וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'אד: לא נסגיר את נשיא סודן המואשם ברצח עם

הנשיא עומר חסן אל באשיר, המואשם בפשעי מלחמה בחבל דרפור, יצא מתחום מדינתו והגיע לביקור בצ'אד. בית הדין הבינלאומי בהאג דורש את הסגרתו המיידית - אך צ'אד מסרבת לעשות זאת

האם צ'אד תסגיר את נשיא סודן עומר חסן אל באשיר, המואשם בפשעי מלחמה בחבל דרפור, לבית הדין הבינלאומי בהאג? אל באשיר נחת הערב (רביעי) בצ'אד, המדינה הראשונה שבה הוא מבקר מאז הואשם. ב-2008 הוגשה תביעה לבית המשפט בהאג נגד הנשיא הסודני בגין עבירות של רצח-עם, אונס, גירוש ועינוי. התובע הראשי של ביהמ"ש הוציא נגד באשיר צו מעצר בינלאומי, הנתמך על ידי נאט"ו וארגון אמנסטי.

עדי ראייה סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי עם רדתו של באשיר מהמטוס, קיבל את פניו נשיא צ'אד אידריס דבי. בעקבות הדיווח על בואו, הצהיר בית המשפט הפלילי הבינלאומי כי מחובתה של צ'אד לעצור את הנשיא הסודני, מאחר שהיא חברה מלאה בחבר המדינות של האו"ם. נציג בית הדין פאדי אל עבדאללה אמר בתגובה כי "העניין המרכזי הנוגע להתנהגותה של צ'אד, הוא שעליה להוציא לפועל את החלטות בית המשפט, כשם שיתר חברות האו"ם נדרשות לעשות. צ'אד צריכה לשתף פעולה עם הדרישה למעצרו של באשיר".

השלטונות בצ'אד הודיעו בתגובה כי אין בכוונתם לעצור את באשיר, אף על פי שהמדינה הנה חברה מלאה בבית המשפט הבינלאומי, אשר תובע את הסגרתו בגין פשעי מלחמה. שר הביטחון בצ'אד אחמט מחמט בשיר אמר כי "לא חלה עלינו כל חובה להסגיר את נשיא סודן באשיר. הוא הגיע למדינה כדי להשתתף בוועידת פסגה של מדינות הסאהל-סהרה באפריקה ואחריו הוא ישוב לביתו בבטחה".

לפני כעשרה ימים הוציא בית המשפט בהאג צו מעצר בינלאומי נוסף נגד פשעיו של באשיר בדרום סודן. בעבר כבר הוציא בית הדין צו מעצר לבאשיר בגין ביצוע פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה. אם אכן יוגש נגד באשיר כתב אישום, תהיה זאת הפעם הראשונה שמנהיג מכהן יעמוד לדין בבית הדין הבינלאומי בהאג. באשיר דחה את טענות בית הדין על אחריותו לרצח של יותר מ-300 אלף בני אדם בחבל וניהול קמפיין של "אונס, רעב ופחד" נגד 2.5 מיליון אנשים שנמלטו אל מחנות הפליטים. מצדו, באשיר מקפיד לטעון כי ההאשמות נגדו הן חלק מקונספירציה בינלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully