וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גייטס: ישראל תתקוף באירן? הצלחה לא מובטחת

באחד ממסמכי ויקיליקס מהשגרירות בפריז, מתואר מפגש של שר ההגנה האמריקאי עם מקבילו הצרפתי, בו העריך כי ישראל מסוגלת לתקוף את אירן ללא סיוע מארה"ב - אך לא שהתקיפה תצליח

העולם ממשיך היום (שני) לנבור ברבע מיליון המסמכים שהודלפו לוויקיליקס ונחשפו אמש, ולמצוא עוד ועוד מסמכים השופכים אור על התרחשויות דיפלומטיות שונות.

כך למשל, העיסוק המוגבר של ישראל באירן, שניכר בכל המסמכים שמקורם בשגרירות בתל אביב, זכה לתהודה גם במגעים בציר וושינגטון-פריז: באחד המסמכים מהשגרירות בבירת צרפת מופיעה הערכה שהשמיע שר ההגנה האמריקאי רוברט גייטס ב-8 בפברואר השנה, לפיה ישראל מסוגלת לתקוף באירן לבדה, ללא סיוע מארה"ב - אך לא בטוח שתקיפה כזו תצליח.

הדברים נאמרו בפגישה של גייטס עם שר ההגנה הצרפתי דאז, הרב מורן, בתגובה לשאלה של האחרון לגבי יכולתה של ישראל לתקוף באירן. גייטס, לפי המסמך, השיב כי "אינו יודע אם תקיפה כזו תצליח, אבל הם יכולים להוציאה לפועל לבדם".

לפי המסמך, גייטס הביע בפגישה את אמונו שאין טעם לתקוף את מתקני הגרעין האירניים, משום שכזו תקיפה רק תעכב את התוכניות האירניות בשנה עד שלוש שנים, אך מנגד - תאחד את העם האירני נגד התוקף. יש לציין כי עמדה זו הובעה בעבר על ידי גייטס גם בפומבי.

ימי חמינאי ספורים? כנראה שלא

מסמך אחר מהמאגר, שהתגלה על ידי "לה מונד" הצרפתי, אחד העיתונים שקיבלו מראש את המסמכים, מצטט מקור הטוען כי המנהיג הרוחני העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי, חולה בסרטן קטלני.

המקור, איש עסקים ממרכז אסיה שביקר לעתים תכופות בטהרן, טען, על פי מברק מאוגוסט 2009, כי שמע ממקורותיו שחמינאי חולה בסרטן מסוג לוקמיה, ועלול למות בתוך כמה חודשים.

לפי הדיווח, מקורותיו של אותו איש עסקים שמעו על המחלה מפיו של הנשיא לשעבר, עלי אכבר רפסנג'אני, שמבקש לרשת את חמינאי אחרי מותו. בכל מקרה, אין כל אימות למידע, ומאז כבר חלפו 14 חודשים שבמהלכם לא דווח דבר על מחלה של המנהיג האירני.

מסמך מעניין נוסף שנחשף, מ-22 בפברואר השנה, נשלח מוושינגטון לשגרירות באנקרה, ועוסק בדאגה האמריקאית מפני זליגת נשק מטורקיה לאירן.

לפי המסמך, בידי ארה"ב מידע על מספר עסקאות נשק בין חברות מטורקיה ומאירן, המתמקדות בסוגי חימוש שונים וחומרי נפץ, ומובע חשש שחלק מהנשק המדובר הוא מייצור אמריקאי. השגרירות מתבקשת להעביר את המידע לטורקים, ולדרוש מהם לחקור אותו, בטענה שמדובר בהפרה של הסנקציות הבינלאומיות על טהרן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully