וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל סיכלה מכירת נשק מתקדם לסעודיה"

בשל לחץ ישראלי, עסקה בין ארה"ב לסעודיה למכירת מטוסי F-15 לא תכלול מערכת נשק לטווח ארוך, כך דווח בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, החשש הוא שהעסקה תערער את עליונות צה"ל באזור

ארה"ב תמכור לסעודיה מטוסי קרב מסוג F-15 , אך לא תצייד אותם במערכת נשק לטווח ארוך, זאת בשל התנגדותה החריפה של ישראל. כך דיווח הבוקר (שני) ה"וול סטריט ג'ורנל" המצטט דיפלומטים וגורמים רשמיים בממשל. הממשל צפוי להודיע על העסקה באופן רשמי בחודש הקרוב.

העסקה בין המדינות, הצפויה להיפרס על כעשר שנים ומוערכת בשווי של כ-30 מיליארד דולרים, היוותה מקור למתיחות בין ארה"ב לישראל בתקפוה האחרונה. זאת בשל הדאגה הישראלית כי העסקה תערער את עליונותו של צה"ל באזור.

לדברי בכירים בארה"ב, הבית הלבן הצליח בחודשים להרגיע במעט את החששות הישראלים. עם זאת, שני גורמים המקורבים לשיחות בין המדינות מסרו כי ישראל עדיין מסתייגת מחלקים בעסקה, אולם אינה צפויה להתנגד להוצאתה אל הפועל.

לדברי גורמים רשמיים, בעסקה בין סעודיה לארה"ב, הנחשבת לגדולה ביותר מסוגה, יועברו לידי סעודיה 84 מטוסי F-15. המטוסים יהיו מצוידים במערכות נשק דומות לאלה שהוצעו בעבר לממשלות זרות אחרות, ואינם מתקדמים מבחינה טכנולוגית כמו המטוסים המשמשים את צבא ארה"ב.

האמריקאים הרגיעו את ישראל

דובר הפנטגון ג'ף מורל סירב להגיב לפרטי העסקה אך מסר כי "אנו עובדים בצמוד עם ממשלת ישראל ואנו קשובים לדאגותיהם בנושא זו וכן בסוגיות אחרות". מורל הוסיף כי "ישראל אינה היחידה באזור ויש לנו אחריות גם על בנות ברית אחרות".

בשגרירות סעודיה בוושינגטון סירבו להגיב על דבר עסקאות הנשק ובשגרירות הישראלית סירבו להתייחס לאפשרות אם ניתנו ערבויות כלשהן לשר הביטחון אהוד ברק בביקורו האחרון בבירה האמריקאית. עם זאת, גורם ישראלי מסר לעיתון כי השיחות עם ארה"ב בנוגע לעסקה הסעודית היו "בונות".

גורמים אמריקאים רשמיים הוסיפו ואמרו לעיתון כי ארה"ב לא ביצעה שינויים בעסקה במטרה לרצות את ישראל. "זה לא שברק נכנס לעיר ופתאום אנחנו מבצעים ויתורים שהישראלים לא ידעו עליהם קודם לכן והם נרגעים", אמר הגורם, "לא היו שינויים". עוד הוסיף הגורם כי הלחץ הישראלי פחת, "ככל שהם הבינו את העסקה ואופייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully