וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

15 שנים לרצח: ישראל זוכרת את רבין

20.10.2010 / 8:05

אירועי יום הזיכרון לציון רצח ראש הממשלה ימשכו גם היום. בשעה 15:00 יערך הטקס הממלכתי בהר הרצל וב-17:00 תתכנס הכנסת לישיבת זיכרון מיוחדת

אירועי יום הזיכרון ה-15 לרצח ראש הממשלה יצחק רבין שהחלו אתמול ימשכו גם היום (רביעי). בשעה 15:00 יתקיים טקס האזכרה הממלכתי ללאה ויצחק רבין בהר הרצל בירושלים במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש. בשעה 17:00 תתכנס מליאת הכנסת לישיבת זיכרון מיוחדת, בה צפויים לשאת דברים ראש הממשלה, שר הביטחון אהוד ברק, יו"ר הכנסת ויו"ר האופוזיציה ציפי לבני.

הנשיא פרס פתח אמש את אירועי הזיכרון בטקס הדלקת "נר יצחק" במשכן הנשיא. פרס נשא דברים והדליק נר לזכרו של ראש הממשלה שנרצח על ידי יגאל עמיר בנובמבר 1995 על רקע הסכם אוסלו.

בנאומו, תיאר הנשיא את הימים שקדמו לרצח והתייחס לטענות לפיהן הנוער כיום אינו זוכר מי היה יצחק רבין. "ממרגלות הר סיני ועד מורדות כיכר רבין עומד צו אחד לאורך כל הדורות - לא תרצח", אמר הנשיא. "לא תרצח אדם, לא תרצח רעיון. אסור שזרם הזמן או הפיחות או הזחיחות או העייפות יסיטו אותנו מצו זה. אנו עורכים ערב זיכרון מפני שצריך להילחם בשיכחה. שיכחה כזו היא אויב האדם, היא גם סכנה לדמוקרטיה".

"לא מחליפים ראש ממשלה בכדורים"

הנשיא סיפר גם על ערב הרצח וגילה כי מאבטחי השב"כ ביקשו ממנו ומרבין לרדת בנפרד ממדרגות הבמה שכן התקבלה ידיעה שאנשי ג'יהאד עומדים להתנקש בחייהם. "ירדתי במדרגות לבדי. לפני מכוניתי חנתה מכוניתו של יצחק", סיפר, "הפנתי ראשי וראיתי את יצחק יורד במדרגות, כשנכנסתי לרכבי, קלטה אוזני קולות עמומים". אז, סיפר פרס, "לפני שהספקתי להבין מה קרה, דחפו אותי המאבטחים לפנים הרכב והחלו לדהור למתקן בטוח. שאלתי אותם מה אירע? היכן יצחק? הם שתקו. רק כעבור רגעים ספורים הם דיווחו לי שיצחק בדרך לבית החולים".

בסיכום דבריו אמר פרס כי "הדמעות לא יבשו, הנרות לא כבו, גם לא הערב. נחזור לשבועה הגנוזה בליבנו – לא נשכח את דמותו, לא ניפרד מדרכו, השלום צוואתו".

גם יו"ר קדימה ציפי לבני התייחסה הבוקר לרצח רבין ואמרה כי הלקח מהרצח צריך להיות להיזכר לדורות. "מדובר בלקח היסטורי של עם שראש ממשלתו נרצח תוך כדי תהליך ובגין תהליך על ידי מתנגד פוליטי – הדבר החשוב ביותר שחשוב לזכור הוא שלא מחליפים ראש ממשלה בכדורים אלא בקלפי", אמרה לבני שהוסיפה כי "כאשר אין הסכמות אפשר לצעוק, רצוי לצאת להפגין, אך לא מרימים יד ובטח לא רוצחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully