וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נחשף הצד האפל של המלחמה בעירק?

הפנטגון מנסה למזער נזקים עם פרסום מאות אלפי מסמכים מסווגים שהודלפו לאתר ”ויקיליקס”. המסמכים חושפים את מימדי ההרג בעירק ומעלים חשד שהאמריקאים התעלמו ממקרי התעללות באסירים

"ויקיליקס" מכה שנית: אתר האינטרנט שחשף בחודש יולי האחרון למעלה מ-70,000 מסמכים מסווגים המתארים את הלחימה באפגניסטן, פרסם הלילה (שבת) מאות אלפי מסמכים מסווגים הנוגעים למלחמה בעירק. מדובר בכ-391 אלף מסמכים, המתארים בין היתר מקרים של התעללות בשבויים שהושתקו על ידי ארה"ב. האתר איפשר לכמה כלי תקשורת, בהם רשת אל ג'זירה והעיתון הבריטי גרדיאן, לעיין במסמכים המסווגים לקראת פרסומם ברשת.

מהמעט שכבר פורסם, ניתן ללמוד כי ארה"ב ידעה על מקרים רבים של התעללות באסירים על ידי חיילים ושוטרים עירקיים, אך נמנעה מחקירה ולמעשה העלימה עין. כמו כן מכילים המסמכים מידע מפורט על מימדי ההרג של אזרחים וחיילים ברחבי עירק. על פי המסמכים, בעירק נהרגו 109 אלף בני אדם מהם 66 אלף אזרחים, 15 אלף אנשי כוחות הביטחון העירקים ו-24 אלף חמושים. עוד עולה מהמסמכים, כי ארה"ב עקבה בדאגה אחר כוחות הביטחון האירניים, שאימנו את החמושים שפעלו במדינה.


המסמכים עשויים להכיל גם שמות של משתפי פעולה עם ארה"ב. מסיבה זו, בין השאר, הממסד הביטחוני במדינה קרא לכלי התקשורת שלא לפרסם את הנתונים. "אנחנו מגנים את אתר ויקיליקס, אשר מעודד אנשים לעבור על החוק, להדליף מסמכים מסווגים ואז חשוף אותם לעולם", אמר מזכיר העיתונות של הפנטגון, ג'ף מורל.

ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" הגיב לפרסומים וקרא לבדוק האם ארה"ב עברה על החוק הבינ"ל בכך שהעבירה שבויים לידי הכוחות העירקיים, ביודעה כי הם צפויים לענות את השבויים. "המסמכים האלה לכאורה מספקים הוכחה נוספת שהרשויות בארה"ב יודעים על ההתעללויות האלה כבר שנים", נמסר בהודעת הארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully