וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחוזי הקל בעונש: 5 חודשי מאסר לשייח' סלאח

13.7.2010 / 13:26

אחרי שהורשע בתקיפת שוטר ונידון לתשעה חודשי מאסר, קיצר בית המשפט את עונשו של מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית השייח' ראאד סלאח לחמישה חודשי מאסר. פרקליטו: "הוא אכן ירק על שוטר, אבל כאות תגובה ומחאה על התנהגות השוטרים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידיאו: גדי וינסטוק)

בית המשפט המחוזי בירושלים קיצר היום (שלישי) את עונש המאסר שנגזר על השייח' ראאד סלאח, וקבע כי ירצה חמישה חודשי מאסר במקום תשעת החודשים שנגזרו עליו קודם לכן בבית המשפט השלום. סלאח הורשע בנובמבר האחרון בתקיפת שוטר לפני כשנתיים סמוך לשער האשפות בירושלים.

השופטים קבעו כי מעשיו חמורים וכי היתה בהם קריאת תיגר על הרשות החוקית ועל סמכותם של השוטרים. הם הוסיפו כי סלאח היה מודע לפוטנציאל ההתלקחות של מעשיו ואין קשר בינם לבין חופש הביטוי. עם זאת, קבעו כי העונש של תשעה חודשים אותו דרשה הפרקליטות הוא יוצא דופן בחומרתו ולכן הקלו עימו.

פרקליטו של השייח' סלאח, עו"ד חסיין אבו חסיין, אמר בדיון כי מדובר בניסיון להפליל את מרשו על רקע השקפתו הפוליטית ופועלו, שלדבריו, הינם חוקיים במסגרת חופש הביטוי. "אנו נמצאים במדינה דיקטטורית ואנטי דמוקרטית שאסור למחות?", שאל עו"ד אבו חוסיין והוסיף כי "תפיסת העולם שאומרת שאנשים שמגיעים כדי למחות על מטרה פוליטית או מדינית, עצם ההגעה והעמידה במקום הופכת את ההתקהלות שלהם לבתי חוקית. זה לא נכון".

עו"ד אבו חוסיין הוסיף שסלאח הודה שירק באירוע, אולם לא לעבר השוטר. "הוא אומר שתפיסת עולמו כבן אדם ומעמדו לא מרשה לו לירוק כלפי אדם שהוא יצור של אלוהים. הוא אכן ירק, אבל ירק כאות תגובה ומחאה על ההתנהגות של השוטרים במקום ועל החפירות שמתבצעות במקום".

כמו כן התייחס עו"ד אבו חוסיין במפתיע גם לחוק החנינה למורשעי ההתנתקות, ואמר כי בעקבותיו עומדת לצד השייח' סאלח טענת ההגנה מן הצדק, מכיוון שמדובר כאן באכיפה סלקטיבית ביחס לעבריינות אידיאולוגית. "המאבק של השלטון נגד מרשי הוא על רק תפיסת עולמו", אמר, "ישנה אפליה פסולה שהונהגה על פי חוק ומרשי רשאי להגנה מן הצדק באופן שהתיק הזה גם יופסק נגדו".

"יותר מיריקה - השפלה"

"ההליך הזה נגד מרשי נמשך וממשיך להתקדם. אני לא אומר שהחוק לא חוקתי אלא שאני רשאי להנות מהגנת הצדק בגלל שגם הפעילו חוק מסוים, חוקקו חוק ספציפי כדי ליישם אותו נגד האנשים שהוחשדו ונתנו להם את הפטור הזה. אבל מרשי לא יכול לקבל את הפטור הזה בגלל האפליה", הוסיף עו"ד אבו חוסיין.

מנגד, נציג המדינה, עו"ד שמואל הרבסט, אמר בדיון כי העונש שנגזר על סלאח חמור מעונשים שגזרו בעבר, אולם יש מקום להגן על הרף החדש. לדבריו, מעשיו של סאלח הם יותר מיריקה, אלא בהשפלה של ממש, שבוצעה במקום סביבו ישנה מחלוקת. "לבוא למקום הזה ושם לתקוף שוטר המנסה לאפשר תנועה חופשית בכביש, הוא דבר שאנו רואים בחומרה רבה וגם השופט שמעוני ראה בחומרה רבה", אמר. "יש לעניין הריבונות במקום משמעות. יש לכך אמירה קשה מאוד".

עו"ד הרבסט הזכיר את העובדה שהשייח' סלאח השתתף במשט הטורקי, והסביר שמדובר במנהיג שמציג את מעשיו כמעשים אידיאולוגיים, ולכן יש להתייחס אליו בחומרה רבה יותר. "האם ניתן להתייחס כמו אל סתם אדם שיורק על שוטר. בוודאי שלא. כגובה מעמדך, כך גובה העונש שיוטל עליך", אמר.

ביציאתו מבית המשפט, סלאח לא שוחח בעברית עם הכתבים אך פרקליטו הנוסף, עו"ד חאלד אזברגה, אמר כי "מערכת המשפט כשלה בתפקידה וחברה למערכת הפוליטית ברדיפתה אחר השייח' סלאח". עם זאת אמר אזברגה כי אין בכוונתו לערער על פסק הדין.

"מדובר בהתנכלות"

ח"כ אחמד טיבי, שנכח בבית המשפט, אמר כי ישנה התנכלות לסלאח ולהנהגה הערבית. "מדובר בפסק דין חמור שלא ניתן במקרים דומים אחרים. הדבר נובע מרדיפה נגד סלאח, שטען בבית המשפט שעשה את הדברים כמחאה על כיבוש אל אקצה", אמר טיבי.

חבר הכנסת טלב א-סאנע אמר בתגובה כי"משפט ראאד סלאח הוא משפט פוליטי ורדיפה על רקע דעות פוליטיות ועקרוניות. לצערי למחוזי לא היה האומץ לזכות אותו לחלוטין מהאישום הפיקטיבי המיוחס לו עקב האווירה הגזענית וטירוף המערכות בישראל. שייח' ראאד ראוי להוקרה והערכה על מאבקו האיתן והצודק למען הגנה על המקומות הקדושים ואל אקצא בפרט וכל המאבק מתנהל במסגרת הזכות לחופש הביטוי וחופש הדעה, שהיא זכות היסוד בכל מדינה דמוקרטית".

גם ח"כ חנין זועבי התייחסה לגזר הדין וזעמה על השופטים, אשר סירבו לדחות את גזר דינו של סלאח לאחר חודש הרמדאן וקבעו שייכנס לכלא עוד שבוע וחצי. לדברי זועבי, מדובר בהתנכלות. "הוא ביקש בקשה אחת קטנה ודתית שקשורה לחודש הכי קדוש למוסלמים. המטרה היא לא העונש עצמו אלא מקסימום התנכלות. זהו עונש מוגזם ויש בו אלמנטים פוליטיים ואידיאולוגיים הקשורים לזהות הנאשם".

סאלח ירק על שוטר במהלך הפגנה נגד הבניה בשער המוגרבים. במהלך ההפגנה נגד עבודות שיפוץ בגשר שנבנה בסמוך למקום התפרעו 30 מחברי התנועה שאף החל לקלל את השוטרים. סלאח הורה למפגינים לשבת ולסרב להתפנות "אתם גזענים רוצחים אין לכם כבוד".

  • עוד באותו נושא:
  • ראאד סלאח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully