וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל ביתנו: דברי קלינטון מעידים על בורות

העולים מרוסיה הם מכשול מרכזי בדרך לשלום, אמר נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, ועורר את חמתו של הציבור הרוסי בישראל. השר מיסז'ניקוב: זו בורות, נתניהו צריך לגנותו. השר לנדאו: התבטאות אומללה

התבטאויותיו של ביל קלינטון, לפיהן העולים מרוסיה הם מכשול מרכזי בדרך להשגת שלום, עוררו זעם רב במערכת הפוליטית בישראל, בייחוד בקרב חברי "ישראל ביתנו". "מדובר בהתבטאות אומללה", אמר שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו. שר התיירות סטס מיסז'ניקוב קרא לראש הממשלה לגנות את הדברים "המעידים על בורות וחוסר הבנה של המציאות בישראל".

השר מיסז'ניקב תוקף בחריפות את דבריי הנשיא קלינטון, וקרא לנתניהו לגנות את דברי קלינטון. לדבריו, "התבטאויותיו מעידות על בורות וחוסר הבנה של המציאות בישראל שבה תרומתם של העולים והמתיישבים לכלכלה, לביטחון ולחברה בישראל היא עצומה". השר קרא לראש הממשלה "להתייצב לצד אזרחיה הנאמנים של המדינה, שחווים יום יום את האתגרים של החיים במדינת ישראל, שואפים לשלום אמת המבוסס על הכרתה בישראל כמדינת העם היהודי ומסרבים להתמכר לאשליה של מזרח תיכון חדש" .

לדברי לנדאו, "אחוזים גבוהים מהמשרתים ביחידות מובחרות בצה"ל הם דתיים ועולים מרוסיה ומאתיופיה. מתווי ה"שלום" של העשור הקודם החזירו את ריח מינכן לאוויר, והוא קיים במקומות שונים עד היום. העולים מרוסיה זוכרים את מינכן טוב מכולם".

קלינטון: הרוסים והמתנחלים יעשו יד אחת

נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון קבע בשיחה שקיים אמש עם כתבים בניו יורק, כי העולים מרוסיה מהווים מכשול עבור ישראל בדרך לשלום. על פי הדיווח של אתר "פוריין פוליסי", קלינטון אמר כי "יותר ויותר חיילים בצה"ל הם ילדים של רוסים ומתנחלים, שהם האנשים שמתנגדים לחלוקת הארץ בצורה הנחרצת ביותר, וזה מעיד על בעיה רצינית", אמר קלינטון, "זוהי ישראל אחרת. 16 אחוז מהישראלים מדברים רוסית". על פי הדיווח, קלינטון טוען שהעובדה שבצה"ל משרתים עולים רבים מרוסיה ומתנחלים, תקשה על הצבא להתעמת עם מתנחלים במקרה הצורך. "הם רק הגיעו לשם, זאת המדינה שלהם, הם התחייבו לעתידם שם", הוסיף קלינטון. "הם לא יכולים לתאר שום טענה היסטורית או מסוג אחר שתצדיק את חלוקת הארץ".

קלינטון והמשיך ודירג את החברה הישראלית בהתאם לנכונותם להסכם שלום, כפי שהוא רואה את זה. לדבריו, הישראלים שהם הכי "פרו-שלום" הם הצברים בעלי שורשים היסטוריים לישראל - "הם יכולים לדמיין את עצמם חולקים את עתידם". אשכנזים שנמצאים בישראל במשך דור אחד או יותר הם הקבוצה הבאה בתור. "הקולות המתנדנדים", לדברי קלינטון, הם המרוקאים. הוא תיאר אותם בפני הכתבים כנוטים ימינה מהמרכז אך רוצים חיים נורמליים ויציבים. "כשהם חושבים ששלום הוא אפשרי, הם מצביעים עבור השלום. כשהם חושבים שהוא לא אפשרי הם מצביעים עבור הבחורים הקשוחים ביותר בשכונה".

קלינטון נתן כדוגמא את אסיר ציון לשעבר נתן שרנסקי, שסיפר לו כי הוא היה השר היחיד שהתנגד להסכם השלום בין ישראל לפלסטינים אותו הציע קלינטון בקמפ דייוויד ב-2000, שנדחתה בסופו של דבר בידי יאסר ערפאת. "אמרתי, 'נתן, מה היתה הבעיה (בתמיכה בהסכם השלום). הוא אמר, 'אני לא יכול להצביע עבור זה, אני רוסי, באתי מאחת המדינות הגדולות בעולם לאחת הקטנות. אתה רוצה שאני אחלק אותה לשתיים. לא, תודה". קלינטון ענה לו, "אל תיתן לי תשובה כזאת, באת מתא בבית סוהר. היא גדולה בהרבה מהתא שלך".

לגבי הסיכויים של הצלחת המשא ומתן הישיר, אותו השיק הממשל האמריקאי בתחילת החודש, היה הנשיא לשעבר אופטימי למדי "הייתי אומר שהסיכויים שלהם הם לפחות 50-50".

"לא נעבור על זה לסדר היום"

בהודעת הגינוי הרשמית שפרסמה ישראל ביתנו, נכתב כי קלינטון "התערב" בעניינים שאינן ענייניו וביצע הכללות גסות. בתגובת המפלגה נכתב, כי "מעבר להתערבות בענייניה הפנימיים של מדינה אחרת, וההכללות הגסות שעשה, דבריו של קלינטון מעידים כי הוא איננו מכיר את התרומה הגדולה של העלייה מרוסיה וחבר העמים למדינת ישראל. תרומה המתבטאת בכל תחומי החיים; ביטחון, כלכלה, מדע, תרבות וספורט.

עוד נמסר בתגובה, כי "עם ישראל הוא עם אחד והעולים מרוסיה, כמו גם שאר אזרחי ישראל, רוצים וכמהים לשלום אמת שיהיה מבוסס על הכרה בזכותה של ישראל להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי. לצערנו, כנראה שקלינטון שכח שמי שסרב להצעתו מרחיקת הלכת שדרשה ויתורים בלתי נסבלים מצד ישראל, היה דווקא יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת".

גם יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, ח"כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו) התייחסה בזעם לדברים. לדבריה, "העולים מברית המועצות לשעבר הינם ציונים שאוהבים את ארצם, ורוצים כמו כל אזרח לחיות את חייהם בביטחון ובשלום. לטענה שהעולים מתנגדים לשלום אין שחר וכל אחיזה במציאות והיא נובעת מחוסר הבנה מוחלט בציבור זה". ח"כ שמטוב הודיעה כי אינה מתכוונת לעבור לסדר היום על התבטאויות אלו ותכנס את הוועדה בראשותה מיד לאחר החגים לדיון מיוחד בנושא זה.

עדכון ראשון: 17:53

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully