וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס בעצרת לזכר רבין: חייו קופחו, צוואתו תקפה

עשרות אלפי אנשים הגיעו לעצרת המרכזית לציון יום הזיכרון ה-15 לרצח יצחק רבין בכיכר רבין בת"א. נכדו של רבין: "כל מי שקורא לעצמו "ממשיך דרכו" מפחד לסיים באותו מקום בו סיים רבין את חייו – ירוי בגבו בככר העיר"

מערכת וואלה!

צילום: טל אנגלנדר, יגור מזור. עריכה: דורון שטיין)

העצרת המרכזית לציון יום הזיכרון ה-15 לרצח ראש הממשלה יצחק רבין נערכה אמש (שבת), בכיכר רבין בתל אביב. עשרות אלפי בני אדם הגיעו לעצרת, רבים מהם חברי תנועות הנוער השונות, הנושאים שלטים בעד השלום ונגד האלימות.

עצרת לציון 15 שנים לרצח רבין, אוקטובר 2010. אורי לנץ
לפי עיריית ת"א, כ-15 אלף איש נמצאים בכיכר/אורי לנץ

מארגני העצרת טענו מעל הבמה, באמצעות מנחה הערב מודי בר און, כי לכיכר הגיעו יותר מ-100 אלף איש. לעומת זאת, בעיריית תל אביב מעריכים כי לא יותר מ-20 אלף איש השתתפו בעצרת.

נשיא המדינה שמעון פרס היה ראשון הנאומים ואמר כי "אז, בכיכר הזאת, רצחו את יצחק, ניסו לרצוח את השלום. הם לא יצליחו לנתץ את הרכוש היחיד שיש לנו, שאין עליו מחיר או מיסים – לרכוש היקר הזה קוראים תקווה, קוראים שלום. אני יודע שהדרך עוד רבה. השכנים מחוץ ובתוך הגבולות אינם מקלים עלינו. אנחנו כאן ומאחורינו עם עצום, שלא ירפה מהתקווה ולא יסטה כזית מהשלום. אנחנו יותר נחושים מאויביי השלום, ועל כן ננצח, כי נשבענו להביא סוף למלחמות, לנו ולשכנינו".

פרס הוסיף ואמר כי "לפעמים בביתי אני אומר לעצמי - שבע מלחמות עברנו, תמיד במחסור אדם ונשק ובמחיר קשה. בכל השעות הקשות הללו - לא קרס חזוננו ולא חדלה הדמוקרטיה לפעול. דמוקרטיה שבה הרוב קובע, לא הרובה. בדמוקרטיה שלנו סופרים קולות, לא יריות". הנשיא הוסיף ואמר כי "את חייו של יצחק קיפחו, אך צוואתו תקפה. היא מחייבת את כולנו, וקוראת לנו שלא לנוח, להפוך את חלון ההזדמנויות הנוכחי לשער רחב להסכם מלא ביננו לבין שכנינו".

"כל ממשיכי דרכו מפחדים לסיים כמוהו"

נכדו של יצחק רבין, יונתן בן ארצי, אמר בנאומו בעצרת כי "השנה נדמה שאין, משמאל או מימין, אף מנהיג בחיקו נוכל להתנחם. 15 שנה אחרי, וכל אחד הוא 'ממשיך דרכו'. 15 שנה ואף אחד לא מעז. הגיע הזמן לשאול - למה? הם מפחדים לסיים באותו מקום בו סיים רבין את חייו – ירוי בגבו בככר העיר". בן ארצי שלח רמיזה פוליטית כשאמר כי "רק התארגנות חדשה תקים עלינו את המנהיג הזה שכולנו מייחלים לו או לה".

בן ארצי המשיך בנאום מלא רמיזות פוליטיות ואמר כי "כל אחד בתורו עולה על הבמה, מתיישב על הכסא וכמעט מיד לאחר שגמר להרעיף עלינו במיטב הפופוליזם, ולהגיד שהוא לא יחלק ולא ייסוג ויפריד ויבחין בין יהודים לאחרים, וישפיע ויגרש ויעצור ויילחם - כולם אחד אחרי השני, מתיישבים על הכסא האהוב ומסבירים לנו שעכשיו מתברר שאין ברירה. צריך שתי מדינות לשני עמים - פתרון כולל, זבנג וגמרנו. אנחנו שם והם שם וגמרנו וצריך וצריך, אבל תבינו - אנו מנסים, אבל ממש מנסים, אבל אין עם מי לדבר. אז הם ישר מפחידים אותנו עם טרור איסלמי על הגדר ופצצות וגרעין. זוהי אינה הדרך שלנו וזו לא הייתה דרכו של יצחק רבין".

פרופ' רות גביזון, מייסדת ונשיאת מרכז מציל"ה למחשבה ציונית יהודית ליברלית והומניסטית נאמה אף היא בעצרת ואמרה כי "כולם מסכימים על הזעזוע שהיה ברצח ראש ממשלה במדינה דמוקרטית. אולם רוב הציבור ואני בתוכם, שואף לסיום הכיבוש, קביעת גבולות למדינה, והגדרה עצמית לפלסטינים לצד מדינת ישראל - זאת מנימוקים של מוסר, תבונה פוליטית או רצון לשמר את המדינה היהודית. אולם חלק אחר בציבור, גדול ונחוש, רואה בהסדר כזה אובדן דרך, סימן של חולשה, זניחת המולדת ונטישת הציונות והבסיס להצדקתה". פרופ' גביזון הוסיפה ואמרה כי "לישראל חשוב להדגיש את שני החלקים במורשת רבין, ויותר מכך את חלקו השני – דרוש לנו גם חזון חיובי משותף. במדינת ישראל חיה וקיימת, החזון לא יכול להיות רק יהודי וציוני, הוא חייב לדבר אל כולם".

"ילדי העניים יגדלו להיות הפנתרים השחורים החדשים"

המשורר רוני סומק בחר להתייחס למורשת החברתית של ממשלת רבין . סומק אמר כי "רבין הבין שכל שקל שייחסך בחינוך יהפוך למאה שקלים בתקציב הסעד או בתי הסוהר. ב-2010 אנחנו מדינה שלא מחקה ממילונם של יותר מחצי מיליון ילדים את המילה "עוני". הוא הוסיף כי הילדים הללו "יגדלו להיות 'פנתרים שחורים' חדשים, שהפנתרים של שנות ה-70 יהיו כלום לעומתם".

הסופר, הצייר והעיתונאי יאיר גרבוז אמר כי בנאומו ידבר רק אל הצעירים בקהל וכי "אבקש בתחינה להתגייס להצלת המדינה, שאנחנו נכשלנו בשמירה עליה. לא קל לדבר על הצורך הדחוף של הדור שלי להסתלק מהמפה הפוליטית. אתם צריכים להקים מסגרת שמתוכה תוכלו להחזיר למקום הזה את שפיותו." בהמשך תקף גרבוז את ראשה הממשלה ואמר "לשם מה ינתק עצמו נתניהו מהעם, כשהוא יכול להיות מנותק, יחד עם חבריו מהקואליציה ומהאופוזיציה, מהעולם כולו?" גרבוז קרא לצעירים בקהל לקחת חלק בבניין מסגרות חדשות כאשר "אנו משאירים לכם מדינה שהכלכלה טובה, כי העניים לא מעניינים אותה, מדינה הנושאת את דגל הדמוקרטיה אך מקיימת מדינות גזענית. לא עם הספר, ולא אור לגויים, ואפילו לא אור לעצמנו. העיתונות טובעת בזבל שהיא עצמה מייצרת, הסאטירה מתה".

בדבריו בפתח העצרת אמר מנחה הערב מודי בר און כי קיים געגוע בעם ליצחק רבין, מנהיג צנוע שהיה חותם על הסכמי שלום עם עט פיילוט זול. "כי אם יש משהו שלמדנו בשנים האחרונות, הוא שהסכמי שלום חותמים בעט פיילוט בחמישה שקלים, בעטים נובעים יוקרתיים - חותמים על עסקאות טיעון", אמר בר און תוך שהוא שלוח עקיצה ברורה לעבר ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

(עדכון ראשון: 20:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully