וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדלתיים סגורות: איילנד מעיד בפני ועדת טירקל

האלוף במילואים שעמד בראש צוות הבדיקה הצבאית למשט לעזה, התייצב בפני חברי הוועדה שהקימה הממשלה ומוסר עדות בדלתיים סגורות. מסקנות הבדיקה שערך איילנד הצביעו על שגיאות מקצועיות של הצבא

האלוף במילואים גיורא איילנד מעיד היום (שלישי) בדלתיים סגורות בפני ועדת טירקל לבחינת אירועי המשט הטורקי לעזה. איילנד עמד בראש ועדה שהקים צה"ל לבחינת הפן הצבאי של המבצע לעצירת המשט. הוא זומן לוועדה בכדי להרחיב בפניה על ממצאי הדו"ח שכתב. מאז הוקמה הוועדה בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס יעקב טירקל, העידו בפניה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל גבי אשכנזי. כמו כן, הוועדה זימנה לעדות את מתאם פעולות צה"ל בשטחים האלוף איתן דנגוט, שיעיד בפניה בסוף החודש.

דו"ח ועדת איילנד שהועבר לעיון ועדת טירקל יעמוד בלב עדותו של מי שכיהן כראש המועצה לביטחון לאומי וראש אגף המבצעים במטכ"ל. איילנד, אמר עם פרסום דו"ח הוועדה כי "לא היו תקלות ולא היו התרשלויות מצד הצבא, אולם היו שגיאות מקצועיות רבות, שחלקן נעשו גם בדרגות הבכירות, שהביאו לתוצאות כפי שכולנו מכירים". בדו"ח לא כלולות מסקנות אישיות, אולם את מירב חיצי הביקורת ספגו בעלי הדרגות הגבוהות, בעיקר בחיל הים ובאגף המבצעים בצה"ל.

בתחום המודיעין קובע הדו"ח כי רמת ההבנה בקרב שירותי המודיעין הרלבנטיים - השב"כ, המוסד, אגף המודיעין בצה"ל ומספן מודיעין בחיל הים - היתה חסרה. לטענת חברי הוועדה, בטרם יציאת המשט, היו צריכים גופי המודיעין להסיק כי נוכח ההידרדרות ביחסים שבין ישראל לטורקיה והעובדה כי ארגון ה-IHH קשור למפלגת השלטון הטורקית, המשט עלול לפעול ברוח הממשלה, בחיפוש אחר עימות – מה שהוביל לשגיאה בהערכה המודיעינית. כמו כן, נקבע כי רמת שיתוף הפעולה בין מספן מודיעין לאמ"ן לא היתה טובה והביאה לשגיאות מקצועיות.

לגבי פעולת ההשתלטות הצבאית על ספינת ה"מאווי מרמרה", קובע הדו"ח כי כלל לא נידונו דרכי פעולה קיצוניות בהן עלולים לנקוט פעילי המשט, אלא נידונה רק דרך פעולה סבירה. היתה הערכת חסר לעוצמת ההתנגדות הצפויה וכלל לא הובאה בחשבון האפשרות שעל הספינה יתרכזו אלפי אנשים שישתמשו בנשק קר במגמה להרוג תוך מוכנות להיהרג. מחברי הדו"ח הגיעו למסקנה כי הכוחות לא נערכו לאפשרות זו, ולכן גם לא ניתן לה מענה.

כמו כן, הדו"ח מבקר שני נושאים עיקריים נוספים שהיו באחריות חיל הים ואגף המבצעים בצה"ל אותם הוא מגדיר כ"שגיאות מהותיות". איילנד קבע, כי מרגע שקיבלו מפקדי חיל הים ומפקדי המבצע עדויות לכך שרמת ההתנגדות כפי שהתרחשה בפועל על המרמרה היא גדולה מזו שציפו, היה עליהם להבין שלא נותרו בו התנאים המאפשרים את ביצוע המבצע המתוכנן. בד בבד, הדו"ח קבע כי הכנת לוחמי השייטת היתה טובה וכי התנהגות הכוחות במהלך ההשתלטות היתה "ראויה להערכה ולהערצה".

עדכון ראשון - 8:37

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully