וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: הסנקציות רק יאטו את תכנית הגרעין

בכיר אירני התייחס לסבב הסנקציות הבינלאומיות נגד תכנית הגרעין במדינה ואמר כי הן עשויות להאט אך לא לעצור אותה. במקביל הוא הודיע כי הכור האטומי בבושהאר יחל לפעול עד סוף ספטמבר

אירן מגיבה לראשונה להשפעת הסנקציות נגדה. ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית במדינה אמר היום (רביעי) כי הסנקציות עשויות להאט את ההתקדמות הגרעינית של אירן. "אנחנו לא יכולים להגיד שלסנקציות לא תהיה שום השפעה", כך ציטטה סוכנות הידיעות האירנית ISNA את עלי אכבר סאלחי. "אולי הן יאטו את העבודה, אבל הן לא ימנעו אותה. זה בטוח".

מוקדם יותר דיווחו סוכנות הידיעות באירן כי סאלחי הודיע כי מתקן האנרגיה הגרעינית הראשון באירן צפוי להתחיל לפעול עד סוף ספטמבר. לדבריו בוצע בהצלחה ניסוי ההפעלה האחרון במתקן. "הגענו לנקודת אל-חזור והקרקע מוכנה להפעלתו של המתקן", כך צוטטה ההודעה בסוכנות הידיעות האירנית IRNA.

הפעלת המתקן לא תיפגע, אמר סאלחי, אך התכנית להעשרת אורניום כן עשויה להינזק. "במקרה של העשרה ושל ציוד מסוים, כמו ציוד למדידה, עשויות להיות לנו בעיות", אמר סאלחי. אולם, הוא הוסיף כי אירן תוכל לייצר את הציוד בעצמה אם תידרש.

סאלחי אמר כי הפעלת המתקן האטומי, הנמצא בעיר בושהאר, תתקיים בחודש האירני המתחיל ב-23 באוגוסט. בהודעה נמסר כי נערכו ניסויים במתקן, שהיו "האחרונים והחשובים ביותר לפני ההפעלה". רוסיה הסכימה לבנות את המתקן, המספק 1,000 מגהוואט, לפני 15 שנים. אך המיזם, שעלותו מיליארד דולרים, נתקל בעיכובים רבים ומקורות טענו כי הוא היה כלי דיפלומטי של מוסקבה מול אירן.

במרץ האחרון, מתחה שרת החוץ האמריקאית הילרי קלינטון ביקורת על כוונותיה של רוסיה לאתחל את המתקן בבושהאר, ואמרה כי היא "מקדימה את זמנה", לאחר שלא התקבלו ביטחונות מאירן לגבי מטרת תכנית הגרעין שלה. לדברי טהרן, פעילותה הגרעינית מיועדת ליצירת אנרגיה ולא למטרות צבאיות, כפי שהמערב חושש. בחודש שעבר תקף נשיא אירן את רוסיה בשל הסכמתה לסבב סנקציות נוסף. בהודעתו היום, אמר סאלחי כי המתקן הוא "סמל" לשיתוף הפעולה בין אירן לרוסיה.

(עדכון ראשון: 13:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully