וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה: בלי נאמנות אין אזרחות

10.10.2010 / 14:45

22 שרים הצביעו בעד התיקון לחוק האזרחות, לפיו מתאזרחים שאינם יהודים יצטרכו להצהיר אמונים לישראל כ"מדינה יהודית ודמוקרטית". 8 שרים התנגדו: שרי מפלגת העבודה, כולל אהוד ברק, וכן שרי הליכוד מרידור, בגין ואיתן. התיקון המוצע טעון עדיין אישור של הכנסת

מערכת וואלה!

שרי הממשלה אישרו בצהריים (ראשון) את התיקון המוצע לחוק האזרחות, לפיו מתאזרחים שאינם יהודים יצטרכו להצהיר אמונים לישראל כ"מדינה יהודית ודמוקרטית". 22 שרים הצביעו בעד ההצעה, ואילו שמונה שרים התנגדו לתיקון: כל שרי מפלגת העבודה, כולל שר הביטחון אהוד ברק, ושרי הליכוד דן מרידור, בני בגין ןמיכאל איתן אשר ביקש לקבל את גרסתו של שר המשפטים יעקב נאמן לתיקון על פיו גם מתאזרחים הזכאים לאזרחות מתוקף חוק השבות יחויבו בשבועה. התיקון המוצע שאושר בממשלה טעון את אישור הכנסת.

ברק התנגד לתיקון המוצע, לאחר שהממשלה סירבה לקבל את הצעתו לשנות את נוסח הצהרת האמונים, כך שהמתאזרחים יצהירו אמונים ל"מדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות". עם זאת נתניהו הורה להעביר את הדיון בתוספת זו לוועדת השרים לחקיקה ובעוד שלושה שבועות תדון הממשלה מחדש בנושא זה. ברק אמר כי "מי שלא מקבל את עקרונות המילים 'ברוח מדינת העצמאות', ספק אם הוא ראוי לשבת מול שולחן הממשלה". בסביבתו הוסיפו כי היה ברור שאם ראש הממשלה היה מעלה להצבעה את הצעת התיקון של ברק היה לכך רוב ברור.

לפני תחילת הדיון בממשלה אמר שר החוץ ויו"ר מפלגת "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן כי התיקון המוצע לחוק האזרחות מהווה "צעד חשוב ביותר", אך "ברור שבזה לא נגמר הטיפול בנושא הנאמנות והאזרחות". ליברמן הוסיף: "אני חושב שההחלטה שצפויה להתקבל היום היא חשובה. למילים יש משמעות. זה ממקד את הוויכוח ברמה העתידית. האם נהיה מדינה יהודית וציונית או מדינת כל אזרחיה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הדיון בממשלה, כי "התיקון לחוק הוא תמצית הציונות ותמצית מהותה של מדינת ישראל. ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי והיא מדינה דמוקרטית. יש בעולם כאלה שנמסים לטשטש את הקשר הייחודי בין העם היהודי למדינתו, אך הקשר הוא נשמת אפנו ואין בלתו. כך גם בעניין המדינה הדמוקרטית. אין מקום להטיף לנו על דמוקרטיה ונאורות. אין דמוקרטיה אחרת במזרח התיכון. אין מדינה יהודית אחרת בעולם. השילוב של שני אלה מבטא את ייחודה של מדינת ישראל, ומי שרוצה להצטרף אליה צריך להכיר בה".

"לשלול אזרחות מבוגדים"

גם שר הפנים אלי ישי ויו"ר ש"ס אלי ישי התבטא בנוגע לתיקון לחוק האזרחות. לפני ישיבת הממשלה הוא אמר: "אני רוצה לגבש הצעת חוק שאומרת שכל אדם שמשתף פעולה עם הטרור או בוגד במדינה, כמו חנין זועבי שהשתתפה במשט, תישלל לו האזרחות ודינו יהיה כעובד זר. היום הגענו למצב שחבר הכנסת לשעבר בשארה נמצא בסוריה ומקבל פנסיה מכנסת ישראל. אני מציע שהוא יהיה במעמד זר ולא יקבל אפילו קצבה".

שר הביטחון ויו"ר מפלגת העבודה אהוד ברק הודיע אתמול כי הוא מתכוון לאפשר חופש הצבעה לשרי מפלגתו בעניין תיקון חוק האזרחות. לדברי השר, "הניסוח שהצעתי, שיכלול את תוספת המילים ברוח מגילת העצמאות, משקף בצורה הטובה ביותר את ערכי היסוד של מדינת ישראל". ברק הוסיף כי "הצהרה זו לא תפגע במיעוט הערבי והצהרה בעלת אופי דומה נהוגה במדינות מתוקנות רבות בעולם". שר הביטחון אמר עוד כי מדובר בעניין מצפוני ולפיכך יאפשר לשרי העבודה להצביע כפי שיורה להם מצפונם.

נוסח הצהרת האמונים אושר לאחר שלפני מספר חודשים התקיים דיון בנושא והממשלה החליטה שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יעקב נאמן יגבשו נוסח שיובא בשנית לאישור הממשלה. לאחר הדיונים שהשניים קיימו, הם החליטו כי הנוסח לא ישונה ויועלה לדיון בישיבת הממשלה. נוסח ההצהרה של מי שיבקש להתאזרח בישראל, שלא על פי חוק השבות, יהיה: "הנני מצהיר כי אהיה נאמן למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ואני מתכוון לכבד את חוקי המדינה".

עדכון ראשון: 10:12

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully