וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניה: מצביעים במשאל עם על חוקה חדשה

המאבק על שינויים מרחיקי לכת בממשל בקניה הגיע לשיאו. תושבי המדינה מצביעים אם לאשר חוקה חדשה שתצמצם את סמכויות הנשיא ותערוך רפורמה בבעלות על הקרקעות

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

המוני אזרחים קנייתים הגיעו הבוקר (רביעי) לקלפיות כדי להצביע במשאל עם לגבי חוקה חדשה, בתקווה להביא לעידן חדש ושלו במדינה. בלב הרפורמות המוצעות עומדים שינויים המיועדים לבזר את הכוח במדינה בין עשרות הקבוצות האתניות, ולהפיג את המתיחות עקב מחלוקות על בעלות קרקעות. נשיא קניה מוואי קיבאקי וראש הממשלה ריילה אודינגה הציעו את השינויים לפני כשנתיים עקב המהומות האלימות, לאחר הבחירות ב-2007, במהלכן נהרגו כ-1,300 בני אדם.

הנשיא דחק בתושבים לצאת ולהצביע. "הגברנו את האבטחה בכל חלקי המדינה", אמר קיבאקי. לדבריו, משאל העם הוא "רגע מכונן" בהיסטוריה של המדינה. הוא וראש הממשלה ניהלו מסע תעמולה נרחב למען השינויים.

לפי החוקה החדשה סמכויות הנשיא הכל-יכול יצומצמו, ויוענק יותר כוח לממשל המקומי בתחומי בריאות הציבור, חקלאות, כבישים ומים ב-47 המחוזות במדינה. כמו כן, היא תגרום לרפורמה בבעלות על קרקעות, ותעניק לאזרחים מגילת זכויות. מדינות התורמות לקניה, בעיקר ארצות הברית, מעוניינות השינויים המוצעים יכנסו לתוקף, ולשם כך הן השקיעו מיליוני דולרים כדי להוציא את 12 מיליון בעלי זכות הבחירה לקלפיות.

סקרים שנערכו בשבוע שעבר חוזים כי החוקה החדשה צפויה לעבור ברוב של כשני שלישים. מתנגדי השינויים טוענים כי רפורמת הקרקעות עלולה לגרום לקרע אתני חמור יותר ותוביל לכאוס. כמו כן, ארגונים נוצריים מתנגדים לסעיף המאשר לנשים שחייהן בסכנה לעבור הפלה, וסעיף נוסף המכיר בחוקי הירושה, הנישואים והגירושים האיסלמיים.

מנהיגי קניה מבטיחים לאזרחיהם חוקה חדשה כבר 20 שנים, שתחליף את החוקה הנוכחית שנכנסה לתוקף עם קבלת העצמאות מבריטניה ב-1963.

  • עוד באותו נושא:
  • קניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully