וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גורודיש לא יוכל להשתלט על אריק"

6.10.2010 / 8:12

פרוטוקולי הדיונים במשרדה של גולדה מאיר שנשמרו בגנזך המדינה והותרו כעת לפרסום ביום הרביעי למלחמת יום הכיפורים מראים תמונה עגומה. דיין היכה על חטא הקונספציה ואמר כי אלוף פיקוד הדרום יתקשה לפקד כשקודמו בתפקיד אריק שרון יהיה תחתיו

גנזך המדינה מפרסם היום (רביעי) את הפרוטוקולים של לשכת ראש הממשלה דאז גולדה מאיר בעת מלחמת יום הכיפורים. אחד הפרוטוקולים המעניינים שהותרו לפרסום הוא ישיבה מיוחדת שקיימה גולדה מאיר במשרדה ב-9 לאוקטובר, ארבעה ימים לאחר פרוץ המלחמה. בשלב זה כבר הצליחה ישראל לבלום את המצרים והסורים, אולם המלחמה הייתה בעיצומה, ומדינה שלמה מצאה את עצמה מלקקת את פצעי המלחמה הקשה ביותר שידעה. רק יום קודם לכן אמר השר סגן ראש הממשלה יגאל אלון כי "אילו הסורים היו נועזים יותר, הם היו משיגים הישגים ניכרים, ומגיעים אפילו עד גינוסר".

בדיון הזה ניסו הרמטכ"ל דדו אלעזר וכן שר הביטחון משה דיין להביא למפנה בקרבות, ואילו מאיר ניסתה ליזום נסיעה מהירה לארה"ב, על מנת לשכנע את הנשיא ניקסון לסייע לישראל בכל כלי מלחמה אפשרי. עם זאת, סיכומי הקרבות, על אף הבלימה הישראלית, הציגו תמונה קשה מאוד.

דיין אמר בדיון כי "כל המעוזים מוקפים, אין אף מעוז שלא מכותר. ברן ניסה פעמיים להגשת לתעלה, פעמיים לא הצליח ואיבד 50 טנקים בשטח, על אנשיהם". דיין הוסיף כי "הכוחות ברמה נלחמים טוב. יש הוראה: לא נסוגים בגולן. נלחם עד מוות ובלבד לא לזוז. נבלום בכל מחיר. אני מציע ומבקש לאשר הפצצות בתוך דמשק". ההצעה להפציץ בתוך דמשק גרמה למאיר לחשוב פעמיים על השלכות מתקפה שכזו. עיקר החשש הוא מתגובות העולם על ירי ישראלי על אזרחים. דיין אמר למאיר כי "אי אפשר לומר שהאוכלוסיה לא תיפגע. הם יעשו דיון וישאלו עצמם האם יש טעם להמשיך במלחמה. בחזית בורחים. הם צריכים להגיע להחלטה שהמלחמה לא משתלמת, שהישראלים 60 ק"מ מדמשק. צריך לפתוח עוד פצע בכדי שיכאב". בשלב זה העלתה מאיר תהיה שאיננה רשומה בפרוטוקול, אך ככל הנראה מכוונת להפצצה סורית אפשרית על תל אביב או ירושלים. "אם נפציץ את דמשק, האם הם לא ינסו...". ואילו דיין ואלעזר ענו לה: "שינסו".

מאיר, בהקבלה מדהימה לאותם דילמות שיש לישראל כיום, העלתה את תגובות העולם להפצצה אפשרית שכזאת על דמשק. "הצבועים כולם יגידו שהפצצנו עיר", אמרה מאיר. בשלב זה הועלו הצעות אילו מתקנים סוריים להפציץ בתוך דמשק, זאת במזמן שטילי 'פרוג' נורים על ידי הסורים אל עבר הצפון. "לא אנו לא מזעיקים את העולם?" שואלת מאיר, "הנה, קח את העיתון. כותרות העיתונים, איפה הפרוגים?".

"לגייס יהודים מחו"ל"

אך אם בצפון התחילו לראות מהפך במלחמה, בדרום המצב היה קשה מאוד. דיין פצח בשלב זה במונולוג שבו היכה על חטא הקונספציה, וכבר התחיל לדון באפשרות שהמלחמה בדרום תהיה ארוכה מאוד. "דופקים אותנו בתעלה", אמר, "איני רוצה להפליג בהרהורים. צריך לגייס אנשים יותר מבוגרים, לקנות נשק. המלחמה לא תימשך זמן קצר. אני רוצה גיוס יהודים מחו"ל, לעשות להם קורסים קצרים לשיריון ולהיכנס לתקופת מלחמה ארוכה".

בנוסף, מתוארת גם מלחמת הגנרלים. "אני לא בטוח שאלוף פיקוד הדרום יוכל להשתלט על זה כשאריק תחתיו. את המפקדים הטובים ביותר אני מוכן לקחת בחזרה. זו לא מלחמה לשלושה ימים אלא לזמן ארוך. הרבה אמיתות שלנו נתבדו: ההנחה שנוציא את סוריה מהמלחמה בחצי יום מהאוויר, הערכות המודיעין וההנחה שאם יקימו גשרים, אנו עם שיריון נכה בהם. אנו יודעים איפה הם עושים את הגשרים ואין אנו עושים להם כלום".

בהמשך הדיון הציעה מאיר לצאת לנסיעת בזק מהירה לארה"ב ולבקש מניקסון כלי מלחמה. "שייתן כל מה שיש לו. יש לו טנקים באירופה, שייתן. רוצים פאנטומים, שייתן. שיראה את זה כחזית שלו, ולא שנשמנו תצא עד שייתן לנו שרייק אחד". בשלב זה עבר הדיון לשאלה כיצד מציגים את המלחמה בפני העם, והרמטכ"ל העלה את משנתו כיצד לא להוריד את המורל. "במלחמה אסור להגיד את כל האמת. אנחנו תוקפים וכו'. אני רוצה שיאמינו בדרום שהולך טוב בגולן, ולהיפך".

עדכון ראשון: 2:33

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully