וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תורכם: עסקת חילופי שבויים - בעד או נגד?

גולשים רבים קראו את מאמר הדעה שפרסמנו הבוקר בנושא הסכנות שבעסקת חילופי השבויים ובשחרור מאות האסירים הפלסטיניים בתמורה לשחרור גלעד שליט. צפו במבחר התגובות

הבוקר פרסמנו מאמר דעה פרי עטו של רועי כ"ץ, שעסק בנושא האפשרות לחילופי שבויים בתמורה לשחרורו של גלעד שליט. כ"ץ הסביר, שלדעתו המחיר שממשלת חמאס ברצועת עזה דורשת בתמורה לשחרור שליט הוא גבוה מדי, וכי שחרור מאות המחבלים, חלקם עם דם על הידיים, יהפוך את הגדה המערבית – לעזה. לא עבר זמן רב, והטוקבקים – בעד ונגד הדברים - הלכו והצטברו. לפיכך בחרנו לפרגן לכם ולהציג את תגובותיכם המובחרות.

"סירוב לעסקה יביא לירידה בגיוס"

הגולש אלון הזדעזע מהכתבה. "כאשר קראתי והבנתי את הנאמר בכתבה זו של מר. רועי כ"ץ, עברה בי חלחלה ותחושת בוז עמוקה לכתב ולמערכת וואלה. מדינת ישראל לאורך דורותיה קיימה עסקאות שבויים ולחלקן היו תוצאות קשות. אך הדעה המובעת במאמר מעידה על בורות, חוסר דאגה וחוסר אכפתיות.

"כמו כן, אני מצפה מאדם ששירת בצה"ל לגלות תמיכה באדם אחר אשר שירת בקרבי, נשבה וכעת הוא בן אדם שבוי (בתנאים לא אנושיים). פוליטיקאים ירודים משתמשים במצבו של שליט כדימוי של חייל כלוא למען רווח פוליטי, ללא חשיבה על מצבו ועל מצב משפחתו בפרט.

"נכון, בחלק מעסקות השבויים - לאחר זמן מסוים שילמנו את המחיר. אך קיבלנו על עצמנו את נתון זה כ"חלק מהמשוואה" מכיוון שבעיני רוחנו - זה היה הדבר הנכון, המוסרי. בנוסף, סירובו של ביבי נתניהו לעסקה אינו צעד פוליטי אמיץ אשר נובע מהרהור רב ומשיקולים משמעותיים הכרחיים קשים. זאת החלטתו שבאה מפחד, רתיעה וניסיון להתחמק מקביעה רבת חשיבות. בגלל דילמות קשות אלה העם בחר אותו לעמוד בראשות הממשלה ולפי דעתי ההחלטה צריכה להיות להחזיר את שליט הביתה.

"במקביל, אני עדיין לא התגייסתי ולפי דעתי, אי-החזרת שליט בעודו בחיים, תשפיע עמוקות על בני דורי ובני הדורות הבאים בנושא הגיוס לצה"ל. מהלך כזה ילמד שהמדינה לא תהיה אחראית להחזירך לביתך אם תיחטף, אף על פי ש עשית את חובתך ושרתת את המדינה.

"בקיצור, אני מפחד מהעתיד ומהקיים - גילויי אי- אכפתיות כדוגמת כתבנו במאמר זה הם סממנים לתכונות של חברה, אשר תמוטט את עצמה ולצורות התנהגות של יחידים אשר לא מתייחסים כלל לאחר - דבר מסוכן מבחינת ההרגשה הכללית בין יחסי אדם. כמעט לפני כל נפילת גורם או כוח בהיסטוריה יש סימנים ו"תמרורי אזהרה" ראשונים להתפוררות אשר לרב מתחילה בתחום החברתי-מוסרי.

"בנימה האישית, אני לא מוכן ל"רון ארד שני". הנה המבחן שלנו כגורם ריבוני במדינתנו, ההחלטה בידינו - מה נעשה? האם נפקיר חייל, אדם אשר נשבע להגן עלינו ועל המדינה מכל גורם עוין כלפינו וכלפיה או שנתמודד עם הקושי? ההחלטה בידינו".

הגולשת אזרחית הגיבה בזעם על הדברים, וכתבה שהיא "חולקת על דעתך אך בעיקר מצטערת לדעת שכמוכך יש רבים - מה החלופה? כל חייל שייפול בשבי יידע ששם יישאר לנצח? רון ארד הוא פצע שלעולם לא יחלים בחברה הישראלית. וכן, השאלה הכל-כך-בנאלית, אך המתבקשת - לו היה זה בנך? מאמר כזה לא היה מעניין אותך. היית פועל באופן דומה או שונה ממשפחת שליט.

"כן, מאוד ישראלי ומאוד "קל" כשכל יקירינו, או מרביתם, לצידנו - אז לכולנו יש מה להגיד, איך לפעול. כולנו חכמים, כולנו נבונים. ולמרות זאת, כאדם, כאזרחית, כאישה, כאמא - כל מחיר עבור חייל צה"ל - בניגוד להתנהלות הבזויה של ממשלת ישראל בפרשת טננבאום - למה שם לא נזעקת? למה שם לא כתבת? עכשיו על גבו של חייל שבוי אתה רוצה לעשות את "המהפכה"? לשמחתי הרבה, רבים, רבים מאוד, דוחים בשאט נפש את המאמר המיותר הזה".

הגולש ינון טען ש"לא עשינו מספיק בשביל גלעד, בלי קשר לשחרור מחבלים. אני מתנגד מאוד לשחרור מאות מחבלים קשים תמורת גלעד. אבל עדיין - המדינה לא עשתה הכול כדי לשחרר אותו. האם הפסקנו את הזרמת הכספים לרצועה? האם שמרנו על סגר הסחורות במטרה ללחוץ על החמאס? האם שמרנו על קלפי המיקוח בידנו או שחררנו אותם סתם כך? האם המדינה הסכימה לסכן חיי חיילים כדי לנסות ולהשיג כמה שיותר מידע מודיעיני על גלעד, שיכול לתת פתח למבצע צבאי לשחרורו? המדינה לא עשתה הכול למען שליט, בלי שום קשר לשחרור מחבלים, ולכן אצעד".

הטוקבקיסט הסביר שגם הוא מתכוון לצעוד מבלי קשר לשחרור המחבלים. "אני אצעד ביחד עם העם, כדי להראות לממשלת ישראל, לחמאס ולכל העולם שאנחנו לא שכחנו את גלעד. לצערי, שבויים היו בעבר, ישנם בהווה ולצערי, הם יהיו גם בעתיד. כל העם רוצה בשחרור גלעד, ולפני הכול - הוא רוצה לדעת לשלומו. אנו צריכים להראות לעולם כולו שלא ניתן לסיפור רון ארד לחזור על עצמו. אנחנו מוכנים למו"מ, אבל קודם כל לדעת לשלומו! אנו דורשים שממשלת חמאס יאפשר לנציגי הצלב האדום לבקר אותו. איפה האו"ם בעניין זה? הזמן הולך ואוזל!".

הגולשת אריאלה בירון כתבה ש"להיות שונה זה לא תמיד נכון . נכון שאנו חיים במדינה דמוקרטית, וזכותך להביע דעה שונה. איני יודעת אם אתה הורה או לא, אבל שום צעד פוליטי אמיץ או לא, לא יכול לבוא על חשבון חיי אדם. גלעד שליט, במקרה הזה. אי אפשר לעשות צעדים פוליטיים "אמיצים" על גבו של גלעד שליט. להיות אמיץ זה לדעת להתמודד גם נגד משפחות שכולות שרובן תומכות בשחרור אסירים עם דם על הידיים- למען חיי אדם. "כל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא". אז החמאס וארצות ערב יעשו חגיגה גדולה, ויגידו שניצחו את היהודים- במה זה שונה מדעותיהם היום. תנו להם להרגיש שניצחו. גלעד יותר חשוב".

הטוקבקיסטית יעל גם לא הסכימה עם הדברים. "לכל הצדיקים - תחשבו אתם מוכנים לשים על מזבח את הבן שלכם? אתם מוכנים להסתכל לבן שלכם בעיניים ולהגיד לו - תישאר בשבי. לא בכל מחיר אני מחזיר אותך הביתה?! אתם מוכנים לוותר על הילד שלכם? אני רוצה לראות עכשיו הורה אחד שמוכן לוותר על הילד שלו מרצונו ל"טובת הכלל". זה מזכיר את טקסי העלאת הקורבן: מי שאומר שלא צריך להחזיר את גלעד בכל מחיר, בעצם מעלה אותו קורבן כדי להושיע את הכפר. ואם יהיו עוד חיילים חטופים? האם יידרשו עוד קורבנות? גם אז נגיד: לא בכל מחיר? אין ספק שצריך לשנות את האסטרטגיה כלפי חמאס".

הגולש שחר כתב כי "חכמים אמרו: "כל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא". במלחמת העולם השנייה היו גויים שהסכימו להסתיר יהודים תוך כדי סיכון חייהם על מנת להציל נפש של יהודי. אני מוכן לשים את חיי בסיכון, על מנת להציל את הנפש של הילד הזה. תחשוב מה הספקת לעשות בארבע השנים האחרונות. אני סיימתי תואר הנדסה, מצאתי עבודה, ראיתי את נבחרת צרפת מושפלת במונדיאל, צחקתי, נהניתי, הלכתי לים, למסיבות, אכלתי על האש ביום העצמאות, ראיתי את ישראל חוגגת 60 ועוד רבים וטובים. גלעד בזמן הזה ישב בקובייה של מטר על מטר, בחושך מוחלט, מבלי לדעת מה הוא אכל ושתה. אין פה בכלל שאלה של מחיר. גלעד עשה את המוטל עליו כשהתגייס לצה"ל ואף עשה מעבר לכך כשהתגייס לקרבי. עכשיו זה תורה של המדינה לעשות את המוטל עליה - להחזיר את גלעד!"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

גיל הטוקבקיסט הסכים עם חלק מהדברים והתנגד לאחרים, ומציע – להכניס את כוחות צה"ל לעזה. לדבריו, רועי כ"ץ "צודק אבל טועה". צודק: כי הכניעה לטרוריסטים מחזקת אותם, ותשלום כופר עבור חטוף רק מוודא שיהיו עוד שכמותו. טועה: כי הממשלה הנוכחית, כמו קודמתה, מביטות על הבעיה הזו בדרך שגויה. חייל ישראלי נפל שבוי וישראל לא פועלת כדי לשחרר אותו, מתוך קונצפציה מוטעית, שהדרך היחידה לשחרורו עוברת דרך שחרור רוצחים. אבל המחויבות של ישראל לחייליה השבויים והנעדרים נפגעת מאוזלת-היד הישראלית, בצורה שמאיימת על האתוס הציוני, לא פחות משחרורם של רוצחים.

"הפתרון: עצוב, אבל הפתרון היחיד שנותר, בהעדר מודיעין, הוא פתרון שיעלה בהרבה יותר חיי אדם משחרורם של הרוצחים, אבל שיעביר את המסר הדרוש למניעה עתידית של חוטפים: לכבוש את רצועת עזה, ולהתחיל לסרוק בית בית. יהיו לנו, לצערנו הנורא, הרבה יותר הרוגים, במלחמה לשחרורו של גלעד שליט, ויש סיכוי לא נמוך שגם הוא ייהרג בדרך, בדומה לנחשון וקסמן ז"ל. אבל האתוס הציוני יישמר, והסבירות שייחטפו חיילים ישראליים נוספים בעתיד תרד מאוד. זה מה שהיה צריך לעשות בשנת 2000. זה מה שהיה צריך לעשות בכל פעם שנחטף חייל. הפתרון היחיד להפעלת כוח כנגדנו היא הפעלת כוח נגדי, בתצורה ובאופן שמחד יישמרו על הדמות שאנחנו מבקשים לעצמנו - מוסרית וערכית - ושמאידך יוודאו שהצד השני יחשוש לשוב ולהפעיל כוח.

הגולש ערן כתב "רועי, באופן עקרוני אתה צודק - אבל רק באופן עקרוני . ראשית, אותי לימדו להסתכל על הצד הנפגע ביותר, ובמקרה זה אלו הם הוריו של גלעד שליט. אם זה היה בנך, אני די בטוח שלא היית מתבטא כך. שנית, כל הנזקים וההשלכות שציינת נכונים ומפחידים, רק שכל אלו כבר קרו בעבר, כשישראל החליפה שבויים ואף גופות תמורת מחבלים. נקודה שלישית שלא העלית, היא הפגיעה במוטיבציה של חיילי צה"ל, שידעו שלא ייעשה הכל בכדי להחזירם במקרה שבו יחטפו. בנוסף, הקלף של חמאס הוא לא רק גלעד שליט, אלא גם דעת הקהל וההתעסקות התקשורתית בגלעד - ועל זה אין לישראל שליטה.

הגולש בחר בכינוי "AAA" כתב "אביבה ונועם שליט - ההורים - תעשו הכול, אבל הכול, למען שחרור ילדכם. זה מה שכל הורה היה עושה. אבל - המדינה לא חייבת למלא כל תנאי אותו דורש החמאס - זה לא הגיוני. המדינה היא זו שתקבע מהו המחיר אותו יש לשלם תמורת חייל. תמורת חייל שנשבע להגן על המדינה ולמות למענה. ואם זה המחיר שנדרשת לשלם משפחת שליט, זהו מחיר קיומינו בארץ ישראל. שוב, כמשפחת שליט, גם אני כהורה, הייתי עושה הכול למען שחרור בני. אולם המדינה מנהלת מדינה, אסטרטגיה, ולא משפחה. עם כל הצער והכאב, יש מחיר שאנו נדרשים לשלם, גם אם הוא אישי וכבד. משפחת שליט – הלב איתכם. ממשלת ישראל – איתכם הרציונליות וההגיון".

הגולש "פטריוט ישראלי" כתב: "לא לעסקת שליט ולא לקרנבל התקשורתי סביב סוגיית שליט. אין לשחרר מאות אסירים, וגם לא עשרות אסירים, תמורת שום חטוף ישראלי. גם אם הוא חייל, ואני מרשה לעצמי לומר - אפילו אם הוא חייל. או יותר מזה. מאחר שהוא חייל, שתפקידו הוא להגן על המולדת בכל מחיר, אזי ההתלבטות חייבית להיות קשה פחות. כל חייל וכל עובד בשירות מערכת הביטחון, יודע שיכול להיות מצב שבו הוא יישאר לבד. אין מה לעשות, רק ככה ניתן לנהל מדינה נורמלית. צריך להבין שבהגנה על המולדת, כל אחד במשמרת שלו עלול לשלם כל מחיר. ואין דבר כזה לפדות חטוף בכל מחיר.

"אסור לשכוח שביצוע העסקה המדוברת, כפי שהתפרסם בזמנו, במחירים המדוברים, יגרום למספר דברים:
1. רצח עתידי וודאי של ישראלים לא מעטים. אגב, מישהו מוכן להיות הנרצח המתנדב הבא תמורת שליט?
2. חיזוק החמאס ואף הענקת ניצחון מוראלי ומבצעי לחמאס על מגש של כסף.
3. חיזוק פיזי וצבאי של חמאס בחטיבת לוחמי טרור.
4. החלשה משמעותית של אבו מאזן. אגב, ייתכן שזה בכלל יתרון.
5. פגיעה בשלטון החוק על ידי מהלך בלתי חוקתי בעליל, של שחרור 1,000 רוצחים בחתימה סיטונית ואוטומטית (בניגוד לרוח החוק והסמכויות שהוענקו לנשיא המדינה).
6. הורדה לטמיון של אלפי ועשרות אלפי שעות פעילות תוך סיכון עצמי שהיו כרוכים במעצר מאות הרוצחים.
7. יריקה בפרצופם של מאות משפחות שכולות שיקיריהן נפגעו מהטרור.
8. ולדעתי, סטירת לחי לעשרות אלפי חללי צה''ל וחללי כלל זרועות הביטחון בכל מערכות ישראל, שהקריבו עצמם במשך מאה ויותר שנות מאבק לעצמאותנו ולקיומנו.

"אין לי טענה למשפחת שליט חלילה. אבל לא יתכן שעניינם יקבל גיבוי ציבורי מהתקשורת באופן חסר כל פרופורציה. מה זה כאן? תקשורת מגוייסת? אין ממשלה בישראל? הפקרות אחת גדולה. והממשלה - נכנעת כמו עלה נידף ברוח לקבוצה מסוימת בציבור. אני קורא לתקשורת ולקמפיינרים המקצועניים – די לקרנבל התקשורתי סביב סוגיית שליט. תנו לממשלה לפעול ברוח ההיגיון.

"הסגר על עזה אינו מענה לסוגיית שליט, אלא צורך מדיני ומבצעי, ואני כמובן תומך בו. מילה נוספת בעניין המצור והסגר על עזה. אינני מתומכי החמאס או העזתים, בלשון המעטה כמובן. עד כמה שתלוי בי, הייתי מכניס אותם לסגר ומצור עד שיחתמו על מסמך התחייבות שלא יעסקו עוד בטרור. יחד עם זאת, לא יעלה על הדעת שבמדינת חוק ריבונית (ישראל), נבחריה יודו, או ירמזו או ידברו על כך שיש קשר בין המצור על עזה לבין חטיפת חייל. זה האבסורד בהתגלמותו. אז עניין שליט, חשוב ורגיש ככל שיהיה, אינו קשור למצור. אם זה כך, אז זה מהלך מדיני ואסטרטגי חמור מאד. את המצור על עזה צריך לבצע בקפדנות יתירה - אבל ממש לא קשר לשליט. לא יעלה על הדעת כי מדינת חוק ריבונית תבצע מהלכים אסטרטגיים כפועל יוצא של חטיפת חייל.

"אז בשורה התחתונה, בעניין גלעד שליט - מה עלינו לעשות? פשוט לומר בריש גלי לחמאס - נסכים לשחרר 6-10 אסירים כבחירתכם, אסירים שאין להם דם על הידיים. כעת תחליטו אם אתם רוצים לבצע את העיסקה או לא – חד וחלק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully