וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשכנזי: "מתכוננים למשט אלים שייצא מלבנון"

6.7.2010 / 12:48

במהלך דיון שהתקיים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, עדכן הרמטכ"ל כי צה"ל נערך לאפשרות שמשט לבנוני ינסה להגיע לעזה. "יש אפשרות לתרחיש של אלימות והתנגדות ומשט של טרור עם שהידים וטרור ואקדחים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי התייחס היום (שלישי) לניסיון להוציא אל הפועל משט שייצא מלבנון בדרכו לרצועת עזה. במהלך דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת אמר אשכנזי כי "צריך לעשות כל מאמץ שמשטים לא ייצאו לדרך. המטרה שלהם היא להביך את ישראל. מדינת קפריסין לא אישרה למשטים לצאת מתחומה. הודענו שנפעל נגד אוניות שיפרו את הסגר. עכשיו מנסה להתארגן משט לבנוני עם נשים וחברי פרלמנט. מארגן המשט מתקשה לממש את מה שרצה לעשות, אך לאט לאט מתארגנים. ישראל וצה"ל מנסים למנוע את יציאתו בדרכים גלויות וחשאיות, אך לא תמיד זה עובד".

עוד אמר הרמטכ"ל בהקשר זה כי "העברנו מסרים לממשלת לבנון שהיא תישא באחריות למשט ולתוצאותיו אשר יהיו ולכן ממשלת לבנון מתנערת ושולחת את המשט לקפריסין. חשוב שנצליח להפוך את המשטים ללא לגיטימים. החלטת ראש הממשלה להקל על הסגר, נותנת יותר לגיטימציה לפעילות שלנו ופחות לגיטימציה למשטים. אם המשט ייצא לים, נעשה מאמץ להחזירו או להביאו לאשדוד. אם זה לא יילך נצטרך להשתלט עליו. אנו מתכוננים לשלושה תרחישים: פעילי שלום, אלימות והתנגדות ומשט של טרור עם שהידים וטרור ואקדחים. גם במשט הקודם הבנו שזו אוניה גדולה והערכנו שתהיה אלימות אך לא הערכנו שתהיה כוונה להרוג. יש ידיעה על אונייה לובית ואוניות נוספות". אשכנזי הוסיף כי בצה"ל "בוחנים כיצד ניתן יהיה לבצע 'עצירה קרה' של ספינות המשט בלי שייגרם להן נזק".

החיילים פעלו בצורה מקצועית

בהתייחסו למשט שבו נהרגו תשעה מפעילי האונייה הטורקית "מרמרה", אמר אשכנזי כי "כחלק מתרבות הצבא הבסיסית לתחקר וללמוד אנו מקיימים תחקירים פנימיים, ויש את ועדת איילנד. הצוות יסיים את עבודתו בקרוב. שמעתי את מרבית התחקירים. החיילים פעלו מהרגע הראשון באופן מקצועי, באומץ לב ובמקצועיות. החייל השני שירד חטף כדור בבטן. יש בידינו קליעים ותרמילים שלא מהנשק של צה"ל. זה בבדיקת מז"פ. כל מי שהיה שם, היה לו נשק – אקדח או מיני עוזי. בודקים אפשרויות שהיה גם נשק אחר. אנשי השייטת הוכיחו לי כרמטכ"ל שהם הכי טובים בהשתלטות על אוניות בהרבה מאוד פעולות שחלקן לא פורסמו. אין לנו יכולת לעצור אוניה בים בלי השתלטות. לא לנו, לא לארה"ב ולא לנאט"ו".

הרמטכ"ל התייחס גם בדיון הוועדה למשבר ביחסים עם טורקיה ולשיתוף הפעולה בין שני הצבאות. לדבריו,"היחסים עם טורקיה חשובים. מה שקורה בטורקיה לא תמיד קורה על דעת הצבא הטורקי. היחסים עם הצבא הטורקי חשובים וצריך לשמר אותם. אני נמצא אישית בקשר עם הרמטכ"ל הטורקי, ושוחחנו גם אחרי המשט. מפקד זרוע היבשה, האלוף סמי תורג'מן היה בכנס באירופה ונפגש עם מפקד זרוע היבשה הטורקי שצפוי להיות הרמטכ"ל הטורקי הבא. טורקיה עוברת שינויים וחשוב לישראל לשמור על היחסים הביטחוניים".

בהתייחסו לאירן אמר אשכנזי כי "החלטת הסנקציות של מועצת הביטחון מכשירה את הקרקע להחלטות שיתקבלו בקונגרס האמריקאי ובאיחוד האירופי לגבי האיסור על חברות מסחריות לסחור עם אירן. בקונגרס רוצים גם לאסור על מסחר עם חברות שמקיימות קשר עם אירן". לדבריו, "הדבר יכול להוביל להחלטה אירנית לשינוי מדיניות, אבל גם יכול להביא אותם לכיוון של התרסה ושבירת כלים. האפשרות של התרסה היא הפחות סבירה. יש סדר חדש במזרח התיכון מי שקובע אותו אלה לא המדינות הערביות, אלא טורקיה ואירן".

על היחסים של צה"ל עם צבא ארה"ב אמר אשכנזי כי "הקשרים בין שני הצבאות מצויינים. החל מהרמטכ"ל ומפקדי הזרועות, חיל האוויר וחיל הים. האופי והאינטימיות של השיח טובים מאוד. אנחנו מבינים את סדרי העדיפויות שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully