וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בירך: יוזמת הקפאת הבנייה - צעד מבטיח

למרות שהקבינט עדיין לא אישר הקפאה נוספת בהתנחלויות למשך שלושה חודשים, הודיע נשיא ארה"ב כי הוא מברך על היוזמה. אובמה אף שיבח את נתניהו: "זה מאותת שהוא רציני בכוונותיו"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בירך אמש (ראשון) על היוזמה הישראלית להאריך את הקפאת הבנייה בשטחים בשלושה חודשים נוספים, למרות שטרם התקבלה החלטה ישראלית בנושא. "אני חושב שזה מבטיח", אמר אובמה, שנחת בארה"ב לאחר ביקור מדיני באסיה. לדבריו, "זה מאותת שראש הממשלה בנימין נתניהו רציני בכוונותיו".

במוצאי השבת הציג נתניהו בפני פורום השביעייה את עקרונות ההצעה האמריקאית לחידוש התהליך המדיני עם הרשות הפלסטינית, כפי שמזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון הציגה אותן בפני נתניהו בפגישתם ביום חמישי.

ההצעה מונה חמישה סעיפים: הראשון הוא שממשלת ישראל תכריז על השעייה נוספת של הבנייה החדשה ביהודה ושומרון למשך שלושה חודשים, על כל בניה שהחלה מתום צו ההקפאה הקודם ב-26 בספטמבר 2010. האמריקאים הסכימו כי הקפאת הבנייה לא תחול על מזרח ירושלים. כמו כן, הם הבטיחו שהם לא יבקשו הארכה נוספת של ההקפאה.

הממשל בוושינגטון התחייב גם להטיל וטו במשך שנה במועצת הביטחון של האו"ם ובפורומים בינלאומיים אחרים, ליוזמות אנטי ישראליות, כמו ניסיונות לכפות הסדר מדיני על ישראל, מתקפת דה לגיטימציה נגד ישראל, וניסיונות לשלול מישראל את זכותה להגנה עצמית.

בתמורה להקפאה בת שלושה חודשים, הממשל יבקש מהקונגרס האמריקאי לאשר אספקת 20 מטוסי קרב מתקדמים נוספים לישראל, בשווי כשלושה מיליארד דולר, כדי לשמור על יתרונה האיכותי. הסיוע ברכישת המטוסים יתווסף בעתיד להסכם ביטחוני ישראלי-אמריקני מקיף, שייחתם במקביל לכינון הסכם עם הפלסטינים, במטרה לענות על צרכי הביטחון של ישראל בכל הסדר עתידי. הדיונים לגיבוש ההבנות הביטחוניות רחבות ההיקף יחלו כבר בשבועות הקרובים.

"ההחלטה אינה סופית"

נתניהו התייחס אתמול בפתח ישיבת הממשלה להצעה האמריקאית. "אעדכן את השרים על קווי ההצעה האמריקאית", אמר ראש הממשלה. "היא עדיין אינה סופית ונמשיך בהליך של גיבוש בין הצוותים. כשיושלם העניין, אביא את הנושא בפני הקבינט. אני עומד על כך שבכל מקרה יינתן מענה ביטחוני לישראל", סיכם ראש הממשלה. במערכת הפוליטית מעריכים שנתניהו יצליח לגייס בקבינט רוב לתמיכה בהצעה.

השר אבישי ברוורמן (העבודה) הזהיר אתמול כי אם ההצעה האמריקאית לא תאושר, מפלגת "העבודה לא תוכל להיות בממשלה". ברוומרן קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את ההצעה באופן מיידי. "אני הייתי מקפיא לא לשלושה חודשים, אלא לשישה חודשים כדי למצות את המשא ומתן על גבולות וביטחון", הוא אמר. "הדבר הגרוע ביותר זה לדחות הצעה שכזו. השאלה היא האם נתניהו מבין שהוא נמצא בנעליו של בן גוריון ביום לזכרו, והוא חייב לפעול כפי שבן גוריון פעל".

גם השר סילבן שלום (ליכוד) התייחס להצעה האמריקאית: "הווטו האמריקאי הוא טעות אסטרטגית", אמר שלום. "הוא תמיד היה מובן מאליו וכרגע הוא מוגבל לשנה. לא צריך לתבוע את הווטו כתנאי, אלא להמשיך במדיניות ארה"ב שהייתה נהוגה עד עתה. היה צריך לעמוד על כך שלא יהיה להמשך להקפאה ושהכניסה למשא ומתן לא תותנה בכך. אני מצטער שאנו הולכים בדרך הפוכה במאה ושמונים מעלות ממה שהתחייבנו".

השר יולי אדלשטיין (ליכוד) אמר כי הוא מצר על כך שהדיון מתרכז בפרטים ולא בעקרון. "הממשלה התחייבה שההקפאה תיפסק ללא קשר לפרטים . ההקפאה הייתה טעות וחייבים להתנגד להמשכה. הברית האסטרטגית ביננו לארה"ב לא צריכה להיות תלויה בצד זה או אחר", טען.

עדכון ראשון: 21:56

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully