וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לאיחוד האירופי: הושיטו יד לטורקיה

בראיון לעיתון איטלקי דחק נשיא ארצות הברית באיחוד האירופי לקבל את טורקיה לשורותיו, והזהיר מהתקרבותה של אנקרה למזרח אם חברותה בו תידחה

טורקיה עלולה לחפש בריתות מחוץ למערב, אם האיחוד האירופי ימשיך להתמהמה לגבי קבלתה כחברה בארגון. כך מזהיר נשיא ארצות הברית ברק אובמה. בראיון שמתפרסם היום (חמישי) בעיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" אמר אובמה כי הוא מאמין שהאיחוד יפעל בחוכמה אם יאשר את חברותה. לדבריו, חוסר הנכונות לקבל את טורקיה הוא אחד הגורמים לשינויים במדיניות שלה כלפי המערב.

"אני מכיר בכך שזה מעלה רגשות חזקים באירופה, ואני לא חושב שהקצב האיטי או חוסר הנכונות האירופית הוא הגורם היחיד או העיקרי שנמצא בשורשם של חלק מהשינויים בגישה הטורקית, שניתן לאחרונה להבחין בהם", אמר אובמה. "אבל זה בלתי נמנע שזה ישחק תפקיד בדרך שבה העם הטורקי רואה את אירופה. אם הם לא מרגישים שהם חלק מהמשפחה האירופית, זה טבעי שהם בסופו של דבר יחפשו בריתות וקשרים במקומות אחרים".

החלטה אומללה

הממשלות החילוניות הקודמות של טורקיה נמנעו מלחזק את הקשרים עם שכנותיה למזרח, ושמרו על ברית חזקה עם המערב במהלך המלחמה הקרה. אולם, תחת שלטונו של ראש הממשלה ארדואן, חלה התחממות משמעותית ביחסים עם אירן וסוריה, בעוד היחסים עם ישראל נקלעו למשבר.

הידרדרות היחסים היתה אף אחד הנושאים שעלו בפגישה בין ארדואן לאובמה במסגרת כינוס ה-G20 בטורונטו. כשבועים לאחר מכן התקיימה פגישה בין השר בנימין בן אליעזר לשר החוץ הטורקי אחמט דאווט אולו. באנקרה טוענים כי המחויבות הטורקית כלפי המערב נותרה איתנה וכי המאמצים לבנות קשרים ולמצוא שווקים חדשים לכלכלה המתפתחת אינם מהווים שינוי בגישה.

טורקיה חושדת כי ממשלות אירופה חוששות לאשר את חברותה באיחוד, כדי לא להכניס מדינה מוסלמית ל"מועדון הנוצרי" שלהן. לטענת הנשיא האמריקאי, יש חשיבות רבה להידוק היחסים עם מדינה שנמצאת במפגש בין המזרח למערב. "היא בת ברית בנאט"ו, הכלכלה שלה מתרחבת. בנוסף, העובדה שהיא דמוקרטיה ומדינה איסלמית ברובה הופכת אותה למודל חשוב עבור מדינות מוסלמיות אחרות באזור".

הנשיא אובמה אף התייחס לניסיונה של טורקיה לתווך בנושא הגרעין האירני, וכינה אותו "אומלל". אך הוסיף כי הוא מבין את העניין שיש לטורקיה בנושא, בהיותה כוח עולה ושכנה של אירן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully