וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין וטייוואן חתמו על הסכם סחר היסטורי

סין וטייוואן חתמו על הסכם סחר חופשי היסטורי, הנתפס כצעד המשמעותי ביותר לפיוס בין המעצמה למדינת האי הקטנה, 60 שנים לאחר שמלחמת אזרחים גרמה להפרדתן

רויטרס

(צילום:רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

סין וטייוואן חתמו היום (שלישי) על הסכם סחר היסטורי בעיר צ'ונקינג שבסין. זוהי ההתקדמות המשמעותית ביותר ביחסי המדינות לאחר 60 שנות עוינות בין שני המשטרים.

הסכם מסגרת שיתוף הפעולה האזורי (ECFA) מבטל מסים על מאות מוצרים וצפוי להביא לעליה משמעותית בהיקף הסחר הדו-צדדי, העומד כיום על כ-100 מיליארד דולרים. הדיונים על תנאיו החלו ב-2008 תחת חסותו של נשיא טייוואן מה יינג-ג'או, שהבטיח לאחר בחירתו כי יפעל להפגת המתחים עם סין.

למרות שההסכם מיטיב יותר עם טייוואן, מומחים טוענים כי בסין רואים בו דרך לזכות באמונו של העם הטייוואני לקראת האיחוד המיוחל. "הם מכירים בעובדה שמבחינה פוליטית, העם בטייוואן באופן כללי עדיין לא בוטח במפלגה הקומוניסטית, והדרך שבה הם יכולים לשכנע אותם ולהתקדם באופן עמוק יותר לעבר אינטגרציה עמוקה יותר בין טייוואן וסין היא באמצעות שיתוף פעולה כלכלי. אז הם מוכנים לוותר על חלק מהשוק שלהם", אמר "רויטרס" דייויד צווייג, ראש המרכז ליחסים הבינלאומיים של סין באוניברסיטת הונג קונג.

מיקום היסטורי להסכם היסטורי

למרות כמה מחאות ציבוריות, דעת הקהל בטייוואן היא באופן כללי חיובית כלפי ההסכם. אולם, מבקריו חוששים כי הוא עשוי לפתוח את כלכלת האי לזרם של סחורות זולות. הם גם חוששים מהמניעים האמיתיים של סין.

סין וטייוואן נמצאות תחת שלטון נפרד מאז סיום מלחמת האזרחים ב-1949. בייג'ינג טוענת לריבונות על האי ודורשת מטייוואן להתאחד עמה. מיקום טקס החתימה, צ'ונגקינג, הוא בעל משמעות היסטורית. המנהיג הקומוניסטי מאו דזה-דונג והנשיא הלאומני צ'יאנג קאי-שק ניסו לשווא לחתום שם על הפסקת אש. צ'יאנג גלה לטייוואן ב-1949.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully