וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: חיילים ירו בפלסטינים כי דיברו בטלפון נייד

7.11.2010 / 12:01

חיילי גבעתי ממשיכים להסתבך: באחרונה נפתחה חקירה בחשד שחיילי החטיבה עשו שימוש ב"נוהל פלאפון" במהלך מבצע עופרת יצוקה - כך נודע לוואלה! חדשות. לפי הנוהל, חייל רשאי לירות באזרח רק מפני שדיבר במכשיר הנייד

המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) פתחה באחרונה בחקירה בחשד כי קצינים וחיילים בחטיבת גבעתי עשו שימוש במה שמכונה "נוהל פלאפון" במהלך מבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה, כך נודע לוואלה! חדשות. לפי הנוהל, ניתנה לכאורה הנחיה לפתוח בנוהל מעצר חשוד כלפי כל פלסטיני שהחזיק בידו מכשיר טלפון סלולרי, נוהל שבסופו רשאי החייל לפתוח באש.

לפי החשד, במספר מקרים, שחלקם צוינו בדו"חות שונים שפורסמו לאחר המבצע, פתחו החיילים באש ואף פגעו בפלסטינים ששוחחו בטלפון. ככל הנראה, המניע לשימוש בנוהל היה חששם של החיילים מהפעלת מטענים באופן סלולרי, או מדיווח על מיקומם.

החקירה נפתחה לאחר שאחד מקציני החטיבה, שנחקר בנושא אחר, סיפר על הנוהל לחוקריו. לפי דברי הקצין, ההנחיה כללה קריאה לפלסטיני להניח את הטלפון מידו. במקרה שבו הפלסטיני היה ממשיך להחזיק את המכשיר הסלולרי, החייל הורשה לירות באוויר. במידה שגם לאחר הירי באוויר, הטלפון עדיין נמצא בידו או שהפלסטיני ממשיך להתעסק בו, יש לפתוח באש לכיוון גופו. אולם בשלב זה מנסים חוקי מצ"ח לבדוק עם חיילים וקצינים אם אכן היה קיים נוהל כזה, ואם נעשה בו שימוש גם בפלוגות נוספות.

"יוסקו המסקנות הנדרשות"

במסגרת החקירה, מנסים במצ"ח לקשור בין הפעלת "נוהל פלאפון" לבין מקרים בהם נפצעו ונהרגו פלסטינים שהוזכרו בדו"חות הבינלאומיים שחוברו לאחר המבצע. לפני כשבועיים זומן לחקירה מפקד חטיבת גבעתי בעת המבצע, אלוף משנה אילן מלכא. מלכא נחקר בחשד למעורבותו בהפצצת ביתם של משפחת א-סמוני בעזה, בה נהרגו 21 פלסטינים, אולם ייתכן כי נשאל שאלות גם בנושא השימוש ב"נוהל פלאפון".

בצה"ל אישרו את פתיחת החקירה בעניין הפעלת הנוהל ואמרו בתגובה כי "מתקיימת בנושא חקירת מצ"ח. לכשתסתיים יוסקו המסקנות הנדרשות". כזכור, מאז סיום מבצע עופרת יצוקה, הועמדו לדין מספר חיילי גבעתי בגין מעורבותם בעבירות נגד פלסטינים במהלך המבצע. כך למשל, הורשע חייל החטיבה בגניבת כרטיס אשראי מבית בו שהה ובאחרונה הורשעו שני לוחמי החטיבה בשימוש ב"נוהל ילד" במהלך חיפוש שערכו באחד הבתים.

לאחר פרסום הידיעה, מסר דובר צה"ל, כי "לא מוכר נוהל מעין זה המוזכר בכתבה וקיומו לא עלה בחקירות המצ"ח והתחקירים שנערכו עד כה. אמנם במסגרת החקירה, אשר עודנה מצויה בעיצומה, הוזכר אירוע קונקרטי בו בוצע ירי לעבר אדם שהחזיק מכשיר טלפון סלולרי, אך לגביו היה חשד שהוא עלול לסכן את הכוחות. כאמור, מדובר באירוע ספציפי, המצוי עדיין בחקירה ולפיכך לא ניתן להרחיב בעניינו. על כל פנים, בוודאי שלא נמצא כי קיים נוהל מעין זה המוזכר בכתבה".

ליצירת קשר עם כתבנו הצבאי: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully