהפרקליטים?", הוא שואל. לדבריו, העלות הכוללת של דרישות הפרקליטים מסתכמת ב-40 מיליון שקל בשנה. "זה אפילו לא סטיית תקן בתקציב משרד המשפטים, אז על מה נלחמים פה?".

כיום, הגורם היחיד בפרקליטו שלא הצטרף לשביתה הוא פרקליט המדינה, עו"ד משה לדור. "פרקליט המדינה הוא אדם מאוד מוכשר, אבל ללא פרקליטים הוא לא יכול לתפקד", מבהירה שילר. "זה דומה לפסנתרן הטוב ביותר בעולם, שעומד מול פסנתר בלי קלידים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully