וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור בכבאים: מי ישתלט על שריפת הענק הבאה?

עידן אבני

7.11.2010 / 18:10

השריפה ברמת הגולן אמנם כבר כובתה, אבל מחסור בתקציב, ציוד וכוח אדם מעלים סימני שאלה באשר ליכולת של שירותי הכיבוי בצפון להתמודד עם השריפה הגדולה הבאה. "אין לנו תקציב. זה פגיעה בטבע", אומרים הכבאים

השריפה הגדולה שדלקה במשך יומיים ברמת הגולן מעלה ספקות באשר ליכולת של הכבאים להשתלט על שריפות גדולות. הבעיה העיקרית היא מחסור בתקציב - וכתוצאה מכך בציוד ובכוח אדם. במשך יומיים כילתה השריפה בנחל סמק כ-13,500 דונם של שטחי מרעה וחורש טבעי.

תקציב הקרן לסיוע אווירי לכיבוי שריפות עמד השנה על חמישה מיליוני שקלים, אך בסוף הקיץ הוכפל התקציב בשל הצורך בשעות טיסה נוספות לכיבוי השריפות הרבות שאירעו במהלך חודשי הקיץ. בשנת 2009 השתמשו הכבאים 66 פעמים במטוסים ובסך הכל ב-228 שעות טיסה. בשנת 2010 עומד הנתון עד כה על 160 פעמים שתורגמו ל-690 שעות טיסה.

שירותי הכיבוי משתמשים בשתי חברות פרטיות המפעילות מספר מטוסים המשמשים לכיבוי שריפות, אך אין די בכך. מפקד שירותי הכיבוי בגליל המערבי והאחראי על הפעלת המטוסים, אמיר לוי, בוחן בימים אלו מספר אפשרויות אחרות לכיבוי השריפות: "מאז שחיל האוויר הפסיק להשתתף בכיבוי שריפות, אין לנו היכולת לעבוד בלילה. קיימות מדינות בעולם שיש להן מטוסים גדולים, מסוקים ומגוון רחב של כלי טיס שמתאימים לכיבוי שריפות. בארץ יש לנו רק המטוסים הקיימים, וזה מוגבל".

"חיל האוויר הפסיק לסייע"

לדבריו, "הבעיה היא תקציב. הכיבוי לא יכול להחזיק מטוסים, זה אולי יהיה בעתיד, אבל לא כרגע. אין ספק שיש משמעות לזה שחיל האוויר הפסיק לסייע לנו. זו פגיעה בטבע. אבל זו החלטה של הרמטכ"ל, ולנו אין מה לעשות נגד זה".

מלבד מטוסי הכיבוי, הכבאים פועלים בסיוע של גורמים שונים בהם חיילים, כבאיות של הקרן הקיימת לישראל וכן גופים נוספים השומרים על הטבע. מפקד תחנת הכיבוי בגולן, יאיר אלקיים, סבור שכוח אדם נוסף יכול היה לסייע. לדבריו, "אין לנו אישור לקבל עוד כבאים. יש לנו תקן לעשרה כבאים אבל הוא מאויש על ידי שמונה. האיגוד מתנהל נכון, אבל בלי תקציב ותקנים אי אפשר להכפיל את כוח האדם. בעיקר כשהכסף מגיע מהרשויות המקומיות ולא מהמדינה. בנוסף בתקציב הקיים אנחנו מנסים לרכוש כלי רכב ייעודיים שיוכלו להיכנס לשטח עם מספיק מים ולעבור בתנאי שטח קשים".

עם זאת, אלקייים אינו בטוח שאילו היו ברשותו כלי הרכב הדרושים, ניתן היה להשתלט בשלב מוקדם יותר על השריפה שאירעה בסוף השבוע בנחל סמק. לדבריו, "אם היה לי רכב ייעודי שיכול להיכנס לשטח הזה, אני סקפטי אם הייתי יכול לטפל. זה לא רכב אחד ולא שניים או כבאי או שניים. זה הרבה יותר. אנו מכפילים את הכוח על ידי חיילים, אבל הם לא מקצועיים. אנחנו עושים את העבודה. חייבים אנשי קרקע. המטוסים נותים רוב הזמן את המענה, אבל מטוסים גדולים לא יוכלו להיכנס בנקיקים, ובסופו של דבר האנשים על הקרקע מסיימים את העבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully