וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתובת היתה על הקיר: אלת המזל ביקרה בגולן

ציורים המתארים את אלת המזל היוונית טיכה ואת אחת ממלוותיו של אל היין, מינאדה, התגלו באחרונה בחפירות ארכיאולוגיות בסוסיתא שברמת הגולן

ארכיאולוגים מאוניברסיטת חיפה חשפו באחרונה ציורי קיר (פרסקאות) של אלת המזל היוונית, טיכה ושל מינאדה – אחת מבנות לווייתו של אל היין דיוניסוס. הפרסקאות העתיקות התגלו בסוסיתא בדרום רמת הגולן שם נערכות חפירות במשך 11 שנים. העיר סוסיתא, ממוקמת בלבו של הגן הלאומי סוסיתא, המנוהל על ידי רשות הטבע והגנים, שסייעה רבות גם בעונה זו להמשך החפירות ולשימור הממצאים.

במהלך החפירות של קבוצה מאוניברסיטת קונקורדיה בראשותו של פרופסור מרק שולר בבית מגורים, שהיה שייך ככל הנראה לאחד מנכבדי העיר, הגיעו החופרים לחצר הפנימית ובמרכזה מזרקה קטנה. ליד המזרקה מצאו החופרים את הפרסקו של טיכה (פורטונה, במיתולוגיה הרומית), שככל הנראה הוקדשה להיות אלת המזל של העיר. ראשה של האלה היה מעוטר בכתר, מבטה הצעיר היה ממוקד ושערה החום שפע מתחת לכתר. לדברי החוקרים, על פי ניתוח אמנותי, ציור הקיר מתוארך לשלהי התקופה הרומית או תחילת התקופה הביזנטית (מאות שלישית-רביעית לספירה).

לאחר מכן, נמצא על לוחית עצם תבליט מדויק להפליא של מינאדה - אחת מקבוצה של נשים קדושות שליוו את תהלוכתו של אל היין דיוניסוס. לדברי החוקרים, על פי המיתולוגיה היוונית, ליוו המינאדות את דיוניסוס בריקודים סוערים, כשהן אוחזות בתירסוס, אביזר המסמל מיניות ופוריות. גם המינאדה של סוסיתא עוצבה כשהיא במהלכו של ריקוד סוער.

"מעניין לראות שלמרות שבית המגורים בו נמצאו שתי האלות היה קיים גם בתקופה הביזנטית, כשהנצרות ביטלה ומחקה את הפולחן האלילי, ניתן למצוא עדיין עדויות ברורות לאמונות הקדומות", אמרו פרופסור ארתור סג"ל וד"ר מיכאל איזנברג מהמכון לארכיאולוגיה ע"ש זינמן באוניברסיטת חיפה שעומדים בראש החפירה.

סוסיתא נוסדה בראש הר נישא מזרחית לכינרת, במאה השנייה לפנה"ס בידי השליטים הסלווקים, שהיו אז אדוני הארץ. העיר התקיימה בתקופה ההלניסטית, הרומית, הביזנטית והאומאית, עד שנהרסה ברעש האדמה העז של שנת 749 לספירה. יחד עם בית שאן וערים נוספות ממזרח לירדן הייתה סוסיתא חלק מהגוש התרבותי-גיאוגרפי של ערי ה"דקפוליס": שדה הפעולה בו ערך ישו את מרב הניסים המתוארים בברית החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully