וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לאבו מאזן: "נצעיד עמינו לסוף האלימות"

טליה שחר, שליחת וואלה! לוושינגטון

2.9.2010 / 17:25

בטקס השקת המשא ומתן נאם ראש הממשלה ושב על התחייבותו לוויתורים כואבים. "אנחנו מוכנים ללכת בדרך ארוכה שתביא שכנות טובה ושגשוג בין העמים", אמר נתניהו. אבו מאזן: "מחויבים להסכמים קודמים"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידיאו: דורון שטיין, קריינות: טליה שחר)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון השיקו אחר הצהרים (חמישי) את המשא ומתן הישיר בין הישראלים והפלסטינים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לצוות האמריקאי ואמר שהפתרון לא יהיה קל והוא יושג רק תוך "ויתורים כואבים והדדיים משני הצדדים". ראש הממשלה פנה לאבו מאזן וחזר על דבריו מאתמול לפיהם הוא רואה בו שותף לדרך השלום, "יחדיו אנחנו יכולים להנהיג את עמנו לעבר עתיד היסטורי שיכול לשים סוף לאלימות", אמר. "העם בישראל, ואני כראש ממשלה מוכנים ללכת בדרך הארוכה הזו כדי להשיג שלום אמיתי שיביא לעמנו ביטחון שגשוג ושכנות טובה".

"אני חושב שהכרה הדדית בינינו חשובה להבנה שהעימות יכול להסתיים", אמר ראש הממשלה, "שלום אמיתי צריך לקחת בחשבון גם את צרכי הביטחון של ישראל". נתניהו פנה שוב ליו"ר הרשות הפלסטינית ואמר: "אני מודע ומכבד את רצון עמך בעצמאות, ואני משוכנע כי ניתן להגיע לכך תוך שמירה על צרכי הביטחון שלנו". "אתה", אמר ראש הממשלה לאבו מאזן, "גינית את הפיגוע וזה חשוב מאוד, אבל חשוב גם למצוא את האשמים". לדברי נתניהו, "ההיסטוריה נתנה לנו הזדמנות נדירה לסיים את העימות שנמשך כמעט 100 שנה, זו הזדמנות חסרת תקדים".

ראש הממשלה סיים את הצהרתו בסיפור התנ"כי על קבורת אברהם אבינו על ידי בניו יצחק וישמעאל. "בספר בראשית יש סיפור על שני האחים יצחק וישמעאל שחברו יחדיו לקבור את אביהם אברהם, אבי שני עמינו. "אני רק יכול להתפלל שמיליונים ברחבי העולם, מיליוני ישראלים ופלסטינים מתפללים שהכאב שחווינו אתם ואנחנו ב-100השנים האחרונות יאפשר לנו שלום בר קיימא לדורות. שלום סלאם פיס".

סוף לכיבוש - סוף לשפיכות הדמים

יו"ר הרשות הפלסטינית נאם מיד לאחר נתניהו והדגיש כי יש לדון במסגרת המשא ומתן בכל סוגיות הסדר הקבע. לדבריו, בכדי להביא לקץ הסכסוך יש לסיים את הכיבוש הישראלי, לדון בעתיד ההתנחלויות, בגבולות ובשחרור אסירים. "אנחנו חוזרים ומדגישים את מחויבותנו לכל מה שאש"ף התחייב אליו בעבר, ואנו קוראים לישראל להישאר מחויבת לכל הנוגע להתנחלויות, הסרת המצור על עזה, ונושאי ביטחון".

בתשובה לדבריו של ראש הממשלה נתניהו על הפיגוע סמוך לחברון, השיב אבו מאזן כי ההכרה ניתנה לישראל כבר בספטמבר 1993 עם החתימה על הסכם אוסלו ושב והדגיש כי הרשות תתעקש על ערבויות בינלאומיות למשא ומתן. "אש"ף משתתף במשא ומתן מתוך כוונה אמתית כנה וברצון להגיע לשלום צודק שיבטיח עצמאות, חופש ופתרון צודק לבעיית הפליטים".

"אנחנו לא מסתפקים בגינוי אלא עוקבים אחר מהלך החקירה ואנו רודפים אחר מי שביצע את הפיגוע", אמר יו"ר הרשות בהתייחס לחקירת הפיגוע בדרום הר חברון מתחילת השבוע. "אנחנו יודעים מי שנהג ברכב המפגע ונשלים את החקירה". אבו מאזן שב והדגיש את מחויבות הרשות לנושא הביטחוני והוסיף כי "לא נקבל שמישהו ינקוט בפעולה שתפגע בביטחון שלנו או שלכם".

מזכירת המדינה האמריקאית נאמה עם פתיחת הטקס ואמרה כי ארצות הברית לא תכפה פתרון על הצדדים, ,רק אתם יכולים לקבל החלטות ולהגיע להסכם שיביא שלום לעמים הישראלי והפלסטיני". קלינטון אמרה שהיא מאמינה בנתניהו ובאבו מאזן שיקבלו החלטות אמיצות. היא ביקשה לפנות לציבור הישראלי והפלסטיני ואמרה: "המנהיגים שלכם אולי יושבים בשולחן המשא ומתן, אבל אתם אלה שבסופו של דבר תחליטו על העתיד. בידיכם העתיד של משפחותיכם והמאמץ כאן להצליח דורש את תמיכתכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully