וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה זימנה את שגריר ישראל לשיחת בירור

משרד החוץ הטורקי זימן את שגרירי ישראל באנקרה לשיחה לאחר שפורסם כי שר הביטחון אהוד ברק הביע דאגה מכך שראש סוכנות הביון הטורקי החדש יעביר סודות צבאיים לאירן

משרד החוץ הטורקי זימן לשיחה את שגריר ישראל באנקרה, גבי לוי, על מנת להביע בפניו את מורת הרוח של הממשלה הטורקית, כך אמר היום (שלישי) גורם דיפלומטי טורקי לסוכנות הידיעות הצרפתית. השיחה נערכה בעקבות דבריו של שר הביטחון הישראלי אהוד ברק, לפיהם הוא חושש מכך שהמנהל החדש של סוכנות הביון הטורקית הוא "תומך של אירן".

על פי הדיווח, גבי לוי נקרא לפגישה אתמול, לאחר שגלי צה"ל דיווחו ביום ראשון כי אהוד ברק אמר במפגש עם פעילי מפלגת העבודה כי הוא חושש שאנקרה עלולה להעביר סודות צבאיים של ישראל לטהרן, כיוון שראש סוכנות הביון החדש שלה, הקאן פידאן, הוא תומך של אירן.

במקביל, העיתון הטורקי "זמאן" מדווח היום כי מומחים ביטחוניים מזהירים שדבריו של השר ברק עלולים להחריף את המשבר בין המדינות. לדבריהם, הדברים הם לא רק גסי רוח, אלא גם ניסיון לעשות דה-לגיטימציה לממשלה הטורקית.

דה לגיטימציה לממשלת ארדואן

"טורקיה היא מדינה ידידותית, בת ברית אסטרטגית, אבל המינוי בשבועות האחרונים של ראש חדש לסוכנות הביון החשאית שהוא תומך של אירן מדאיג אותנו", כך צוטט ברק כאומר במפגש. לדבריו, בעקבות המינוי "האירנים עלולים לקבל גישה למידע סודי".

פרופסור מוסטפה קיברולו, מומחי נושאי גרעין וביטחון מאוניברסיטת בילקנט שמכיר את פידאן באופן אישי, אמר לעיתון כי ישראל הופכת את מנהל הסוכנות החדש למטרה ומנסה להציג אותו כמישהו שפועל באופן עצמאי מהמדינה. לדבריו ישראל שולחת מסר שפידאן, שהשתתף בשיחות העקיפות בין ישראל לסוריה בתיווך טורקיה, מאיים על ביטחונה. "זהו משהו מאוד מסוכן", מדגיש קיברולו.

משבר מודיעין

על פי הדיווח בטורקיה, גורמים בישראל טענו שהסיבה העיקרית למותם של פעילים במהלך הפעולה נגד המשט לעזה היתה מחסור במודיעין אודות נוסעי אוניית ה"מאווי מרמרה". למרות שמעולם לא אמרו זאת בגלוי, היו שרמזו כי הסיבה למודיעין הלקוי היא חוסר נכונות לשיתוף פעולה מצד טורקיה.

מומחה אסטרטגי ציין כי מי שאמר את הדברים על פידאן הוא אהוד ברק, ולא שר החוץ אביגדור ליברמן, הנחשב לאויב של טורקיה. "אפשר להבין מההצהרה הזאת שיש משבר בין שירותי המודיעין של שתי המדינות. ההצהרה הזאת היא לא רק חוסר נימוס, אלא גם מרמזת על מחלוקת מודיעינית חדשה".

מומחה נוסף אמר כי מאחורי דבריו של ברק מסתתר מהלך פוליטי. "ישראל מנסה להחליש את הממשלה הטורקית ומנסה להפוך אותה לשולית. הדרך הקלה ביותר לעשות זאת היא להעמיד פנים שיש קשר בינה לבין ארגונים כמו חמאס, או לנסות להעמיד פנים שהיא תומכת באירן. עכשיו הם מנסים לעשות את זה באמצעות ראש סוכנות הביון".

(עדכון ראשון: 13:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully