וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמריקאים נגד הבידוק: "אל תיגע לי בעניינים"

ערב חג ההודיה, אחת התקופות העמוסות בשדות התעופה, מפגינים האמריקאים נגד הבידוק הבטחוני החודרני והשיקוף הפולשני - "לפחות תחליף כפפות לפני שאתה ממשש אותי"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

חג ההודיה, החל בסוף השבוע הזה בארה"ב, מהווה את אחד השיאים השנתיים של עומס על שדות התעופה במדינה, כשמיליוני אמריקנים טסים לבלות את החג עם משפחותיהם. אלא שהשנה, נראה ששמחת החג אינה שלמה: על קדחת הנסיעות מעיבים נוהלי הבידוק החדשים והקפדניים שהנהיג לפני כשבועיים מינהל הבטיחות בתחבורה (TSA), הכוללים חיפושים גופניים דקדקניים וחודרניים ומכשירי שיקוף חושפניים - והאמריקאים מתקוממים.

תנועת המחאה, שהתגבשה בימים האחרונים בעיקר ברשתות חברתיות באינטרנט, אף איימה בסירוב המוני של אזרחים להתמסר לבדיקות, באופן שישבית את שדות התעופה באחת התקופות העמוסות בשנה - אך לפי שעה, נראה שהאיום אינו ממומש. לאמריקאים בכל זאת יותר חשוב להגיע בזמן להורים לחג, והמחאה בשדות התעופה מסתכמת לפי שעה בהפגנות ספורדיות של מאות אזרחים בטרמינלים, בליווי שלטים יצירתיים נגד ה-TSA, כמו "אל תיגעו לי בעניינים" ("Don't touch my stuff").

הסיפור אינו יורד מסדר היום כבר למעלה משבוע. מאז עדכון הנהלים, מתפרסמים מדי יום בתקשורת האמריקאית סיפורי זוועה משדות תעופה, בין היתר של אנשים חולים שנפגעו כתוצאה מהבדיקות החודרניות. ברשת הופצו סרטונים בהם מתועדים ילדים ותינוקות צווחים בעוד אנשי הביטחון עורכים חיפוש על גופם. כתב ה"ניו יורק טיימס" תיאר מעבר בבידוק בטחוני בשדה תעופה בבולטימור כ"כניסה לביקור ממושך בבית כלא ברמת אבטחה מקסימלית".

אויב הציבור מספר 1, ג'ון פיסטול

האמריקאים משוכנעים שניתן לערוך בדיקות בטחוניות חודרניות פחות, ועדיין לשמור על מידת ביטחון סבירה. לכן, אחת הדרישות המרכזיות של תנועת המחאה היא ששדות תעופה "יפטרו" את ה-TSA, וישכרו חברות אבטחה פרטיות שיעשו את העבודה טוב יותר.

הביקורת כלפי נוהלי הבידוק חוצה גבולות ומגזרים, ונראה כאילו הציבור האמריקאי כולו, בגיבוי רבים מאמצעי התקשורת, התגייס נגד ה-TSA ובמיוחד נגד העומד בראשו, ג'ון פיסטול, שמצא עצמו לפתע במשבצת של "אויב הציבור מספר 1". פיסטול, מצדו, ממשיך להגן בחירוף נפש על המדיניות, ואף עורך השבוע סדרת ביקורים בשדות תעופה כדי לחזק את ידיהם של הבודקים הבטחוניים.

עם זאת, השבוע כבר התרצה פיסטול, והסכים לומר שב-TSA שוקלים כעת למתן במידת מה את נהלי החיפוש, "כדי לאזן בצורה הטובה ביותר בין הבטיחות לשמירה על הפרטיות".

פיסטול, כך נראה, "הבין את הרמז" שהגיע גם מלמעלה: אפילו הנשיא ברק אובמה כבר פנה השבוע למינהל והתעניין "אם יש דרכים פחות חודרניות" לערוך בידוק ביטחוני. הגדילה לעשות מזכירת המדינה הילרי קלינטון, שבראיון לתוכנית "מול פני האומה" ברשת CBS לפני כמה ימים נשאלה אם הייתה מסכימה לעבור חיפוש כזה, והשיבה: "למען האמת, הייתי שמחה להתחמק מכך לו יכולתי".

עם זאת, עד כה, טרם נמסר רשמית על הקלה בנהלי הבידוק, ומי שירצה לאכול את תרנגול ההודו המסורתי עם משפחתו בצד השני של המדינה, ייאלץ למסור את גופו לידי הבודקים הביטחוניים. אולי עד חג המולד, המצב כבר ישתנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully