וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרוטוקול נחשף: "סאדאת חי בתחושה שהוא יפסיד"

6.10.2010 / 2:08

במלאת 37 שנים למלחמת יום הכיפורים, נפתחים הארכיונים להצצה מרתקת על שנעשה בלשכתה של רה"מ גולדה מאיר. בישיבה ביום תחילת המלחמה, משכנע ראש אמ"ן את חבריו לממשלה דאז כי סאדאת לא יתקוף

היוהרה שקדמה למלחמה, הביטחון בעוצמת צה"ל, הכישלון הגדול והתקווה למהפך במלחמה. גנזך המדינה מפרסם היום (רביעי) את הפרוטוקולים של לשכת ראש הממשלה דאז גולדה מאיר בעת מלחמת יום הכיפורים. הארכיונים נפתחים במלאת 37 שנה למלחמה, כשהמלל שנשפך במשרדה של מאיר מדגיש עד כמה ישראל הופתעה.

אחד הפרוטוקולים המתפרסמים הוא מישיבה שהתקיימה בפגישה מיוחדת שנערכה במשרדה של מאיר בשמונה בבוקר של יום כיפור, שישה באוקטובר 73', בו גורס באופן כמעט נחרץ ראש אמ"ן דאז אלי זעירא כי סוריה חוששת מלפתוח במלחמה. כמו כן מועלית הדרישה לגיוס מלא של כלל מערך המילואים. מאיר, כך נראה, נרתעת מגיוס שכזה מחשש לפגיעה במשק, ואילו שר הביטחון משה דיין, מסתייג באופן נחרץ מגיוס מלא.

דיין התייחס לאפשרות לבצע מתקפת מנע ואמר כי "מבחינה מהותית, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לעשות זאת הפעם. על סמך הידיעות שיש עתה, לא נוכל להכות מכה מונעת, אפילו חמש דקות קודם, אי אפשר. אם נהיה במצב שמצרים התחילה והיא התחילה לבד, נוכל להכות גם בסוריה. עקרונית, אם לא יפתחו באש, לא נפתח באש" דיין התייחס להצעה לבצע גיוס מילואים מלא ואומר כי "דדו (הרמטכ"ל- י.ב.) רוצה גיוס גדול יותר. אני מסוייג. נגייס 60 אלף איש ואם הדברים יחמירו ותתחיל אש, נגייס את המערך המלא, אחרת יהיה שאנו עושים מלחמה. גם כך יגידו זאת. לו הייתי חושב שאין מנוס, הייתי מגייס את הכל".

הרמטכ"ל דוד אלעזר, לעומת זאת, הצביע עוד באותו הבוקר על כך שהשדר ממי שמכונה "האיש של צביקה" נראה כאותנטי, וכי מלחמה תפתח בוודאות עוד באותו היום. כך, ייתכן שהוא מתייחס למרגל לכאורה אשרף מרוואן, בכיר בצמרת המצרית שהעביר ידיעות עבור ראש המוסד צבי זמיר. אלעזר דרש גיוס מילואים מלא והפטיר בתגובה לדיין כי "מוטב שיגידו שאנחנו פתחתנו במלחמה וננצח. מבחינה אופרטיבית, אנו מסוגלים היום בשעה 12:00 להשמיד את חיל האוויר הסורי בשלמותו".

"הפעם זה אחרת"

עם זאת, נראה שמי שמנע את גיוס המילואים המלא בפועל היה ראש אמ"ן האלוף אלי זעירא שגרס כי סוריה ומצרים לא יפתחו במלחמה. "הם במצב שהם יכולים לצאת להתקפה כל רגע, הכל מוכן, אבל: למרות העובדה שהם מוכנים, לפי דעתי, הם יודעים שיפסידו. סאדאת היום לא במצב שהוא מוכרח לעשות מלחמה. הכל מוכן, אך אין כורח והוא יודע שהמאזן לא השתפר".

על פי הפרוטוקול, בשלב זה בפגישה ניסתה גולדה מאיר להקשות על זעירא ושאלה אותו "היו תאריכים ודיבורים. הפעם זה אחרת?". זעירא ענה לה: "הפעם זה אחרת. הוא (סאדאת) עוד לא נתן את הפקודה לצאת. יתכן שעד הרגע האחרון יירתע. יכול להיות שאנו יכולים להשפיע על מה שהוא יעשה או יחליט. גיוס יראה לו שאנו יודעים. פה מצב לגמרי שונה בהשוואה ל-67'. הוא לגמרי מוכן אך הוא חי בהרגשה שהוא יפסיד. אולי אני טועה, אך הוא יודע שלא השתנו יחסי הכוחות".

נראה היה כי מאיר אכן שקלה גיוס מילואים מלא בישראל, אף החשש כי הדבר יוביל לפגיעה במשק, אך דיין התעקש לבצע גיוס חלקי. "אם תאשרי גיוס מילואים גדול, לא אתפטר", הוא אומר לה, "אך המלצתי היא לגייס את כל חיל האוויר, לגייס אוגדה לצפון ואוגדה לדרום. אני חושש שכל אמצעי התקשורת יגידו שאנו הולכים לתקוף, שגייסנו גיוס מלא לפני שנורתה אפילו ירייה אחת. מיד יגידו שאנו התוקפנים. אני לא חושש שישראל תהיה מופצצת והכבישים יהיו סתומים וכו'. אני מאמין שנשלים הגיוס עד מחר. זה לא כמו ב-67'. המלחמה תתחיל בסואץ ובגולן. חשוב שלא יגידו שאנו פתחנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully