וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב חוקרים מי הדליף אלפי מסמכים סודיים

על רקע הזעם בעקבות חשיפת עשרות אלפי מסמכים סודיים על הלחימה באפגניסטן באתר וויקיליקס, פתח הממשל האמריקאי בחקירת מקור ההדלפה והערכת הנזק

רויטרס

(צילום:רויטרס, עריכת וידאו:גדי וינסטוק)

הממשל האמריקאי החל בחקירת מקור ההדלפה של כ-90,000 מסמכים צבאיים מסווגים אודות הלחימה באפגניסטן באתר Wikileaks. "העדיפות הראשונה שלנו היא להבין האם יש משהו במסמכים שיכול לסכן את הכוחות שלנו", אמר אמש (שני) ג'ף מורל, דובר הפנטגון לרשת הטלוויזיה "פוקס". "ברור שאנו רוצים לברר מי עשה את זה ולהבטיח שאין עוד מסמכים שצפויים ואחרים שמדליפים את זה. מורל גם קרא לשחרור המסמכים "מעשה פלילי", ואמר כי ייתכן שייקח שבועות על מנת לקבוע את ההשפעה של ההדלפות.

דובר מחלקת המדינה פי.ג'יי. קראולי אמר כי "אין סיבה להאמין" שמקור ההדלפה הוא במשרד. "ברור שמבחינתנו, אנו ממשיכים לחקור את מקור ההדלפה הזאת, וגם להעריך את ההשפעה שלה על הביטחון שלנו".

אמש גינה הבית הלבן את הדלפות ואמר כי הדבר מהווה סיכון אפשרי לביטחון הלאומי. "התגובה שלנו לסוג כזה של חומר – הפרה של החוק הפדרלי – היא תמיד אותו דבר", אמר דובר הבית הלבן רוברט גיבס. "יש לזה את הפוטנציאל להזיק מאוד למי שנמצא בצבא שלנו ולמי שפועל לשמור על ביטחוננו".

דיווחים משטח

המסמכים שפורסמו מתארים את המלחמה באפגניסטן בין השנים 2004-2009, וכוללים דיווחים על הרג אזרחים שמעולם לא דווחו. כמו כן, הם חושפים חשש בתוך נאט"ו כי המודיעין הפקיסטני עזר לטליבן – טענה שאיסלמבאד מכחישה.

רוברט גיבס אמר כי הנשיא ברק אובמה היו מודע לשחרור לפני כשבוע וחושב שזה "מדאיג". הוא הוסיף כי הממשל מאמין שרוב החומר במסמכים כבר היה ידוע ונידון בפומבי.

"יומני המלחמה" שנחשפו מגלים תמונה מגוונת של הפעולות של צבא ארצות הברית באפגניסטן. הם דוחות מודיעין שהתקבלו מהמפקדים בשטח, הערכות מודיעין של אירועים בזמן שהם התרחשו", אמר לרשת ABC אריק שמידט, כתב של הניו יורק טיימס שראה את המסמכים שבועות לפני שחרורם.

המסמכים חושפים גילויים על מות אזרחים, התקפות טילים של האויב, ואפילו דו"ח שמעולם לא דווח על כך שהמודיעין הפקיסטני עוזר לרשת המורדים באפגניסטן נגדה האמריקאים נלחמים.

מייסד האתר ג'וליאן אסנג' אמר אתמול במסיבת עיתונאים בלונדון כי אין לו סיבה לפקפק באמינות המסמכים, ואמר כי שחרורם דומה לפתיחת ארכיון השטאזי, המשטרה החשאית במזרח גרמניה. לדבריו, האתר "ניסה להבטיח שהחומר הזה לא יעמיד בסכנה חפים מפשע", ואף לא פרסם 15,000 מסמכים לבקשת המקור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully