וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: "בעצרת הוזהרנו מהתנקשות של הג'יהאד"

פנחס וולף

19.10.2010 / 17:10

בטקס לציון 15 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין נאם נשיא המדינה שאמר כי חשוב להזכיר את מורשת רבין ואת הרצח. הוא סיפר על ערב הרצח במהלכו הוא ורבין הוזהרו ע"י השב"כ

נשיא המדינה שמעון פרס פתח הערב (שלישי) את אירועי הזיכרון לציון 15 שנים להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין בטקס הדלקת "נר יצחק" במשכן הנשיא. הנשיא נשא דברים והדליק נר לזכרו של ראש הממשלה שנרצח על ידי יגאל עמיר בנובמבר 1995 על רקע תהליך אוסלו.

בנאומו, תיאר הנשיא את הימים שקדמו לרצח ואת ערב הרצח והתייחס לטענות לפיהן הנוער כיום אינו זוכר מי היה יצחק רבין. "ממרגלות הר סיני ועד מורדות כיכר רבין עומד צו אחד לאורך כל הדורות - לא תרצח", אמר הנשיא. "לא תרצח אדם, לא תרצח רעיון. אסור שזרם הזמן או הפיחות או הזחיחות או העייפות יסיטו אותנו מצו זה. אנו עורכים ערב זיכרון מפני שצריך להילחם בשיכחה. שיכחה כזו היא אויב האדם, היא גם סכנה לדמוקרטיה".

הנשיא סיפר על ערב הרצח וגילה כי מאבטחי השב"כ ביקשו ממנו ומרבין לרדת בנפרד ממדרגות הבמה שכן התקבלה ידיעה שאנשי ג'יהאד עומדים להתנקש בחייהם. "ירדתי במדרגות לבדי. לפני מכוניתי חנתה מכוניתו של יצחק", סיפר, "הפנתי ראשי וראיתי את יצחק יורד במדרגות, כשנכנסתי לרכבי, קלטה אוזני קולות עמומים". אז, סיפר פרס, "לפני שהספקתי להבין מה קרה, דחפו אותי המאבטחים לפנים הרכב והחלו לדהור למתקן בטוח. שאלתי אותם מה אירע? היכן יצחק? הם שתקו. רק כעבור רגעים ספורים הם דיווחו לי שיצחק בדרך לבית החולים".

"הוא לא ניסה להתחמק ממצבים קשים"

פרס, שהיה יריבו הפוליטי של רבין במשך עשרות שנים בקרב מפלגת העבודה דיבר על מנהיגותו של רבין, ואמר כי יצחק ידע שמנהיג אינו נח על זרי הדפנה של האתמול. "יצחק היה נחוש להתקדם לעבר השלום, גם ביודעו את הקשיים מבית ומחוץ", סיפר הנשיא, "הקשיים לא היו תיאורטיים, הוא חש ברוח גבית בבית ועמד מול רוח זועמת מבחוץ. הוא לא ניסה להמתיק מצבים קשים ולא ניסה להתחמק מהם. הוא לא השלה לא את עצמו ולא את זולתו. הוא ידע שהעימות עם המציאות החדשה כרוך בסכנות כבדות, אבל בו ולפעמים רק בו, טמונים גם הסיכויים הגדולים".

בסיכום דבריו אמר פרס כי "הדמעות לא יבשו, הנרות לא כבו, גם לא הערב. נחזור לשבועה הגנוזה בליבנו – לא נשכח את דמותו, לא ניפרד מדרכו, השלום צוואתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully