וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות ערב נגד סבא"א: הדו"ח על ישראל "חלש"

מדינות ערב תקפו את הדו"ח שסבא"א פרסמה בתחילת החודש באשר לתכנית הגרעין של ישראל. כעת הן מתכוונות להגיש החלטה שתקרא לישראל להצטרף לאמנה לאי-הפצת נשק גרעיני, בניגוד לעמדת המערב

מדינות ערב מתחו אחר הצהרים (חמישי) ביקורת על דו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אודות תכנית הגרעין של ישראל, וכינו אותו "חלש ומאכזב". המדינות אף הבטיחו להגביר את הלחץ על ישראל כדי לגרום לה להצטרף לאמנה לאי-הפצת נשק גרעיני.

ארצות הברית והאיחוד האירופי דחקו במדינות ערב לבטל את ההחלטה אותה הם מתכוונים להעלות לדיון בכינוס סבא"א בשבוע הבא, בטענה כי היא עלולה לפגוע בצעדים נרחבים יותר למען מזרח תיכון חופשי מנשק גרעיני, הכוללים, בין היתר, ועידה מתוכננת במצרים ב-2012. אולם בהודעה מטעם המדינות ערב, שנמסרה היום לוועד המנהל של סבא"א ביום האחרון לכינוסו, נאמר כי הם יקראו למדינות החברות לתמוך בהחלטה לא-מחייבת שגם תדרוש מישראל לפתוח את כל אתירה הגרעיניים לבדיקה של פקחי הסוכנות.

דו"ח ללא תוכן

בשנה שעברה זכו מדינות ערב ברוב דחוק שתמך בהחלטה דומה, אך השנה פעלה ארצות הברית כדי להימנע מהחלטה שתגרום לפילוג. ההחלטה מ-2009 דרשה מראש סבא"א יוקיה אמאנו להכין דו"ח והציע דרכים ליישמו.

אמאנו פרסם את הדו"ח בתחילת החודש, ואמר כי הוא הציע לישראל להצטרף לאמנת אי-הפצת נשק גרעיני. בהודעתם היום, אמרו מדינות ערב כי הדו"ח של אמאנו היה "חלש ומאכזב, ללא מהות, ואינו ברמה הרגילה של דיווחי הסוכנות". עוד נטען, "הדו"ח לא כלל הערכה של היכולות הגרעיניות של ישראל, ולא דרכים כיצד הסוכנות תנסה להשיג מידע על היכולות הללו, במיוחד בנוגע למימד הצבאי".

מוקדם יותר היום דחקו מעצמות המערב בסוריה לאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבקר באתר שבו פעל לכאורה מתקן גרעיני. אולם סוריה ואירן טענו כי יש להתמקד בישראל, שהפציצה את המתקן ב-2007. שגריר ארה"ב בסבא"א אמר כי ארצו תתמוך בשימוש בכל האמצעים שבידי סבא"א כדי לחקור את המתקן בדיר א-זור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully