וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתא העינויים לפסגה: דילמה רוסף - נשיאת ברזיל

מנהיגת המחתרת לשעבר וראש מטהו של הנשיא הקודם, דילמה רוסף נבחרה לנשיאה החדשה של ברזיל. בנאום הניצחון התקשתה להסתיר דמעותיה והבטיחה לפעול לטובת העניים והכלכלה

רויטרס

(צילום:רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

דילמה רוסף, בת ה-62, היא נשיאת ברזיל החדשה. הכלכלנית ויד ימינו של הנשיא הקודם הפופולרי לולה דה-סילבה, רוסף היא האישה הראשונה בתולדות ברזיל שעתידה לעמוד בראש המדינה. בתו של מהגר בולגרי אמיד, רוסף החלה את דרכה הציבורית במקום הכי לא צפוי לנשיאה לעתיד: בתור נערה הצטרפה לקבוצת מחתרת שהתנגדה לדיקטטורה הצבאית ששררה במדינה. היא נתפסה ועונתה בכלא. אחרי שחרורה החלה לטפס בסולם הדרגות במערכת השלטונית הברזילאית, תחילה בממשל המקומי ואז ברמה הלאומית. הלילה (שני) היא גרפה 56% מהקולות בסבב השני לנשיאות, כשהיא גוברת על נציג האופוזיציה ג'וסה סרה, בפער של כ- 12%.

הצלחתה של רוסף נעוצה לאו דווקא ביכולתה כפוליטיקאית או בכריזמה שלה, אלא בעובדת היותה מחליפתו הרשמית ובת טיפוחיו של הנשיא הקודם. לולה דה-סילבה עמד בראשה של ברזיל במשך שמונה שנים האחרונות, כשהוא יוצר צמיחה כלכלית וחברתית חריגה בנוף העולמי. תחת הנהגתו של לולה, כפי שמכונה, ברזיל הפכה לכלכלה השמינית בגודלה בעולם, וקרוב ל-20 מיליון ברזילאים (המהווים כעשירית מכלל האוכלוסיה) עלו מעל קו העוני. רוסף מילאה שורה של תפקידים בממשלתו, תחילה בתור שרת האנרגיה ולאחר מכן כראש מטהו של לולה.

בנאום הניצחון שלה הלילה, כשדמעות זולגות על לחייה, הודתה רוסף לכל תומכיה, ואמרה כי "קיבלתי ממיליוני ברזילאים את המשימה, אולי החשובה ביותר, של חיי". לאחר מכן היא הבטיחה כי תמשיך במדיניות החברתית של הממשלה הקודמת, אך בהמשך הוסיפה, בקריצה למשקיעים זרים, כי הברזילאים לא יסבלו "ממשלה המבזבזת יותר מכפי שהיא יכולה". ניצחונה נראה מרשים אף יותר לאור העובדה כי מעולם לא התמודדה על תפקיד פוליטי בעבר. לולה בחר את רוסף כמחליפתו אף שהייתה אנונימית למדי במדינה וחסרת נסיון פוליטי, בגלל יכולותיה כטכנוקרטית "שיידרשו לברזיל בשנים הקרובות", לדבריו.

לדפוק על דלתו של לולה

האתגרים שעומדים בפני רוסף רבים. למרות הצמיחה המרשימה, התוכניות החברתיות של הממשלה הקודמת מעיקים על תקציב המדינה וישנם כלכלנים הרואים בריאל הברזילי כמטבע המוערך יתר על המידה בעולם. מטלה נוספת היא שיפור התשתיות במדינה, בעיקר לקראת האירוח המשמש של גביע העולם ב-2014 ושל האולימפיאדה ב-2016. יועץ קרוב לרוסף אמר כי "ממשלתה תתרכז בעיקר בשחרור 'צווארי הבקבוק' של ברזיל".

לולה הודתה כי במהלך הקדנציה שלה "תדפוק לעתים קרובות על דלתו של לולה". פרשנים מסוימים רואים בבחירתו של הנשיא הקודם במועמדת הלא דומיננטית כדרכו לעקוף את המגבלה החוקתית נגד התמודדות שלישית לנשיאות. הפרשנים אומרים כי רוסף תאפשר ללולה "להישאר בעניינים" אחרי שיעביר את התפקיד, ב-1 בינואר. רוסף לא צפויה להיתקל בבעיות בהרכבת ממשלתה, מאחר והקואליציה שלה צפויה לשלוט ברוב מוחלט בפרלמנט, ואף להחזיק באחוזים הדרושים לשינוי חוקתי במדינה.

ההמונים חגגו בבירת המדינה ברזיליה ובערים נוספות. אלפים התרכזו ברחובות, רקדו והניפו דגלים אדומים, המסמלים הן את מפלגת הפועלים, ממנה מגיעה רוסף, והן את האיגודים המקצועיים המהווים את בסיס כוחה של המפלגה. "אני חושבת שהיא תמשיך את עבודתו של דה-סילבה", אמרה עובדת מפעל מסאן פאולו, "הוא משל למען האנשים שהיו זקוקים לו יותר מכל – העניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully