וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל מה שקשור ביהודים מקפיץ את הלובים"

לאחר 5 חודשי מאסר בלוב יגיע היום רפאל חדד חזרה לישראל. בארגון לשימור מורשת יהודי לוב, שבשליחותו הגיע חדד ללוב, אומרים שהוא נכנס למדינה בצורה חוקית ולא הסתיר את מטרת ביקורו

רפאל (רפרם) חדד, האזרח הישראלי בן ה-34 תושב ירושלים, שהוחזק בכלא בלוב כחמישה חודשים ושוחרר אתמול, צפוי לנחות היום (שני) בשעות הצהרים בישראל בלוויית שר החוץ אביגדור ליברמן בטיסה של חברת אוסטריין איירליינס מאוסטריה.

פדהצור בן עטיה, יו"ר "מרכז אור שלום - לשימור מורשת יהודי לוב" שמרכזו בבת-ים, ושבשליחתו נסע חדד לצלם בלוב, אמר הבוקר כי "כל מה שקשור בלוב ליהודים מיד מקפיץ אותם. רפאל הגיע לשם ואחרי יומיים כבר הוצמד לו שוטר, שליווה אותו לכל מקום". בשיחה עם גלי צה"ל, אמר בן עטיה כי חדד לא הסתיר לרגע את מטרת ביקורו בלוב - צילום ותיעוד של שרידי הקהילה היהודית במדינה, וציין כי חדד נכנס ללוב כחוק, וכי לא הייתה שום סיבה למעצרו. "אני לא יודע מה בדיוק הביא למעצרו, אולי התנועה שלו החשידה", אמר.

בני משפחתו של חדד ונציגי משרד החוץ שלקחו חלק במבצע החילוץ מסרבים להרחיב בנושא בשל רגישותו. שירה חדד, אחותו של רפאל, אמרה לגלי צה"ל כי המשפחה קיבלה הוראה שלא להתראיין, וניתקה את הטלפון.

ליברמן: "פדיון שבויים הוא המצווה הגדולה ביותר"

שלטונות לוב שיחררו אתמול את חדד שהיה עצור במשך חמישה חודשים במדינה. שיחרורו התאפשר בזכות מאמצי שר החוץ, אביגדור ליברמן, שפעל לשחרורו באמצעות קשריו עם המיליארדר היהודי-אוסטרי מרטין שלאף, המקושר לשליט לוב. חדד נחת אמש בווינה, בירת אוסטריה, אליה הגיע במטוסו הפרטי של שלאף, ואף הספיק לשוחח עם משפחתו. ליברמן עצמו, שנפגש עם חדד בבירה האוסטרית, אמר הלילה כי "פדיון שבויים הוא המצווה הגדולה ביותר, אני שמח שהצלחתי לתרום את חלקי לשחרור אזרח תמים שהסתבך".

חדד נושא אזרחות ישראלית וטוניסאית והוא יצא בחודש מרץ, לצלם אתרים יהודיים בארץ מוצאם. משהגיע למדינה, נעלמו עקבותיו. משפחתו פנתה למשרד החוץ שניסה לשחרר אותו באמצעות גורמים אמריקאים וצרפתים, אך ללא הצלחה. לפני כחודשיים וחצי החל ליברמן עצמו לטפל בנושא, תוך שהוא משתמש באיש העסקים האוסטרי מרטין שלאף ובמכרים נוספים שלו במזרח אירופה. במגעים היו מעורבים גם גורמים בכירים באיטליה, צרפת, ארצות הברית וקהילת יוצאי לוב. מלבד אותם גורמים, היו מעורבים במשא ומתן גם לשכת נשיא טוניסיה ומשרד החוץ של לוב.

בשליחות ליברמן החלו מקורביו לנהל משא ומתן עם גורמים בלוב. במהלכו, אף דרשה ממשלת לוב לאפשר את הגעתה של הספינה הלובית לעזה ולהתיר לה לפרוץ את המצור. על פי הדיווח בגלי צה"ל, במהלך השייט של הספינה, ראשיה המתינו להוראות בקשר על התקדמות המו"מ לשיחרורו של חדד. ישראל דחתה את הדרישה הלובית לאפשר לספינה להגיע לחופי עזה, והיא הופנתה לנמל אל-עריש במצרים. בהמשך, לאחר שישראל איפשרה ללוב לבנות 20 מבנים ברצועת עזה, התרצו הלובים והסכימו לשחרר את חדד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully