וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: לראשונה מאז 1935 תוסמך אישה לרבנות

אלינה טרייגר תהפוך היום לאישה הראשונה שמוסמכת לרבנות בברלין מאז 1935. טרייגר, שנולדה באוקראינה, תעמוד בראש קהילה בת 300 חברים במערב גרמניה. קודמתה נספתה בשואה ב-1942

אלינה טרייגר תוסמך היום (חמישי) לרבנות בברלין. בכך היא תהפוך לרבה הראשונה שתוסמך בגרמניה מאז רגינה יונאס ב-1935. יונאס נספתה ב-1942 באושוויץ.

טרייגר נולדה ב-1979 באוקראינה ועברה לגרמניה ב-2001. לאחר חמש שנות לימודים, היא תוסמך היום בטקס בבירה הגרמנית בו ישתתפו רבנים מובילים מכל העולם, כמו גם נשיא גרמניה כריסטיאן וולף, כך דווח ב"גרדיאן" הבריטי.

על יונאס נאסר לשאת דרשות בבתי הכנסת של ברלין. ב-1942 היא נשלחה לגטו טרייזנשטט, ונרצחה בגיל 42 בתאי הגזים באושוויץ. בניגוד לקודמתה, טרייגר תקבל עליה את כל הזכויות והחובות של רבנים ממין זכר. "כשאמרתי שאני עומדת להיות רבה, התגובות של האנשים הפתיעו אותי לעיתים. הם לא יכולים לתאר שאישה מסוגלת לקבל החלטות אתיות ודתיות במסגרת קהילה, ולשאת מולם דרשות", היא סיפרה לעיתון. בעוד שגרמניה היא מולדת היהדות הליברלית, מרכז התנועה עבר לארצות הברית אחרי השואה, שם הוסמכה אישה כרבה ב-1972.

טרייגר אמרה כי בילדותה אסרו השלטונות הקומוניסטים באוקראינה על אביה ללמוד ולעבוד במפעל, רק משום שהיה היהודי. "החוויה הזאת תמיד הפכה אותי למודעת מאוד לשורשים היהודיים שלי".

הסמכתה של טרייגר עוררה עניין מחודש ברגינה יונאס, שנותרה בברלין בזמן המלחמה בעוד שרבנים אחרים ברחו או נתפסו בידי הנאצים. לדברי אליסה קלאפצ'ק, מחברת ספר אודות יונאס, "יונאס עשתה את הניסיון ההיסטורי הראשון לטעון על בסיס ההלכה לשחרור נשים, כולל כניסתם לרבנות".

טרייגר אמרה כי היא מעריכה את האומץ של קודמתה ואת הדלת שפתחה עבורה. היא תעמוד בראש קהילה ליברלית באולדנבורג שבמערב גרמניה, בה רוב 300 החברים הם יוצאי ברית המועצות. בעוד כשנתיים נשים נוספות צפויות לסיים את לימודי ההסמכה לרבנות בגרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully