וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטאר בוויקיליקס: "חמאס יסכים לגבולות 67'"

על פי תכתובות דיפלומטיות אמריקאיות שחשף אתר "ויקיליקס", אמיר קטאר אמר לסנטור ג'ון קרי בפגישתם בתחילת השנה כי חמאס יסכים לקו הגבול אך לא יצהיר על כך פומבית

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידיאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

ממסמכים שפורסמו באתר ההדלפות "ויקיליקס" עולה כי האמיר של קטאר, חמד בן ח'ליפה אל-ת'אני, אמר ליו"ר ועדת החוץ של הסנאט האמריקאי, הסנטור הדמוקרטי ג'ון קרי כי חמאס נכון להסכים על גבולות 1967 כגבולות הקבע בהסדר עם ישראל. האמיר, שנפגש עם קרי בחודש פברואר השנה, סייג את דבריו ואמר כי הארגון האסלמי לא יצהיר על כך בפומבי, כדי לא לאבד את תמיכת העם הפלסטיני.

האמיר הציע עוד שארצות הברית וארצו יקימו ועדה משותפת שתדון בדרכים לקידום השלום האזורי. לדבריו, קטאר יכולה לעזור בשינוי גישתו של חמאס מכיוון שהיא אינה משחקת בפוליטיקה הפנימית של הארגון.

סנטור קרי השיב לאמיר כי אם ארה"ב תצליח להחזיר את אבו מאזן לשולחן המשא ומתן ניתן יהיה להתחיל בדיון על נושאי הגבולות. לדבריו, "אבו מאזן לא מספיק חזק עכשיו על מנת לעשות את הפשרות ההכרחיות עם ישראל מכיוון שהעם הפלסטיני רוצים שיידבוק בעמדתו לגבי הקפאת הבנייה בהתנחלויות ודו"ח גולדסטון". קרי הוסיף כי גם ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך להתפשר ולמצוא נוסחה לשלום עם סוריה ולפעול לקראת נסיגה מהגולן.

אל-ת'אני הדגיש בפני הסנטור כי על ארצות הברית לעשות כל שביכולתה על מנת להביא לסוף הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. הוא העריך כי הדרך הטובה ביותר לעשות, זאת היא לפתוח ראשית במשא ומתן עם סוריה. בתכתובת שעסקה בפגישה, נכתב כי לדעתה של קטאר זה הזמן להושיט יד לדמשק. "הממשלה הסורית יכולה לסייע למנהיגים הערבים להגיע להחלטות קשות, אך רק אם ארצות הברית, שמעורבותה חיונית, תוכיח לסוריה את מוכנותה לדון בהחזרת הגולן ואת תמיכתה בתיווך טורקי בין ישראל לסוריה", נכתב.

רוסיה הציעה לישראל עסקה

יש לציין כי אמיר קטאר מוזכר באופן לא מחמיא באחד המסמכים מהשגרירות בתל אביב. בפגישה עם גורמים אמריקאים מ-2007, מצוטט ראש המוסד מאיר דגן באומרו שקטאר היא "בעיה רצינית", והשייח בן חליפה "מעצבן את כולם".

גילוי מעניין נוסף מהשגרירות בתל אביב מופיע במסמך מדצמבר 2009, שבו סוקר ראש האגף המדיני-בטחוני במשרד הביטחון, עמוס גלעד, בפני האמריקאים את עמדותיה של רוסיה בנושא תוכנית הגרעין והטילים האירנית.

גלעד מביע ספק לגבי נכונותה של רוסיה לתמוך בסנקציות על אירן, אך מאידך, מזכיר כי רוסיה דווקא הביעה נכונות לוותר על כוונתה למכור לאירן טילי S-300 להגנה אווירית. על פי גלעד, הרוסים היו מוכנים לוותר על העסקה ואף לתת לישראל מיליארד דולר - בתמורה לקבלת טכנלולגיה מתוחכמת של מטוסים ללא טייס.

ישראל, מבהיר גלעד, לא הסכימה לעסקה - מחשש שהטכנולוגיה הזו תזלוג מרוסיה לסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully