וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סף פיצוץ? סרביה לא תכיר בעצמאות קוסובו

אחרי סכסוך ארוך ומלחמה עקובה מדם, הודיע בית הדין הבינ"ל בהאג כי הכרזת העצמאות החד צדדית של קוסובו היא חוקית. נשיא סרביה: "לעולם לא נכיר בעצמאותה"

תסיסה בבלקן בעקבות קביעת בית הדין הבינלאומי בהאג כי הכרזת עצמאותה של קוסובו ב-2008 לא הפרה את החוק הבינ"ל. נשיא סרביה בוריס טאדיץ' אמר הערב (חמישי) כי אין בכוונת מדינתו להכיר בריבונות קוסובו. הנשיא הסרבי אמר את הדברים על אף שיחתו עם סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בה הביע ביידן את תמיכתו בהחלטה.

"סרביה לעולם לא תכיר בעצמאותה של קוסבו, שהוכרזה באופן חד צדדי", אמר נשיא סרביה. "כעת ממשלתנו שוקלת את הצעדים הבאים שבהם ננקוט". בטרם ניתנה ההחלטה בבית הדין, התקשר סגן הנשיא האמריקאי ביידן לנשיא הסרבי טאדיץ'. ביידן הביע את "תמיכתה המלאה" של וושינגטון בריבונותה של קוסובו ובהפיכתה למדינה דמוקרטית ורב לאומית.

בתוך כך, רוסיה הודיעה כי ההחלטה של בית הדין אינה מספקת בסיס חוקי קביל להכרה בעצמאותה של הרפובליקה הבלקנית.בהתייחסותו להודעת בית הדין בהאג, מסר משרד החוץ הרוסי כי החלטה זו אינה מספקת בסיס חוקי קביל להכרה בעצמאותה של קוסובו.

בדרך להכרה בינ"ל?

מוקדם יותר קבע בית הדין בינלאומי של האו"ם בהאג כי הפרישה החד-צדדית של קוסובו מסרביה ב-2008 וההכרזה על עצמאותה לא הפרה חוקים בינלאומיים. ההחלטה אינה מחייבת מבחינה חוקית, אך היא עשויה לסלול את הדרך להכרתן של מדינות נוספות בעצמאותה של קוסובו, ולקרב את הצטרפותה לאו"ם. ההחלטה התקבלה בבית הדין מוקדם יותר ברוב של תשעה תומכים מול חמישה מתנגדים.

בשנות ה-90' התנהלו בחבל קוסובו שבבלקן עימותים אלימים בין כוחות הביטחון של סרביה ויוגוסלביה לבן ארגונים אתניים בקוסובו ששאפו להתנתק מהרפובליקה הפדרלית-הסוציאליסטית של יוגוסלביה. בעקבות מלחמת מאות אלפי סרבים ובני מיעוטים אחרים הפכו לפליטים. חלקם עקרו לסרביה ואחרים עברו למובלעות בתוך קוסובו עצמה.בשנת 2008 הכריז ראש ממשלת קוסובו האשים טאצ'י על עצמאותה של קוסובו, זאת על אף התנגדותה של סרביה.

מניין ההרוגים במלחמה אינו ידוע, אך על פי הערכות, בעימותים העקובים מדם שנערכו בין השנים 1996-1999 נהרגו למעלה מעשרת אלפים בני אדם. ארגון הצלב האדום דיווח בשנת 2000, שנה לאחר תום המלחמה, כי 3,368 בני אדם הוגדרו כנעדרים ומחקר אמריקאי שנערך באותה השנה קבע כי במלחמת קוסובו נהרגו אף למעלה מ-12 אלף בני אדם. כמו כן, בחבל קוסובו נמצאו קברי אחים רבים, ובגדול שבהם נמצאו 800 גופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully