וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודשיים אחרי הטרגדיה: פולין בוחרת נשיא

בעקבות מותו של הנשיא לך קצ'ינסקי בהתרסקות מטוסו ברוסיה, בוחרים היום אזרחי פולין נשיא חדש. שני המועמדים המובילים: יו"ר הפרלמנט ברוניסלב קומורובסקי, ואחיו התאום של הנשיא המנוח יארוסלב קצ'ינסקי

REST

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

יותר מחודשיים אחרי שנשיא פולין לך קצ'ינסקי והצמרת הפוליטית של המדינה ניספו בהתרסקות מטוס ברוסיה, בוחרים היום (ראשון) אזרחי המדינה נשיא חדש.

המועמד המוביל הוא יו"ר הפרלמנט והנשיא בפועל ברוניסלב קומורובסקי, כשאחריו נמצא יארוסלב קצ'ינסקי, אחיו התאום של הנשיא המנוח. יחד איתם מתמודדים שמונה מועמדים נוספים. אם אף אחד מהם לא יקבל 50% מהקולות ייערך סיבוב בחירות שני ב-4 ביולי.

יארוסלב קצ'ינסקי כיהן בעבר כראש ממשלת פולין. הוא עומד בראש מפלגת אחיו המנוח "חוק וצדק", וינסה לשמור על הנשיאות הימנית-שמרנית במדינה ועל האטת המדיניות הפרו-אירופית אל מול מפלגת "המצע האזרחי". מועמד המפלגה הוא קומורובסקי, בן-בריתו של ראש הממשלה דונלד טוסק.

לשתי המפלגות יש שורשים בתנועת הסולידריות, אולם הן נמצאות במאבק שלטוני מאז 2005. לפי הסקרים, קומורובסקי מועמד לנצח אך לא לזכות ב-50% מהקולות. עם זאת, במקרה של סיבוב שני הוא צפוי לנצח בקלות את יארוסלב קצ'ינסקי.

נשיא פולין לך קצ'ינסקי נהרג ב-10 באפריל יחד עם אשתו ו-94 בני אדם נוספים, ביניהם עוזריו ובכירים נוספים. מטוסם התרסק בסמולנסק שבמערב רוסיה. הם היו בדרכם לטקס זיכרון לציון 70 שנים לטבח של אלפי שוטרים פולין ביער סמוך במהלך מלחמת העולם השנייה.

כ-30 מיליון מתוך 38 מיליון האזרחים בפולין הם בעלי זכות בחירה. לפי שיטת השלטון במדינה, הממשלה קובעת את המדיניות, אך הנשיא יכול להטיל וטו על חוקים, למנות אנשים לתפקיד מפתח, ולהביע את דעתו בנושאי מדיניות החוץ והביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully