וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת האו"ם אימצה את דו"ח המשט, ארה"ב התנגדה

המועצה לזכויות אדם של האו"ם קיבלה ברוב של 30 תומכים ו-15 נמנעים את מסקנות הוועדה שבחנה את השתלטות צה"ל על המשט הטורקי לעזה. ארה"ב התנגדה: "הדו"ח פוגע במאמצי קידום השלום"

המועצה לזכויות אדם של האו"ם החליטה היום (רביעי) לאמץ את מסקנות הוועדה שמונתה לבדיקת השתלטות ישראל על המשט לעזה בחודש מאי, במהלכה נהרגו תשעה מפעילי האונייה הטורקית "מאווי מרמה". על פי המסמך שפורסם בשבוע שעבר, הוועדה קבעה כי צה"ל השתמש ב"אלימות מופרזת" ומצאה "הוכחה ברורה" לכך שישראל הפרה את החוק הבינלאומי. ההחלטה אושרה בהצבעה שנערכה בז'נבה ברוב קולות של 30 תומכים מול 15 נמנעים, כאשר ארצות הברית הצביעה נגד אימוץ המסקנות.

משמעות ההחלטה היא שהגוף בן 47 המדינות "מאמץ את כל המסקנות שפורטו במסמך". צוות הוועדה כלל שלושה מומחים בלתי תלויים: סר דזמונז דה סילבה מבריטניה, קארל הדסון-פיליפס מטרינידד וטובגו ומארי שנת'י דיריים ממלזיה. בחקירתם קבעו השלושה כי תגובת צה"ל למשט הייתה "חסרת פרופורציה" ו"הפגינה ברוטליות ברמה בלתי מתקבלת על הדעת". עוד נכתב בדו"ח כי המצור הימי שהטילה ישראל על רצועת עזה היה "לא חוקי" בשל המשבר ההומניטרי ששר ברצועה באותו הזמן. בישראל דחו את מסקנות הוועדה בטענה שהן היו "מוטות וחד צדדיות", בעוד שבטורקיה בירכו על המסמך.

הנציגה האמריקאית במועצה איילין דונהיו הסבירה כי מדינתה התנגדה להחלטה, מאחר שהדו"ח קורא למזכ"ל האו"ם באן קי מון לאמץ את מסקנות הוועדה, פעולה אשר לדבריה תביא לעיכוב מיותר בתהליך השלום בין ישראל לבין שכנותיה. "תקרית המשט הינה פחותה בערכה בהשוואה לצורך לקדם ובמהרה את המו"מ, שיכול להוביל להסכם קבע", אמרה. "לכל הצדדים יש תפקיד ביצירת האווירה שתשרת מטרה זו".

עוד יצוין, כי בין הנמנעים היה גם האיחוד האירופי. אלכסנדר ואן מייאובן, הנציג הבלגי במועצה לזכויות אדם, הסביר את החלטת האיחוד, ואמר הוועדה צריכה היתה לעבוד בשיתוף עם הרכב ועדת הבדיקה הנוספת של האו"ם. ואן מייאובן אמר, כי הוא מצר על כך שמסקנות הוועדה לא כללו התייחסות לחקירה המקבילה המתבצעת על ידי הוועדה שמינה מזכ"ל האו"ם, באן קי מון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully