וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

65 שנה להפצצת הירושימה: "לפרק העולם מגרעין"

ב-6 באוגוסט, 1945, התעורר העולם למציאות חדשה לאחר שארה"ב הטילה לראשונה בהיסטוריה פצצה גרעינית על העיר הירושימה שביפן. מזכ"ל האו"ם: "אנחנו בעיצומו של מסע לעולם החופשי מנשק להשמדה המונית"

רויטרס

(צילום רויטרס, עריכת וידאו: לירז לבנה)

ביפן נערכים הבוקר (שישי) טקסי זיכרון לציון 65 שנה להשמדת העיר הירושימה בהפצצה האטומית הראשונה בהיסטוריה. לראשונה נערכים הטקסים באופן פומבי, וראשי מדינות שונות נושאים נאומים מעל בימות הטקסים. עם זאת, המימד האישי שאפיין את הטקסים במהלך השנים צפוי להישמר – משפחות קרבנות ההפצצה עורכים טקסי ניחומים לנשמות המתים.

בטקס שנערך בהירושימה קרא מזכ"ל האו"ם באן קי מון לאומות העולם להתפרק מנשק הגרעיני. "יחדיו, אנחנו נמצאים במסע מ-"גראונד זירו" ל-"וורלד זירו" – עולם החופשי מנשק להשמדה המונית". לדברי באן, "זהו הנתיב השפוי היחיד לקראת עולם בטוח יותר. כל עוד קיים נשק גרעיני, נחיה תחת צילו".

הבוקר, לפני 65 שנים בדיוק, הפילה ארצות הברית את "הילד הקטן", פצצת האטום הראשונה בהיסטוריה בה נעשה שימוש פעיל על העיר הירושימה ביפן. מעל 150,000 בני אדם נהרגו מההשפעות הראשוניות של הפצצה, ורבים אחרים מתו בשנים שלאחר מכן. שלושה ימים אחר כך הופלה פצצה נוספת – "האיש השמן" - על העיר נאגאסאקי.

הפלת הפצצות הביאה למעשה לכניעתם של היפנים. כשבועיים לפני כן, ב-26 ביולי, 1945 הציבו בעלות הברית אולטימטום בפני יפן. ב"הצהרת פוטסדם" הכריזו בעלות הברית כי אם לא תיכנע יפן, היא תותקף "ותושמד באופן מוחלט". עם זאת, כלל לא הוזכרה בהצהרה פצצת האטום. יומיים לאחר מכן דחתה יפן באופן פומבי את האולטימטום.

  • עוד באותו נושא:
  • הירושימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully