וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 45% סבורים שיתכן רצח פוליטי נוסף

15 שנים לאחר רצח רבין וכמחצית מהישראלים סבורים כי האווירה הפוליטית בארץ עלולה להוביל לרצח פוליטי נוסף. עוד עולה מהסקר כי 45% מהציבור תומך בהגבלת הפעילות הפוליטית של ערביי ישראל

סקר חדש שבחן את תפיסות הציבור היהודי לדמוקרטיה בישראל המתפרסם היום (שישי) מגלה כי כמעט מחצית (45%) מתושבי ישראל מאמינים כי האווירה הציבורית בישראל היום יכולה להוביל לרצח פוליטי נוסף. הסקר, שבוצע על ידי מכון "גיאוקרטוגרפיה" ובהזמנת הקרן החדשה לישראל לציון 15 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, חושף כי נכון לאוקטובר 2010, 38% מהנשאלים סבורים שהדמוקרטיה הישראלית נחלשה מאז הרצח בנובמבר 1995. קרוב לחמישית (18%) מהציבור סבור כי הדמוקרטיה הישראלית נחלשה מאוד מאז הרצח.

בנוגע לממשה הנוכחית, 38% מהנשאלים סבורים כי זו מחלישה את הדמוקרטיה, בעוד שמחצית משיעור זה (19%) קבעו כי ממשלת נתניהו דווקא מחזקת את הדמוקרטיה. מבחינה מגדרית, נשים יותר מגברים חושבות שהממשלה מחלישה את אופייה הדמוקרטי של המדינה. עוד עולה מהסקר כי כ-40% מהציבור מעריך שהדמוקרטיה בארצות הברית יציבה יותר מזו הישראלית, כאשר 23% מהנשאלים נתנו ציון טוב יותר לדמוקרטיה הישראלית לעומת האמריקאית.

תמיכה בפעילות ארגוני זכויות האדם

בנוגע לחופש הפוליטי של ערביי ישראל, הציבור היהודי חלוק בדעתו. ואולם, אחד הנתונים הבולטים הוא כי 45% מהישראלים היהודים גורסים כי יש להגביל פעילות פוליטית של ערבי ישראל, הנתון הזה מתחזק ככל שהנשאל דתי יותר וצעיר יותר. מנגד, 45% סבורים שאסור להגביל את הפעילות הפוליטית של ערביי ישראל.

תחום נוסף שנבדק הוא מה מידת החופש שצריכה להינתן לארגוני זכויות אדם בארץ. אומנם 50% סבורים כי יש לאפשר פעילות של גופים אלה במסגרת הדמוקרטיה הישראלית, אולם שיעור גבוה של כשליש מהציבור (32%) סבורים כי יש להגביל את פעילותם.

"חלק ניכר מהציבור הישראלי פסימי למדי בכל הנוגע למצבה ומעמדה של הדמוקרטיה בישראל, וממצאי המחקר מצביעים על כך שפסימיות זו היא אכן במקומה, לאור העמדות של חלקים ניכרים באוכלוסיה לגבי מעמדם של המיעוטים וארגוני זכויות אדם במדינה", נכתב בסיכום המחקר.

מנכ"לית הקרן החדשה לישראל אמרה כי "האווירה הציבורית בישראל כיום מזכירה לרבים מאוד את הימים שקדמו לרצח רבין ועדות ברורה לכך היא גם הסקר הזה וגם העובדה כי בחודשים האחרונים אנו אלפי פעילים ותומכים מצטרפים פונים לקרן החדשה לישראל בבקשה לתמוך ולסייע במאבק לשמירה על הדמוקרטיה והשיח הציבורי הפתוח בישראל. הקרן החדשה בשיתוף עם ארגונים אזרחיים נוספים מגבשים בחודשים האחרונים מחנה דמוקרטיה הולך ומתעצם של רבים בציבור הישראלי אשר מבינים את גודל השעה ונכונים היום, יותר מתמיד, להפגין נוכחות, למחות ולהיאבק על דמותה של המדינה. אין לי ספק שרבים מהם יענו לקריאתנו ויעשו זאת גם בשבת הקרובה בכיכר רבין בתל אביב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully